VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technologie pěstování olejnin
Kód modulu
41-m-4/AM55
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Olejniny
Profesní kvalifikace
Agronom pro olejniny
(kód: 41-075-M)
Platnost standardu od
29. 11. 2016
Obory vzdělání - poznámky
- 41-41-M/01 Agropodnikání
- 41-51-H/01 Zemědělec-farmář
- 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Meteorologie a životní prostředí rostlin
Půda a její zpracování
Výživa a hnojení rostlin
Osivo a sadba
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci se seznámí se situací pěstování olejnin v České republice a specifiky pěstování jednotlivých druhů a kategorií olejnin. Žáci získají znalosti a dovednosti související s technologií pěstování olejnin. Tento kvalifikační modul navazuje na získané poznatky z modulů meteorologie a životní prostředí rostlin, půda a její zpracování, výživa a hnojení rostlin a osivo a sadba. Využívány jsou také poznatky z ekonomiky. Modul připravuje také na složení zkoušky z profesní kvalifikace 41-075-M Agronom pro olejniny.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Charakterizuje olejniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- Charakterizuje výživu olejnin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj olejnin
- Navrhuje technologický postup pěstování olejnin
- Charakterizuje ošetřování olejnin během vegetace a realizuje preventivní opatření proti výskytu plevelů, chorob a škůdců
- Popíše sklizeň olejnin, provádí posklizňovou úpravu a skladování rostlinných produktů, hnojiv, chemikálií apod.
Kompetence ve vazbě na NSK
41-075-M Agronom pro olejniny:
- Orientace v olejninách a jejich nárocích na půdní a povětrnostní podmínky
- Organizace výživy a hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj olejnin
- Návrh technologického postupu pěstování olejnin
- Diagnostika škodlivých činitelů v olejninách a ošetřování proti nim
- Organizace sklizně a posklizňové úpravy olejnin
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- současná situace pěstování olejnin v ČR a ve světě
- význam a biologické vlastnosti olejnin
- plán hnojení a ochrany olejnin
- základní zpracování půdy pro olejniny
- předseťová příprava pro olejniny
- hnojení olejnin
- setí olejnin
- ošetřování olejnin ve vegetaci
- sklizeň olejnin
- posklizňová úprava olejnin
- skladování olejnin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
Metody dovednostně praktické:
- poznávání jednotlivých vzorků olejnin
- během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Učební činnosti
Žák:
- Charakterizuje olejniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- rozdělí a vyjmenuje základní olejniny
- charakterizuje základní význam pěstování olejnin
- popíše půdní a povětrnostní podmínky pro pěstování olejnin
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Charakterizuje výživu a olejnin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj olejnin
- charakterizuje výživu olejnin
- charakterizuje základní hnojiva a jejich použití u vybraných olejnin
- popíše jednotlivé fáze růstu řepky olejky
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Navrhuje technologický postup pěstování olejnin
- navrhne technologický postup pěstování řepky olejky
- navrhne technologický postup pěstování slunečnice roční
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- Charakterizuje ošetřování olejnin během vegetace a realizuje preventivní opatření proti výskytu plevelů, chorob a škůdců
- vyjmenuje a určuje škodlivé činitele u vybraných olejnin (podle fotografií, atlasů chorob a škůdců, s využitím preparátů, v porostu)
- popíše způsoby ošetřování u řepky olejky a slunečnice roční
- sleduje odborný výklad učitele
- podle pokynů instruktora nebo vyučujícího provádí ošetřování olejnin během vegetace
- Popíše sklizeň olejnin, provádí posklizňovou úpravu a skladování rostlinných produktů, hnojiva, chemikálie apod.
- popíše sklizeň u vybraných olejnin
- popíše posklizňovou úpravu řepky olejky
- popíše posklizňovou úpravu máku setého
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- sleduje odborný výklad učitele
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- podle pokynů instruktora nebo vyučujícího vykonává určené sklizňové práce a učí se je organizovat
- skladuje rostlinné produkty, osivo, hnojiva, chemikálie apod.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku. V případě využití předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje výuku podle tohoto modulu zařadit do vyučovacích předmětů pěstování rostlin a praxe, případně v předmětu odborný výcvik (v případě využití v oboru vzdělání kategorie H).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků: referát, projekt (doporučení, nepovinné)
Praktické zkoušení zvládnutí činností
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.
V rámci výuky odborné praxe (nebo odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností v rostlinné výrobě a vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu.
Kritéria hodnocení
Žák:
- vyjmenuje 5 druhů olejnin a vysvětlí jejich využití
- rozpozná olejniny v různých vývojových fázích
- popíše nároky jednotlivých druhů olejnin na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí
- vysvětlí vliv půdních a povětrnostních podmínek na produkci olejnin
- popíše přihnojení olejnin za vegetace včetně listových hnojiv a stanoví vhodnou vývojovou fázi dané rostliny k přihnojení
- popíše technologii pro pěstování zadaných olejnin
- popíše zařazení olejnin do osevního postupu
- popíše zásady správné zemědělské praxe pro pěstování olejnin
- popíše a určí základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů olejnin
- popíše systém integrované ochrany pro olejniny
- popíše systém ochrany rostlin proti danému škůdci s ohledem na ochranu včel
- uvede vhodný termín sklizně vybraných olejnin a odhadne jejich výnos
- popíše technologii sklizně olejnin
- popíše kontrolu kvality provedených sklizňových prací
- popíše posklizňovou úpravu olejnin
- popíše požadavky na skladování olejnin
- prokáže znalost právních předpisů týkajících se BOZP a požární ochrany
Pro splnění modulu je vyžadována úspěšnost minimálně 50 %.
Doporučená literatura
KUCHTÍK, František. Pěstování rostlin II: celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Třebíč: Fez, 1995. ISBN 80-901789-1-x.
TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 2. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-7-3.
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování - 16 hodin
praktické vyučování - 16 hodin
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.