Detail modulu Osivo a sadba

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Osivo a sadba

Kód modulu

41-m-4/AI49

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Poznávání osiv, sestavení osevního postupu

Obory vzdělání - poznámky

  • 41-41-M/01 Agropodnikání
  • 41-51-H/01 Zemědělec-farmář
  • 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Vzdělávací modul poskytuje žákům široký přehled vědomostí z oblasti osiva a sadby, které jsou nutné ke zvládnutí pěstování jednotlivých zemědělských plodin. Učivo částečně navazuje na vědomosti a dovednosti získané v rámci biologie.

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztahující se k modulu:

Žák:

  • aplikuje zásady střídání plodin při sestavování osevních postupů vzhledem k požadavkům jednotlivých plodin
  • objasní význam šlechtění rostlin a charakterizuje významné šlechtitelské metody
  • stanoví základní podmínky pro výrobu osiv
  • rozpozná kvalitu osiva a sadby podle stanovených parametrů

Konkretizované výsledky učení pro tento modul:

Žák:

  • vypočte výsevek
  • vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti osiva
  • vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti sadby
  • uvede nejčastější způsoby přípravy osiva
  • uvede nejčastější způsoby přípravy sadby
  • sestaví správný osevní postup

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • základní pojmy
  • vlastnosti osiva
  • příprava osiva
  • příprava sadby
  • výsevek
  • setí, způsoby a parametry setí
  • sázení, spon, způsoby a parametry sadby

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji

Metody názorně demonstrační:

  • sledování výukových prezentací
  • práce s interaktivní tabulí
  • sledování výukového videa

Metody dovednostně praktické:

  • poznávání jednotlivých vzorků semen
  • během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech

Učební činnosti

Žák:

  1. Vypočte výsevek
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti osiva
  • na základě vlastních výsledků, prožitků a zkušeností získaných během učebního celku zformuluje charakteristiku osiva, rozlišuje základní vlastnosti osiva
  1. Vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti sadby
  • na základě vlastních výsledků, prožitků a zkušeností získaných během učebního celku zformuluje charakteristiku sadby, rozlišuje základní vlastnosti sadby
  1. Uvede nejčastější způsoby přípravy osiva
  • vyjmenuje základní způsoby přípravy osiva
  • sleduje odborný výklad učitele
  1. Uvede nejčastější způsoby přípravy sadby
  • vyjmenuje základní způsoby přípravy osiva
  • sleduje odborný výklad učitele
  1.  Sestaví správný osevní postup
  • na konkrétním zadaní sestaví osevní postup
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu, prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • aplikuje průzkumné a vyhodnocovací metody
  • získané výsledky a informace interpretuje ve vzájemných souvislostech

Zařazení do učebního plánu, ročník

Modul se doporučuje se vyučovat v 1. ročníku. Výuka probíhá v případě předmětového uspořádání ŠVP ve vyučovacích předmětech zaměřených na pěstování rostlin a v předmětu praxe, případně v předmětu odborný výcvik (v případě využití v oboru vzdělání kategorie H).

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.

 

Praktické zkoušení:

Každý žák sestaví osevní postup dle zadání.

Každý žák rozpozná 10 předložených vzorků osiv.

 

Ústní zkoušení:

Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen. Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.

V rámci výuky odborné praxe (nebo odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.

V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 6.

 

Ústní zkoušení:

Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Doporučená literatura

TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 2. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-7-3.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné