VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Osivo a sadba
Kód modulu
41-m-4/AI49
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Poznávání osiv, sestavení osevního postupu
Obory vzdělání - poznámky
- 41-41-M/01 Agropodnikání
- 41-51-H/01 Zemědělec-farmář
- 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Vzdělávací modul poskytuje žákům široký přehled vědomostí z oblasti osiva a sadby, které jsou nutné ke zvládnutí pěstování jednotlivých zemědělských plodin. Učivo částečně navazuje na vědomosti a dovednosti získané v rámci biologie.
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztahující se k modulu:
Žák:
- aplikuje zásady střídání plodin při sestavování osevních postupů vzhledem k požadavkům jednotlivých plodin
- objasní význam šlechtění rostlin a charakterizuje významné šlechtitelské metody
- stanoví základní podmínky pro výrobu osiv
- rozpozná kvalitu osiva a sadby podle stanovených parametrů
Konkretizované výsledky učení pro tento modul:
Žák:
- vypočte výsevek
- vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti osiva
- vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti sadby
- uvede nejčastější způsoby přípravy osiva
- uvede nejčastější způsoby přípravy sadby
- sestaví správný osevní postup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- základní pojmy
- vlastnosti osiva
- příprava osiva
- příprava sadby
- výsevek
- setí, způsoby a parametry setí
- sázení, spon, způsoby a parametry sadby
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
Metody dovednostně praktické:
- poznávání jednotlivých vzorků semen
- během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Učební činnosti
Žák:
- Vypočte výsevek
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti osiva
- na základě vlastních výsledků, prožitků a zkušeností získaných během učebního celku zformuluje charakteristiku osiva, rozlišuje základní vlastnosti osiva
- Vyjmenuje a charakterizuje základní vlastnosti sadby
- na základě vlastních výsledků, prožitků a zkušeností získaných během učebního celku zformuluje charakteristiku sadby, rozlišuje základní vlastnosti sadby
- Uvede nejčastější způsoby přípravy osiva
- vyjmenuje základní způsoby přípravy osiva
- sleduje odborný výklad učitele
- Uvede nejčastější způsoby přípravy sadby
- vyjmenuje základní způsoby přípravy osiva
- sleduje odborný výklad učitele
- Sestaví správný osevní postup
- na konkrétním zadaní sestaví osevní postup
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu, prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- aplikuje průzkumné a vyhodnocovací metody
- získané výsledky a informace interpretuje ve vzájemných souvislostech
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul se doporučuje se vyučovat v 1. ročníku. Výuka probíhá v případě předmětového uspořádání ŠVP ve vyučovacích předmětech zaměřených na pěstování rostlin a v předmětu praxe, případně v předmětu odborný výcvik (v případě využití v oboru vzdělání kategorie H).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.
Praktické zkoušení:
Každý žák sestaví osevní postup dle zadání.
Každý žák rozpozná 10 předložených vzorků osiv.
Ústní zkoušení:
Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen. Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.
V rámci výuky odborné praxe (nebo odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.
V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 6.
Ústní zkoušení:
Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Doporučená literatura
TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 2. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-7-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.