Detail modulu Meteorologie a životní prostředí rostlin

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Meteorologie a životní prostředí rostlin

Kód modulu

41-m-4/AI39

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Meteorologie v praxi

Obory vzdělání - poznámky

  • 41-41-M/01 Agropodnikání
  • 41-51-H/01 Zemědělec-farmář

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Vzdělávací modul poskytuje žákům základní vědomosti a dovednosti týkající se zejména meteorologie a životního prostředí rostliny. Přispívá k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Poznání zákonitostí vztahů mezi biotickými a abiotickými procesy umožní žákům pochopit smysl základních opatření uplatňovaných při technologických procesech při pěstování rostlin.

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztahující se k modulu:

Žák:

  • vysvětlí zákonitosti vzniku jednotlivých povětrnostních jevů a situací
  • posoudí stav a vývoj povětrnostní situace na základě jednotlivých údajů
  • správně používá základní meteorologické přístroje
  • vyhodnocuje klimatické a meteorologické údaje ve vztahu k pěstování rostlin
  • vysvětlí význam fenologických pozorování
  • charakterizuje abiotické (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí (populace, společenstva, ekosystémy)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Meteorologické prvky a jejich měření
  1. sluneční záření
  2. teplota vzduchu
  3. atmosférické srážky
  4. atmosférický tlak
  5. směr a rychlost větru
  6. oblačnost.
  • Počasí
  1. Předpověď počasí
  2. Synoptická mapa
  • Atmosférické jevy
  • Fenologie
  • Podnebí
  1. Charakteristika jednotlivých podnebných pásů
  2. Atmosférická cirkulace – tlakové útvary
  • Abiotické faktory
  1. Sluneční záření
  2. Atmosféra
  3. Pedosféra
  4. Hydrosféra
  • Biotické faktory prostředí
  1. Populace
  2. Společenstva a ekosystémy

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji

Metody názorně demonstrační:

  • sledování výukových prezentací
  • práce s interaktivní tabulí
  • sledování výukového videa

Metody dovednostně praktické:

  • práce se synoptickou mapou
  • analýza meteorologických prvků měřených na školní meteorologické stanici
  • během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech

Učební činnosti

Žák:

  1. Vysvětlí zákonitosti vzniku jednotlivých povětrnostních jevů a situací;
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Posoudí stav a vývoj povětrnostní situace na základě jednotlivých údajů;
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • orientuje se v datech naměřených školní meteorologickou stanicí
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Správně používá základní meteorologické přístroje;
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi ze školní meteorologické stanice, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Vyhodnocuje klimatické a meteorologické údaje ve vztahu k pěstování rostlin;
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi ze školní meteorologické stanice, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Vysvětlí význam fenologických pozorování;
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi ze školní meteorologické stanice, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků
  1. Charakterizuje abiotické (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí (populace, společenstva, ekosystémy);
  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
  • uvede konkrétní příklady populace, společenstva a ekosystémů
  • vysvětlí vliv člověka na konkrétní druhy ekosystémů
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se vyučovat v 1. ročníku. Výuka probíhá v případě předmětového uspořádání ŠVP ve vyučovacích předmětech zaměřených na pěstování rostlin a v předmětu praxe, případně v předmětu odborný výcvik (v případě využití v oboru vzdělání kategorie H).

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.

Praktické zkoušení:

Každý žák popíše jednotlivé části školní meteorologické stanice.

Každý žák popíše synoptickou mapu.

Ústní zkoušení:

Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen. Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.

V rámci výuky odborné praxe (nebo odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností v rostlinné výrobě a vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.

V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 6.

Ústní zkoušení:

Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Doporučená literatura

TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 2. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-7-3

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné