Detail modulu Podnikatelský záměr

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Podnikatelský záměr

Kód modulu

99-m-3/AM08

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Podnikatelský plán - váš kompas pralesem

Obory vzdělání - poznámky

Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou.

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Podnikání – základní pojmy

Identifikační znaky živnostníka

OSVČ - Živnostník

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře. Žák bude po absolvování modulu schopen sestavit podnikatelský záměr a vysvětlit jeho význam pro firmu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. charakterizuje význam podnikatelského záměru pro firmu
  2. vysvětlí jednotlivé části podnikatelského záměru
  3. charakteristika a představení podnikatelského záměru

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Podnikatelský záměr

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje význam podnikatelského záměru pro firmu
    • ve spolupráci s učitelem diskutuje o významu podnikatelského záměru pro podnikatele
    • samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá příslušnou související legislativu
    • charakterizuje konkurenční a jiný význam podnikatelského záměru
  2. Vysvětlí jednotlivé části podnikatelského záměru
    • ve spolupráci s učitelem vyjmenuje jednotlivé části podnikatelského záměru
    • na příkladech jednotlivé části vysvětlí samostatně nebo ve spolupráci s učitelem
    • učitel sleduje prezentaci žáka a případně upraví chybovost
  3. Charakteristika a představení podnikatelského záměru
    • žák ve spolupráci s učitelem sestaví jednoduchý podnikatelský záměr
    • samostatně připraví na konkrétní zadání učitelem jednoduchý podnikatelský záměr pro svou fiktivní firmu
    • představí svůj podnikatelský záměr ve skupině žáků
    • učitel sleduje jeho prezentaci a odstraní chybovost

Zařazení do učebního plánu, ročník

Pro všechny obory vzdělání:

zařazení do 2. případně 3. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se skládá z:

  • 2 testů
  • písemné práce

Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.

Písemná práce – sestavení jednoduchého podnikatelského záměru.

Ústní zkoušení:

Skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  • 2 testy
  • písemná práce

Test: žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %.

Písemná práce: učitel hodnotí používání správných termínů a kvalitu zpracování s ohledem na rozbor předmětu podnikání a uplatnění se na trhu. Žák uspěl, získá alespoň 33 % možných bodů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %.

Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.

Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017 : Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4

MACÍK, Karel, Jiří LANČA a Ladislav ŠIŠKA. Kalkulace a rozpočetnictví: nástroje a metody. Vyd. 3. přeprac. V Praze: České vysoké učení technické, 2008. Účetnictví a daně Grada. ISBN 978-800-1039-267

PROKOP, M. Jak napsat podnikatelský plán aneb kudy vede cesta k úspěchu. 1. vyd. Praha: Czech invest, 2005. ISBN 80-260-2064-2

VEBER, J; SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy: 3. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné