Detail modulu Podnikání – základní pojmy

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Podnikání – základní pojmy

Kód modulu

99-m-3/AM07

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Podnikání - základní pojmy

Obory vzdělání - poznámky

Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou.

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák bude po absolvování modulu schopen vysvětlit rozdíl mezi fyzickou a právnickou osobou a orientovat se v související platné legislativě.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. rozliší právní formy podnikání a popíše základní znaky podnikatele s důrazem na živnostenské podnikání
  2. vyjmenuje základní povinnosti a práva podnikatele
  3. porovná druhy živností a popíše podmínky provozování živnosti

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Podnikání
  • Podnikatel
  • Právní aspekty PO, FO
  • Práva a povinnosti podnikatele

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Rozliší právní formy podnikání a popíše základní znaky podnikatele s důrazem na živnostenské podnikání
    • ve spolupráci s učitelem vybere a vysvětlí základní terminologii, vztahující s dané problematice
    • vyhledá v živnostenském zákoně potřebné informace a definuje právní formy podnikání
    • samostatně vysvětlí základní znaky podnikatele s důrazem na živnostenské podnikání
  2. Vyjmenuje základní povinnosti a práva podnikatele
    • samostatně vysvětlí pojmy z konkrétní oblasti, charakterizuje základní práva a povinnosti podnikatele
    • ve skupině žáků uvedou příklady práv a povinností podnikatele
  3. Porovná druhy živností a popíše podmínky provozování živnosti
    • uvede konkrétní příklad z oblasti podnikání a samostatně nebo ve skupině žáků navrhne vhodnou formou předmět podnikání
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí a porovná druhy živností a určí jejich rozdíly, výhody a nevýhody
    • samostatně popíše podmínky provozování živnosti

Zařazení do učebního plánu, ročník

Pro všechny obory vzdělání:

zařazení do 2. případně 3. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se skládá z:

  • 2 testů
  • písemné práce

Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.

Písemná práce s otevřenými otázkami je zaměřená na aplikaci vědomostí do praxe.

Ústní zkoušení:

Skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  • 2 testy
  • písemné práce

Test: žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %.

Písemné práce: učitel hodnotí používání správných pojmů, adekvátnost zvolených příkladů, soulad odpovědi s OSVČ živnostníka, správné postupy v případě výpočtů. Žáka uspěl, pokud jeho správné odpovědi pokrývají alespoň 33 % ze všech správných odpovědí. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %.

Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.

Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017: Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. 304 s. ISBN 978-80-87301-23-4

VLACH, Robert. Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové. 1. vyd. Jan Melvil Publishing, 2017 s. ISBN 978-80-7555-015-6

VEBER, J; SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy: 3. vyd. Praha: Grada, 2012. 332 s. ISBN 978-80-247-4520-6

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné