Detail modulu Identifikační znaky živnostníka

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Identifikační znaky živnostníka

Kód modulu

99-m-3/AL52

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Identifikační znaky živnostníka

Obory vzdělání - poznámky

Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí s výběrem předmětu činnosti podnikání, volbou právní formy firmy, zvolení vhodného jména firmy. Žák po absolvování modulu vysvětlí legislativu související s podnikáním, zdůvodní správný výběr vlastní firmy. Popíše spolupráci s živnostenským úřadem.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. vysvětlí právní formy podnikání a jejich základní znaky
  2. charakterizuje jednotlivé identifikační znaky živnostníka
  3. popíše a vysvětlí rozdíl mezi předmětem podnikání a formami podnikání
  4. vyhledá v živnostenském zákoně potřebné informace a definuje základní druhy živností a koncesí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Identifikační znaky živnostníka
  2. Předmět podnikání
  3. Právní forma podnikání
  4. Firemní jméno a předmět činnosti podnikání

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Vysvětlí právní formy podnikání a jejich základní znaky
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní terminologii, týkající se právních forem podnikání
    • samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá příslušnou související legislativu
    • ve spolupráci s učitelem pracuje s odbornou literaturou a s odpovídajícími právními předpisy
    • samostatně na příkladu vysvětlí účel podnikání
  2. Charakterizuje jednotlivé identifikační znaky živnostníka
    • samostatně na příkladu charakterizuje znaky živnostníka
    • ve spolupráci s učitelem popíše a na příkladu vysvětlí jednotlivé identifikační znaky živnostníka
  3. Popíše a vysvětlí rozdíl mezi předmět podnikání a formami podnikání
    • konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
    • nejasnosti konzultuje s učitelem a opraví případnou chybovost
  4. Vyhledá v živnostenském zákoně potřebné informace a definuje základní druhy živností a koncesí
    • pracuje se získanými informacemi a vybírá se, které použije pro danou problematiku
    • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů

Zařazení do učebního plánu, ročník

Zařazení do 2. případně 3. ročníku

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se skládá z:

  • 2 testů
  • písemné práce

Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.

Písemná práce s otevřenými otázkami je zaměřená na aplikaci vědomostí do praxe.

Ústní zkoušení:

  • skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  • 2 testy
  • písemné práce

Testy: žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek
u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %.

Písemná práce: učitel hodnotí používání správných termínů a kvalitu zpracování s ohledem na použití správných termínu, adekvátnost zvolených příkladů, soulad s odpovědi s identifikačních znaků živnostníka.  Žák uspěl, získá alespoň 33 % možných bodů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %.

Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.

Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.

Doporučená literatura

zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné