VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Identifikační znaky živnostníka
Kód modulu
99-m-3/AL52
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
Identifikační znaky živnostníka
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Žák se seznámí s výběrem předmětu činnosti podnikání, volbou právní formy firmy, zvolení vhodného jména firmy. Žák po absolvování modulu vysvětlí legislativu související s podnikáním, zdůvodní správný výběr vlastní firmy. Popíše spolupráci s živnostenským úřadem.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí právní formy podnikání a jejich základní znaky
- charakterizuje jednotlivé identifikační znaky živnostníka
- popíše a vysvětlí rozdíl mezi předmětem podnikání a formami podnikání
- vyhledá v živnostenském zákoně potřebné informace a definuje základní druhy živností a koncesí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Identifikační znaky živnostníka
- Předmět podnikání
- Právní forma podnikání
- Firemní jméno a předmět činnosti podnikání
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí právní formy podnikání a jejich základní znaky
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní terminologii, týkající se právních forem podnikání
- samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá příslušnou související legislativu
- ve spolupráci s učitelem pracuje s odbornou literaturou a s odpovídajícími právními předpisy
- samostatně na příkladu vysvětlí účel podnikání
- Charakterizuje jednotlivé identifikační znaky živnostníka
- samostatně na příkladu charakterizuje znaky živnostníka
- ve spolupráci s učitelem popíše a na příkladu vysvětlí jednotlivé identifikační znaky živnostníka
- Popíše a vysvětlí rozdíl mezi předmět podnikání a formami podnikání
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
- nejasnosti konzultuje s učitelem a opraví případnou chybovost
- Vyhledá v živnostenském zákoně potřebné informace a definuje základní druhy živností a koncesí
- pracuje se získanými informacemi a vybírá se, které použije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
Zařazení do učebního plánu, ročník
Zařazení do 2. případně 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se skládá z:
Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.
Písemná práce s otevřenými otázkami je zaměřená na aplikaci vědomostí do praxe.
Ústní zkoušení:
- skládá se ze 3 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
Testy: žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek
u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %.
Písemná práce: učitel hodnotí používání správných termínů a kvalitu zpracování s ohledem na použití správných termínu, adekvátnost zvolených příkladů, soulad s odpovědi s identifikačních znaků živnostníka. Žák uspěl, získá alespoň 33 % možných bodů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %.
Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50% znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.
Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.