VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
OSVČ Živnostník
Kód modulu
99-m-3/AM03
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
66 - Obchod
Komplexní úloha
OSVČ Živnostník - tvorba pokladních dokladů a pokladní knihy živnostníka
Obory vzdělání - poznámky
Všechny obory vzdělání s průřezovou ekonomikou.
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován jako průřezový. Cílem modulu je seznámit žáky s tím, jak podnikatel eviduje a spravuje své příjmy a výdaje. Žák se po absolvování modulu orientuje v zásadách hospodaření a financování a v příslušných zákonných úpravách. Aplikuje znalosti související s podnikáním OSVČ. Pomáhá mu efektivně řídit své podnikání.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí vedení deníků příjmů a výdajů, evidenci majetku živnostníka a vedení pokladní knihy
- vysvětlí a charakterizuje příjmy a výdaje živnostníka
- rozliší a charakterizuje jednotlivé druhy majetku a jeho pořízení
- vede fyzickou a účetní evidenci majetku
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Příjmy a výdaje
- Deník příjmů a výdajů
- Evidence dlouhodobého a oběžného majetku
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí vedení deníků příjmů a výdajů, evidenci majetku živnostníka a vedení pokladní knihy
- žák ve spolupráci s učitelem definuje základní terminologii
- samostatně pracuje s účetními zákony
- vysvětlí pojem a účel vedení deníku
- samostatně nebo ve skupině žáků aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- na počítači vytvoří samostatně pokladní doklady
- své výsledky obhájí před třídou a učitelem
- ve spolupráci s učitelem odstraní svou chybovost
- Vysvětlí a charakterizuje příjmy a výdaje živnostníka
- žák samostatně vysvětlí a charakterizuje pojmy proč vést pokladní knihu
- samostatně pracuje s příslušnou literaturou
- příslušné informace si vyhledá na internetu
- ve spolupráci s učitelem popíše a vysvětlí jednotlivé výdaje a příjmy živnostníka
- Rozliší a charakterizuje jednotlivé druhy majetku a jeho pořízení
- ve spolupráci s učitelem rozliší a charakterizuje pojmy a postup pořízení majetku
- na příkladu správně rozdělí oběžný a dlouhodobý majetek
- samostatně pracuje s příslušnou literaturou
- Vede fyzickou a účetní evidenci majetku
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- samostatně popíše náležitosti příjemky, skladní karty a výdejky materiálu; náležitosti inventární karty
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- na počítači samostatně vytvoří skladní a inventární kartu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro všechny obory vzdělání:
zařazení do 2. případně 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se skládá z:
Každý test se skládá z 15 otázek s třemi variantami odpovědí. Žák označí pouze jednu správnou odpověď.
Písemná práce se skládá 15 otevřených otázek. Témata písemné práce:
- Příjmy a výdaje
- Deník příjmů a výdajů
- Evidence dlouhodobého a oběžného majetku
Ústní zkoušení:
Skládá se ze 3 otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady, popřípadě reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
2 testy: žák uspěl, pokud odpověděl správně alespoň 5 otázek u každého testu, což činí 33 %. Váha každého testu je v celkovém hodnocení modulu 15 %.
Písemná práce: učitel hodnotí používání správných pojmů, adekvátnost zvolených příkladů, soulad odpovědi s OSVČ živnostníka, správné postupy v případě výpočtů. Váha písemného práce je v celkovém hodnocení modulu hodnocena 60 %.
Ústní zkoušení: žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1,5 otázky, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí. Váha ústního zkoušení je v celkovém hodnocení modulu 10 %.
Pro splnění modulu je třeba získat 33 % možných bodů a minimální účast žáka je 70 % modulu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: Stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.