Výuka fyziky s podporou digitálních technologií (M)
PR-u-4/AI15
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
PR - Člověk a příroda
Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská, Praha 5
Kompetence k učení, Digitální kompetence
14. 02. 2020 13:28
24
1. ročník
individuální, skupinové
2
Cílem komplexní úlohy je několika různými způsoby a s využitím digitálních technologií probrat učivo fyziky z obsahového celku Mechanika (konkrétně mechanika tekutin). Žáci samostatně hledají informace o základních pojmech a osobnostech fyziky a vytvoří prezentaci, prezentují ostatním žákům o významu vybraných osobností, dále využijí internetové aplikace, které mají zábavnou formou učit a testovat znalosti, připraví anketu zaměřenou na mechaniku tekutin, anketní otázky pak pokládají náhodně vybraným lidem v ulicích – natáčejí z ankety video a to pak sestříhají; také vytvářejí osmisměrku či jiné luštitelské úlohy zaměřené opět na pojmy a znalosti z fyziky; volitelně je možné připravit exkurzi do vodní elektrárny. Všechny aktivity směřují k téže oblasti fyziky, takže žáci vstřebávají látku z více různých zdrojů.
Vazba na RVP
Fyzikální vzdělávání
Průřezové téma Člověk a digitální svět
Žáci jsou vedeni zejména k tomu, aby
1. Vyučující prezentuje základní informace o mechanice tekutin; součástí prezentace jsou otázky, na které mají žáci najít odpověď samostatně;
a) žáci si zapisují poznámky;
b) následně vyhledají na internetu neznámé pojmy z prezentace a odpovědi na otázky.
2. Vytvoření prezentace o dvou osobnostech
a) Vybraní žáci (dvě skupiny po dvou) připravují prezentaci: obě skupiny připraví prezentaci o Archimedovi a Pascalovi;
b) následně ji odprezentují.
3. Práce s interaktivními materiály
Žáci pracují s materiály přístupnými na internetu (viz zadání)
4. Anketa
a) Žáci ve dvojicích vytvoří vhodné otázky pro anketu k tématu mechanika tekutin;
b) vytvoří dotazník v textovém editoru; zkonzultují navržené otázky s vyučujícím a následně dotazník vytisknou;
c) natáčení v ulicích s kamerou: otázky se kladou běžným kolemjdoucím, přičemž vždy je potřeba souhlas respondenta s natáčením;
d) stříhání videa.
5. Exkurze (volitelně)
Vybraní žáci zorganizují exkurzi do vodní elektrárny: kontaktují, objednají návštěvu na konkrétní termín atd.
6. Křížovka/osmisměrka
Vybraní žáci sestaví vlastní křížovku / osmisměrku / QR kód; součástí zadání jsou příklady, které slouží jako inspirace.
K úspěšné realizaci je třeba spolupráce vyučujících fyziky a ICT, jejich vstřícnost a entuziasmus.
Připravené podklady – v elektronické podobě materiály k promítání, linky na interaktivní výuku animací a simulací, písemnou práci, příklad, jak by měl vypadat kvíz/křížovka (vše viz zadání).
Hodiny fyziky jsou realizovány v učebně ICT, kde má každý žák k dispozici svůj PC, na sdíleném disku jsou k dispozici materiály k výuce a odkazy pro práci v dané hodině (viz zadání).
Výuka vychází z teoretických základů, nicméně převážně je zaměřena na aktivní, samostatnou činnost žáků, kdy učitel působí v roli koordinátora, průvodce, asistenta.
Výuka probíhá na půdě školy, v odborné učebně ICT, součástí je i práce v exteriéru mimo budovu školy (anketa, exkurze).
PC, dataprojektor, kancelářský software, program pro střih videa, síťové připojení, videokamera, případně mobilní telefon
znalosti z fyziky jsou ověřeny testem – známkou (individuální)
natočené a sestříhané video na základě vytvořeného dotazníku/ankety
prezentace, anketní otázky, kvízy/úlohy
organizace exkurze
Učebnice fyziky pro SŠ
Časová náročnost:
Úloha je určena pro řešení:
Vstupní požadavky: ovládání PC na uživatelské úrovni
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Navrátilová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.