VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Management – základní pojmy
Kód úlohy
99-u-4/AI06
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Management – základní pojmy
Škola
Integrovaná střední škola technická, K Učilišti, Mělník
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 02. 2020 17:31
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha má za cíl naučit žáky, na základě jednoduchých doplňovaček a dílčích příkladů, základům managementu, rolí manažera, manažerských funkcí, řízením, plánováním, organizací a organizováním a také řízení kolektivu.
Komplexní úloha je rozdělena do několika dílčích částí. Dílčí části jsou uvedeny ve formuláři pro zadání komplexní úlohy. Přílohou je zadání komplexních úloh a také řešení komplexních úloh.
V komplexní úloze budou použity motivační a fixační didaktické metody, jako například motivační rozhovor, uvádění příkladů z praxe, ústní opakování, písemné procvičování, a další. Také budou použity didaktické metody diagnostické a klasifikační.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Vysvětlí roli managementu a manažera, manažerské styly
- Plánování, organizování, vysvětlí funkci a způsob kontroly
- Vysvětlí řízení lidských zdrojů
- Na příkladu z praxe dokáže vysvětlit vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj dané organizace
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá základní pojmy managementu
- sleduje prezentaci na dané téma a odpovídá na otázky učitele
- aplikuje teoretické znalosti na praktických příkladech
- definuje jednotlivé manažerské styly
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadané pracovní listy
- Sestaví SWOT analýzu
- sestaví jednoduchou SWOT analýzu
- za použití brainstormingu popíše nejčastější problémy plánování
- popíše typy organizačních struktur
- Vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí
- definuje funkci manažera lidských zdrojů
- definuje hlavní specifika řízení lidských zdrojů
- samostatně řeší zadaný pracovní list
- Vytvoří samostatný příklad, kde vysvětlí vliv manažera a manažerských funkcí na rozvoj organizace
- navrhne si příklad manažerské situace (vyhledá na internetu příklad úspěšného manažera)
- definuje se problém v řízení
- sestaví možné varianty řešení daného problému
Doporučený časový rozvrh činí:
- 2 vyučovací hodiny pro 1. část
- 4 vyučovací hodiny pro 2. část
- 2 vyučovací hodiny pro 3. část
- 4 vyučovací hodiny pro 4. část
Dále je doporučena domácí příprava v rozsahu 4 vyučovací hodiny
Metodická doporučení
Komplexní úloha je určena k využití v teoretické výuce.
Způsob realizace
forma výuky – teoretická
komplexní úloha bude řešena v učebně s možným přístupem k internetu
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače nebo tablety s přístupem k internetu
- MS Word, MS EXCEL, Adobe Reader
- dataprojektor
Učební pomůcky pro učitele:
- zadání komplexní úlohy (každý žák má vlastní komplexní úlohu)
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- zadání dílčích částí komplexních úloh
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu a aplikace teoretických znalostí do praktických příkladů
- aktivita žáka
- spolupráce žáků s učitelem
2. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost aplikace teoretických znalostí do praktického příkladu
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu – SWOT analýza
3. dílčí část
- posuzuje se forma zpracování dílčího příkladu
- samostatnost při zpracování modelového příkladu
- věcná správnost zpracování modelového příkladu
4. dílčí část
- posuzuje se forma zpracování dílčího příkladu
- samostatnost při zpracování modelového příkladu
- věcná správnost zpracování modelového příkladu
Každá dílčí část má hodnocení 30 bodů. Žák uspěl při splnění 40% daných bodů.
Doporučená literatura
ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-083-4.
BELLOVÁ, Jana, Petr BAČÍK a Jaroslav ZLÁMAL. Management: základy managementu : cvičebnice. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-172-5.
DOBŘICKÝ, Josef a Vladimír DOSTÁL. Hodnotový management a marketing malých a středních firem. Brno: Sting, 2006. ISBN 80-86342-52-2.
KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Osmé, upravené vydání. Praha: Eduko, 2017. ISBN 978-80-88057-40-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.