VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Fungování tržní ekonomiky
Kód úlohy
63-u-4/AH88
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Vazba na vzdělávací modul(y)
Fungování tržní ekonomiky
Škola
Soukromá podřipská střední odborná škola a střední odborné učiliště o.p.s., Náměstí Jana z Dražic, Roudnice nad Labem
Klíčové kompetence
Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence
Datum vytvoření
27. 01. 2020 11:30
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
4
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
15
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše formou prezentace, pracovních listů a hravou formou a soutěžením v kolektivu (prostřednictvím aplikace Kahoot) pomoci žákům osvojit si základy tržní ekonomiky, včetně používání ICT. Žák pracuje a ověřuje si správnost získaných teoretických znalostí z modulu „Fungování tržní ekonomiky“, v případě této komplexní úlohy se jedná o základní ekonomické pojmy tržní ekonomiky a poptávky a nabídky a jejich interakce.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- správně používá a aplikuje základní ekonomické pojmy
- vysvětlí fungování trhu a jeho zákony
- pomocí grafického znázornění popíše fungování tržního mechanismu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. správně používá a aplikuje základní ekonomické pojmy
- samostatně definuje ekonomii, její základní rozdělení a vztah k ostatním vědám
- ve skupině žáků na příkladech ilustruje základní ekonomické otázky a vysvětlí jejich vliv na ekonomické systémy
- na příkladech ilustruje základní ekonomické zákony - zákon vzácnosti a zákon ekonomie času
- samostatně definuje statky, služby, potřeby a pomocí vlastních příkladů vysvětlí jejich členění a uspokojování
Doporučený časový rozvrh činí 2 hodiny.
2. pomocí grafického znázornění popíše fungování tržního mechanismu
- samostatně definuje nabídku s poptávkou, jejich druhy a faktory, jež je ovlivňují
- rozliší zákony trhu, tedy zákon nabídky a poptávky, na něž ve skupině žáků aplikuje vlastní příklad
Doporučený časový rozvrh činí 3 hodiny.
3. posoudí vliv ceny na nabídku a poptávku
- ve skupině žáků, pomocí vlastních příkladů a grafického znázornění popíše vliv cen a dalších faktorů na vývoj nabídky a poptávky na trhu ve spolupráci s učitelem definuje převis nabídky nad poptávkou a převis poptávky nad nabídkou
Doporučený časový rozvrh činí 3 hodiny.
Metodická doporučení
1. dílčí část - "učební text"
- prezentace zahrnuje komplexně problematiku tržní ekonomiky
- žáci se zapojují do diskuse a teoretické poznatky aplikují do praktických příkladů
- žáci si konkrétní odpovědi obhájí před třídou
- učitel zkontroluje správnost jejich výsledků a odstraní případné chyby
2. dílčí část - "pracovní list k procvičování"
- pracovní list slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných teoretických poznatků
- učitel vede žáky k samostatnému zpracování různých úloh
- žáci si vypracovávají zadané listy ve spolupráci s učebními texty, pracují s internetem
- učitel dohlíží nad průběhem práce žáků a ihned s žáky konzultuje jejich dotazy a opravuje případné chyby
Způsob realizace
- výuka probíhá formou teoretickou a formou hry
- učebna
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix, křída
Učební pomůcky učitele:
Učební pomůcky žáka:
- učební texty
- psací potřeby
- zápisník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část - prezentace - "učební text"
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a formou diskuse se zapojují do opakování probíraného učiva
2. dílčí část - "pracovní list"
- žáci pracují a řeší úkoly v pracovních listech
- předpokladem je spolupráce s učitelem a případná konzultace při řešení úloh a okamžitá úprava chyb
Kritéria hodnocení
1. dílčí část - prezentace - "učební text"
- předpokládá se kombinace frontální výuky a diskuse se žáky
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace žáků
- dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část - "pracovní list"
- hodnotí se samostatnost a osobní přístup žáka
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie - stručný přehled. 2011/2012. Zlín: CEED, 2011. ISBN 978-80-87301-01-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Krejzová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.