VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Kalkulace – dobrý rádce při určování cen
Kód úlohy
99-u-3/AF97
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
23. 01. 2020 16:17
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky chápat pojmy související s kalkulačním vzorcem, sestavením kalkulace a s vazbou na rozpočet. Dále jak správně pochopit a vypočítat kalkulaci na jednu jednotku zboží. Žák se na základě získaných teoretických znalostí dobře orientuje v těchto pojmech - přímé mzdy, náklady, výnosy, zisk a DPH, kalkulační vzorec, jednotka na jednu jednici, cenová politika z modulu „Kalkulace“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání, prezentace, teorie a předlohy k tvorbě dokladů jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii kalkulace a rozpočet, kalkulační vzorec, jednotka na jednu jednici, cenová politika, přímé mzdy, náklady, výnosy, zisk a DPH
- vypracovává pracovní list, který slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- vypočítá souvislý příklad sloužící k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- vytvoří samostatný modelový příklad (pomocí zadaných úkolů) na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při tvorbě cenové politiky
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá odbornou terminologii kalkulace, kalkulační vzorec, jednotka na jednu jednici, cenová politika
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího
- samostatně řeší zadaný úkol - Pracovní list – Tvorba a obsah cenové politiky, přímé mzdy, náklady, výnosy, zisk a DPH
- Zpracuje pracovní list
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- žák si systematicky připraví podklady pro zpracování kalkulací
- žák si systematicky rozdělí úkoly do skupin a navrhne plán pro pokračování úkolů
- Vypočítá souvislý příklad sloužící k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- žák si systematicky rozdělí a zpracuje daný úkol
- Vytvoří samostatný modelový příklad na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti kalkulačního vzorce
- navrhne fiktivní firmu
- definuje a určí obor činnosti podnikání této firmy za pomoci kalkulačního vzorce a určí cenu služby nebo produktu
Doporučený hodinový rozsah jsou 3 vyučovací hodiny pro každou část.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokumentů a jejich vyplnění
3. dílčí část
- tajenka a výpočty souvislých příkladů slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení- přímé mzdy, náklady, výnosy, zisk a DPH
- učitel společně se žáky vyplní tajenku
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel odpovídá na případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost příkladu
- učitel společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
4. dílčí část
- učitel zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – určí obor činnosti podnikání fiktivní firmy, žák sestaví ceník FF a pomocí teoretických znalostí – kalkulačního vzorce určí cenu služby nebo produktu, přímé mzdy, náklady, výnosy, zisk a DPH. Definování tvorby, formu a způsob odevzdání zadá učitel
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- tiskárna
- MS Word, MS Excel
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- ÚZ zákona č. 455/1991 Sb. Živnostenský zákon v platném znění
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- ÚZ zákona č. 455/1991 Sb. Živnostenský zákon v platném znění
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s vyučujícím
2. dílčí část
3. dílčí část
4. dílčí část
- samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost tvorby a doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- hodnotí se věcná správnost, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace výsledků před třídou a vyučujícím
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 15 bodů;
- žák uspěl při správném a věcném doplnění jednoho příkladu
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a vyučujícím
- žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
4. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
Kalkulace nákladů - DobréZnámky.cz. DobréZnámky.cz - web pro studenty plný učení [online]. Copyright © 2020. Všechna práva vyhrazena. [cit. 25.02.2020]. Dostupné z: https://www.dobreznamky.cz/kalkulace-nakladu/
Kalkulace – pojem, členění, kalkulační vzorec a metody – účetnictví | Ekonomie-ucetnictvi.cz. Ekonomie-ucetnictvi.cz | Ekonomie a účetnictví k maturitě [online]. Dostupné z: https://ekonomie-ucetnictvi.cz/kalkulace-pojem-cleneni-kalkulacni-vzorec-a-metody-ucetnictvi/
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.