VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty
Kód úlohy
82-u-3/AA72
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty
Škola
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem, Holešovská, Bystřice pod Hostýnem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 03. 2019 16:31
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl seznámit žáky s brusnými a leštícími prostředky. Cílem je znalost základních používaných druhů nátěrových hmot a jejich ekologické využití, včetně schopnosti specifikovat a aplikovat nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu. Dalším cílem je, na základě znalostí správně provedená údržbu a renovace dřevěných povrchů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše rozdělení brusných prostředků, jejich vhodné použití
- určuje vhodné leštící prostředky
- používá a správně aplikuje nátěrové hmoty na dřevo
- popíše vhodnost těchto nátěrových hmot s ohledem na praktické používání
- dokáže zákazníkovi poradit s výběrem vhodné nátěrové hmoty s ohledem na správnou aplikaci a očekávané vlastnosti dokončovaných povrchů
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a charakterizuje broušení, leštění materiálů, druhy brousících a leštících prostředků a nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu
- popíše aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
- používá odbornou terminologii a charakterizuje jednotlivé druhy brusných prostředků, leštících past a nátěrových hmot s ohledem na obsah sušiny, obsah těkavých látek, vhodnost aplikace a následné údržby povrchu
- zvolí vhodný způsob aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
- prakticky provede jednotlivé operace na vzorcích materiálu
- je schopen vytvořit vlastní prezentaci brusných prostředků, nátěrových hmot a doplňujících látek povrchové úpravy
- prezentaci je schopen obhájit před kolegy
Doporučený časový rozvrh:
6 vyučovacích hodin:
- odborný výklad s prezentací
- jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)
2 vyučovací hodiny:
Praktická část
- jednoduché aplikace leštících prostředků
- aplikace nátěrových hmot s použitím na vnitřní nebo venkovní použití
4 vyučovací hodiny:
Zpracování a prezentace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů, aplikace nátěrových hmot na vzorový kus podle technologických postupů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Doporučený časový rozvrh – individuální:
- teoretická část samostatné práce žáků
Metodická doporučení
Komplexní úloha Brousící prostředky, leštící prostředky a nátěrové hmoty je prakticky využitelná v rámci výuky Materiálů, Technologie, Výrobní zařízení a Odborný výcvik.
Způsob realizace
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ dílně s potřebným vybavením
- teoretická samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- praktická realizace formou praktické výuky ve školní dílně, případně ve školní laboratoři nebo v dílně smluvního sociálního partnera.
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- materiály, nářadí a nástroje k realizace komplexní úlohy
- psací potřeby
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením /laboratoř/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
- nástroje a nářadí pro správnou realizaci úlohy
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a jednoduchým zápisem
Přímé vyučování:
- výklad s použitím odborné literatury
- obrazové publikace a publikace v odborných periodikách
- hodnocení domácích úkolů
- vyhledávání odborných článků
- tvorba vlastní prezentace
- diskuze, písemná práce, ústní zkoušení
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- teoretickém testu nebo ústním zkoušení
- správné řešení seminární práce
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Hranice úspěšnosti zkoušky: splnil alespoň polovinu zadaných úkolů ( teoretický test, případně ústním zkoušení nebo seminární práce)
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Možnost rozšíření vědomostí a dovedností při praktickém cvičení aplikace nátěrových hmot.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.