Měření a měřidla
MA-u-3/AF83
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
MA - Matematika a její aplikace
15. 12. 2019 17:24
12
8
1. ročník
individuální, skupinové
3
Komplexní úloha je zaměřena na využití znalostí z matematiky v odborných předmětech. Cílem je, aby se žák orientoval v jednotkách, které se používají ve strojírenské výrobě, aby je uměl převádět a aby uměl používat měřidla.
V odborných předmětech (odborné kreslení, technologie, odborný výcvik) se naučí znalosti z matematiky využívat při čtení výkresů a měření s jednotlivými měřidly (ocelové měřítko, úhelník, úhloměr, svinovací metr, posuvné měřítko, měrky, mikrometr).
Žák
Využívané tematické celky:
Matematika: Operace s racionálními čísly, planimetrie, stereometrie
Technické kreslení: Kreslení jednoduchých součástí, měření délek a úhlů při rýsování, čtení výkresů
Technologie: Veličiny a jednotky, základy kontroly a měření, chyby měření
Odborný výcvik: Plošné a prostorové měření, rozměření a orýsování, měřidla
Žáci pracují s pracovními listy a používají měřidla, která má škola k dispozici. Naučí se měřit délky, úhly a rozměry součástí.
1. Matematika – individuální práce
2. Technické (odborné) kreslení – individuální práce
3. Technologie – skupinová práce
4. Odborný výcvik – skupinová práce
Výuka matematiky, odborného kreslení a technologie probíhá v klasických učebnách, kde je k dispozici počítač, který žákům slouží k hledání některých informací.
Odborný výcvik probíhá v zámečnické dílně.
Matematika a odborné kreslení – každý žák odevzdá pracovní list se splněnými úkoly.
Technologie – každá skupina předvede učiteli, jakou strategii při měření zvolí a jaká měřidla použije, aby splnila daný úkol.
Odborný výcvik – každá skupina vypracuje protokol, kde budou označeny veličiny, které byly naměřeny. Učitel sleduje, zda žáci správně používají nástroje, které mají k dispozici.
Při hodnocení výsledků učitel posuzuje
Hodnocení:
Matematika – max. 20 bodů
Odborné kreslení – max. 10 bodů
Technologie – max. 20 bodů
Odborný výcvik – max. 50 bodů
Určeno pro první ročníky strojírenských oborů.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.