VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Stojanový věšák
Kód úlohy
82-u-3/AB91
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Broušení
Stříhání
Řezání
Pilování
Měření a orýsování kovu
Nýtování
Svařování plamenem
Základy ručního kování
Pěchování
Protepávání za tepla
Škola
Střední škola řemeslná, Jaroměř, Studničkova 260, Studničkova, Jaroměř
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
19. 11. 2019 21:36
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Žák navrhne a vyrobí stojanový věšák
Cílem je komplexní ověření získaných znalostí a dovedností při vytvoření vlastního výtvarného návrhu uměleckořemeslného předmětu v daném slohovém pojetí:
- navrhnout stojanový věšák;
- vyrobit jej podle vlastního zpracovaného technologického postupu včetně provedení povrchové úpravy.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zvolí vhodný postup při návrhu stojanového věšáku
- vytvoří kresebnou dokumentaci
- volí správný technologický postup výroby
- připraví pracoviště k výrobě stojanového věšáku
- využívá připravený technologický postup při výrobě stojanového věšáku
- vyhodnotí případnou chybu při výrobě
- řídí případného pomocníka při výrobě stojanového věšáku
- vyhodnotí rizika při práci a dodržuje hygienu práce
Komplexní úloha má vazbu na tyto profesní kvalifikace:
- 82-004-H Umělecký zámečník
- 82-003-H Umělecký kovář
Vazba na odborné způsobilosti:
- Orientace v technických a výtvarných podkladech pro výrobu uměleckořemeslných předmětů z kovů
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Samostatné zpracování výtvarného záměru pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
- Zhotovování výrobků uměleckého kovářství, např. klik a štítů, mříží, vrat, plastik, točitých schodišť, ozdobných klíčů apod.
- Povrchové úpravy výrobků uměleckého kovářství cínováním, chemickým barvením a nátěrovými barvami
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- vytvoření požadovaného kresebného návrhu stojanového věšáku v učebně výtvarné výchovy (prvotní náčrty velikosti A4, následný návrh v měřítku 1:1)
- stanovení technologického postupu zhotovení stojanového věšáku
- učení kvality a možných závad při návrhu a realizaci stojanového věšáku
- práce s vhodnými pomůckami a nářadím
- seznámení se s možnými riziky při práci
- realizace stojanového věšáku s dodržením časového harmonogramu
- na odborném pracovišti výroba stojanového věšáku dle svého vlastního návrhu vhodnými technologickými postupy a technikami včetně provedení povrchové úpravy
- výpočet ceny navrženého a zhotoveného stojanového věšáku
Navržený časový rozvrh je uveden v příloze, která se týká příkladu stanovení technologického postupu.
Metodická doporučení
Žáci vypracují ve výtvarné učebně kresebný návrh stojanového věšáku (prvotní náčrty velikosti A4, následný návrh v měřítku 1:1).
V dílně praktického vyučování vyrobí stojanový věšák dle svého vlastního návrhu vhodnými technologickými postupy včetně provedení povrchové úpravy.
Dále žáci zpracují a vypočítají cenu navrženého a zhotoveného stojanového věšáku.
Před započetím práce na výtvarném návrhu učitel frontálně zopakuje se žáky teoretické znalosti kresby výtvarných návrhů, předvede ukázky zhotovených a realizovaných zakázek tematicky souvisejících s komplexní úlohou. Seznámí žáky se zadáním komplexní úlohy.
V průběhu zhotovování vlastních návrhů žáky učitel s nimi diskutuje o vhodnosti a proveditelnosti jejich řešení, vede je ke vzájemné řízené diskuzi o návrzích spolužáků, o jejich možnosti proveditelnosti, technologických postupech apod.
V průběhu tvorby výtvarných návrhů žáci stanoví technologický postup zhotovení uměleckořemeslného výrobku, který v bodech zaznamenají na pracovní list.
V dílně odborného výcviku předmět zhotoví.
Provázanost uvedené úlohy spočívá v rámci předmětů týkajících se výtvarné přípravy, dějin umění, technologie, materiálů, odborného výcviku, popř. ekonomie.
Metodická doporučení, formy výuky a práce s žáky:
- frontální zopakování učiva řízené vyučujícím
- individuální práce žáků nad návrhem
- řízená diskuze
- individuální stanovení pracovního postupu pro zhotovení uměleckořemeslného výrobku
- individuální práce žáků při realizaci výrobku dle vlastního návrhu
- dohled učitele nad jednotlivými žáky
- hodnocení vlastních prací žáky
- hodnocení prací žáků spolužáky
- hodnocení prací učitelem
Způsob realizace
organizační forma výuky – praktická
komplexní úloha bude řešena na odborném pracovišti
Pomůcky
Vybavení výtvarné učebny:
Vybavení pracoviště praktického vyučování:
- zařízení kovárny – výhně, kovadliny, brusky
- ruční nářadí – kladiva, sekáče, sedlíky, průbojníky, babky, kovářské kleště
- pomůcka – borax
- osobní ochranné pomůcky – pracovní oděv a obuv, kožená zástěra, kožené rukavice, brýle, přikrývka hlavy
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci navrhnou konkrétní věc dle kritérií zadání.
Výrobek, který žáci zhotoví, musí odpovídat požadavkům zadání a vlastnímu návrhu žáka.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace:
- správnost zvolené technologie kování
- zvolení vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s výkresovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek a stojanový věšák odpovídá tvarem a rozměry výkresu
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je použitelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Doporučená literatura
GOŇA, Karel. Technologie pro II. a III. ročník. Praha, 1976.
GOŇA, Karel, HLUCHÝ, Miroslav. Umělecké kovářství a zámečnictví pro I. až IV. ročník umělecko-průmyslových škol. Praha, 1984.
Poznámky
Požadované úrovně vědomostí a dovedností:
- základní dovednost kresby
- orientace v dodávaných profilech materiálů
- ohřev materiálu
- prodlužování, osazování, sekání, stáčení, svařování v ohni
- povrchová úprava
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.