Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů
36-u-3/AE76
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
06. 09. 2019 13:07
12
3. ročník
individuální
Komplexní úloha Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů (nosné a nenosné zdivo, otvory zaklenuté a s rovným nadpražím) je ve formě závěrečné zkoušky po absolvování odborného modulu Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů (nosné a nenosné zdivo, otvory zaklenuté a s rovným nadpražím).
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedena v jednotlivých přílohách. Cílem je ověřit, zda se student orientuje v dané problematice a je schopen využívat získané vědomosti.
Cílem komplexní úlohy je ověřit znalosti z odborného modulu Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů (nosné a nenosné zdivo, otvory zaklenuté a s rovným nadpražím), kde studenti získají odborné znalosti a vědomosti ze stále se rozvíjející oblasti bouracích prací pro svislé konstrukce, dále s bouráním nosných a nenosných zdí, zřizování nových otvorů s rovným či zaklenutým nadpražím a rozšiřováním stávajících otvorů, také se zajišťovacími a přípravnými pracemi, s technologickým postupem při bourání a s mechanizací pro bourací práce, s jejím využitím v praxi i s jejími technickými parametry, také s její obsluhou a údržbou. Cílem je také seznámit studenty s bezpečností a ochranou zdraví při bourání svislých konstrukcí a nových otvorů.
Student:
V ústní části lze volit jedno z daných témat s kratším časovým limitem (5 minut) nebo lze témata spojit do dvojice či trojice libovolnou kombinací s delším časovým limitem (10 nebo 15 minut). Student se samostatně se připraví v 5, 10 nebo 15minutovém limitu. Po přípravě bude uceleně a věcně 5, 10 nebo 15 minut (dle počtu otázek) hovořit na dané téma (tato část zároveň slouží jako příprava k ÚZZ – komunikace, přesnost, věcnost, odborná terminologie...).
V písemné části student individuálně vypracuje zadaný písemný test. U každé otázky vybere jednu ze tří možných odpovědí, případně otázku písemně doplní. Časový limit 10 minut, testových otázek 15.
V praktické části student vypracuje zadanou tematickou doplňovačku a vyhledá na internetu informace potřebné k zodpovězení otázek zadaných zkoušejícím (např. vyhledá elektrická bourací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická sekací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická vrtací kladiva – výrobce a technické parametry apod.). K dispozici bude mít přístup k internetu. Časový limit je 30 minut.
Komplexní úlohu lze využít pro ověření znalostí po absolvování odborného vzdělávacího modulu Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů (nosné a nenosné zdivo, otvory zaklenuté a s rovným nadpražím).
Tento odborný modul zakončený komplexní úlohou by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tematikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
V teoretickém vyučování.
Komplexní úloha bude řešena v odborné učebně s přístupem k internetu.
Technické vybavení: počítače, dataprojektor, plátno na promítání, přístup k internetu
Učební pomůcky pro učitele: seznam otázek k ústní zkoušce, písemný test, doplňovačka (počet vyhotovení odpovídá počtu studentů ve třídě), odborná učebnice pro předmět Přestavby budov, zadání pro vyhledávání na internetu (např. vyhledá elektrická bourací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická sekací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická vrtací kladiva – výrobce a technické parametry apod.)
Učební pomůcky pro žáka: psací potřeby
Popis ověřování dosažených výsledků:
Ústně – odpovídat samostatně a věcně na vybrané téma (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie)
Písemně – písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí, u každé otázky vybere jednu ze tří možných odpovědí)
Prakticky – vyplnění doplňovačky, vyhledávání na internetu dle zadání (např. vyhledá elektrická bourací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická sekací kladiva – výrobce a technické parametry, vyhledá elektrická vrtací kladiva – výrobce a technické parametry apod.)
Zadání a řešení jsou uvedena v jednotlivých přílohách, které jsou přiloženy ve formuláři komplexní úlohy.
V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.
Individuální hodnocení:
V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých odpovědí.
Bodové hodnocení:
V praktické části zkoušky se hodnotí správné vyplnění doplňovačky a prokázání schopnosti práce s internetem dle zadání.
Individuální hodnocení:
Úspěšné absolvování odborného modulu je podmíněno tím, že student musí splnit všechny tři části zkoušky.
KÁRNÍK, V. Přestavby budov. Praha: SNTL – Nakladatelství technické literatury, 1986. L17-C1-IV-31/75320.
PODLENA, V. Přestavby budov, obor zednické práce. Praha: Parta, 2006. ISBN 80-7320-018-X.
Katalogy a technické listy výrobců ruční bouracího nářadí a mechanizace
Propagační materiály firem zabývajících se bouracími pracemi
Normy ČSN a ISO
Internet
Obor vzdělávání: 36-67-H/01 Zedník
(Doporučení k zařazení do UP pro třetí ročníky oborů vzdělávání skupiny 36, např. 36-66-H/01 Montér suchých staveb, 36-67-E/01 Zednické práce)
Požadovaná úroveň vstupních vědomostí a dovedností: absolvování odborného modulu Bourání svislých konstrukcí a zřizování nových otvorů (nosné a nenosné zdivo, otvory zaklenuté a s rovným nadpražím).
Tento odborný modul zakončený komplexní úlohou by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tematikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.