VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
Kód úlohy
82-u-4/AA45
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Kreslení uměleckořemeslných prvků dle předlohy
Škola
Akademie - Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová Světlá nad Sázavou, Sázavská, Světlá nad Sázavou
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
18. 01. 2019 15:43
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
10
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky studijním kresbám a skicám uměleckořemeslných prvků dle předlohy, naučit je kreslit nábytek, jeho části a zdobné prvky, nábytek v historickém kontextu za využití různých kresebných materiálů a technik ke zvládnutí kresebných skic a studií a tímto způsobem získat zkušenosti k realizaci vlastních návrhů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- provádí skici a studijní kresby uměleckořemeslného prvku a jeho části (nábytek a jeho části, dekorační prvky)
- provádí skici studijní kresby uměleckořemeslných prvků v různých kresebných materiálech a technikách a na různé podklady a velikosti formátů, v různých pohledech a měřítkách
- správně si vybírá vhodnou předlohu, z ní pak vybírá vhodnou část ke ztvárnění skici a kresebné studie
- správně vybírá vhodný kresebný materiál, podklad, formát ke ztvárnění skici a kresebné studie
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše základy kreslení dle platných technických norem
- využívá poznatky práce s technickou a výkresovou dokumentací
- pracuje s postupy tvorby technického výkresu dle platných norem
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh: 24 hodin
Průběžné práce
8 vyučovací hodiny:
- znalost kreslení skici různých uměleckořemeslných prvků, částí nebo detailu dle předlohy, používá různých kresebných materiálů, podkladů a měřítek;
8 vyučovací hodiny:
- znalost provedení studijní kresby různých uměleckořemeslných prvků, částí nebo detailu dle předlohy, používá různých kresebných materiálů, podkladů a měřítek;
6 vyučovací hodiny:
- zpracovává soubornou práci
2 vyučovací hodiny:
- prezentuje ostatním spolužákům svoji soubornou práci
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky odborný výcvik, výtvarná příprava.
Způsob realizace
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- různé kresebné materiály – tužky, uhle, rudky, pastely, tuž a perka aj.; různé kresebné podklady v různých formátech (balicí papír, čtvrtky různé hrubosti, kartony; A4, A3, A2 apod.); předlohy (skutečné, modely, obrazové, fotografie atp.); kreslící prkno a malířský stojan
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- odborný výklad vyučujícího s prezentací (ukázky kresebných prací, promítání, PowerPoint) a použitím odborné literatury – obrazové publikace o kresbách, skicách a studijních kresbách, kresebných materiálech a technikách, ukázky současného a historického nábytku)
- provedení kresebných skic (6 – 10 prací), časově omezený úkol za použití různých kresebných materiálů; hodnocení formou diskuse s učitelem, popřípadě kolektivní hodnocení (vyjádření ostatních žáků)
- jednoduché jednotlivé kresebné studie (4 – 6 prací) časově omezený úkol za použití různých kresebných materiálů; hodnocení formou diskuse s učitelem, popřípadě kolektivní hodnocení (vyjádření ostatních žáků)
- hodnocené domácí úkoly – kresebných skic a studií (5 – 8 prací): formou diskuse s učitelem, popřípadě kolektivní hodnocení (vyjádření ostatních žáků)
Zpracování souborné práce:
- teoretická část – záměr (jednoduchý popis; min polovina A4)
- praktická část – studijní kresby uměleckořemeslných prvků různými materiály a technikami současných a napříč historizujícími obdobími, na různé kresebné podklady a v různém měřítku (6 – 10 prací)
- závěr – výsledné práce
- 6 - 10 prací (různé kresebné materiály, techniky, podklady, měřítka aj.)
hodnocení formou diskuse s učitelem, popřípadě kolektivní hodnocení (vyjádření ostatních žáků)
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- provedení kresebných skic (6 – 10 prací)
- jednoduché jednotlivé kresebné studie (4 – 6 prací)
- hodnocené domácí úkoly – kresebných skic a studií (5 – 8 prací)
Prospěl – neprospěl
Způsoby hodnocení:
Bodový
Výborný: 15 – 13 bodů, chvalitebný: 12 – 10 bodů, dobrý: 9 -7 bodů, dostatečný: 6 – 4 body, hranice úspěšnosti: 4 body
Prospěl: samostatné provedení práce, správné zachycení zobrazovaného objektu, zvládnutí kresebné techniky a materiálu, vystižení tvaru a materiálu, perspektiva, zachycení celku a detailu, správné využití kompozice (umístění do formátu), správné použití měřítka (zvětšování x zmenšování); jasná a správná specifikace záměru
Neprospěl: nedokáže se orientovat v požadavcích, nesplnění požadavků; úkoly řeší jen s pomocí učitele, samostatná práce vykazuje závažné nedostatky
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře, Europa – Sobotáles, 2000, 80-85920-62-X
BARBER, B., Velká škola kreslení, Svojtka&Co., 2010, 978-80-7237-347-5
KRIZEKOVÁ, D., Techniky kresby, Zoner Press, 2013, 978-80-7413-243-8
Příručka pro výtvarníky Kresba a ilustrace, Svojtka&Co., s.r.o. 978-80-7352-754-9
STANYER P.,Vše o technikách kresby, Svojtka&Co., s.r.o., 978-80-7352-383-1
BALLESTAR, V. B., Skici, Rebo, 2004
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slováry, 2000
SMITH, S., Kurs kresby, Knižní klub, 1998
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.