VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Malba(základy)
Kód úlohy
82-u-4/AD83
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Malba (základy)
Škola
Střední škola filmová, multimediální a počítačových technologií, s.r.o., Filmová, Zlín - Kudlov
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
09. 07. 2019 10:31
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
12
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
24
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je primárně zaměřena na malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy. Teorie je základem k další praktické zkušenosti, kdy je důležitá příprava podkladových materiálů, napínání plátna, příprava papíru, příprava dřevěných podložek. Znalost podkladových nátěrů, ředění barev, pojidel, míchání barev, teorie barev - jsou základem pro praktickou malbu zátiší, portrétu, figury, krajiny a dalšího.
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáka zorientovat se v termínech teorie barev a malířských technik a naučit ho využívat dané znalosti v praxi.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii, odpovídající klasifikaci základů malby
- používá malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy
- je teoreticky připraven na praktickou práci s malířskými pomůckami, na základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek
- používá teoreticky i prakticky malířskou technologii, teorii barev
- využívá znalosti základního míchání barev
- je připraven tvořit vlastní samostatné práce
- vypracuje kompoziční cvičení na základě zvolené techniky
- používá osobitý malířský projev, autorský přístup
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k míchání a teorii barev, ředění barev
- prakticky se učí malovat různorodými technikami(akvarel, kvaš, tempera, olejomalba, akryl)
- charakterizuje a využívá podkladové materiály(dřevo, plátno, papír)
- charakterizuje a využívá dovedností šepsovat plátno, připravovat podkladové nátěry pro další možné podložky
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání
Doporučený časový rozvrh:
- 8 vyučovacích hodin: prezentace učitele včetně praktických ukázek materiálů a pomůcek
- 2 vyučovací hodiny: samostatná práce na praktických úkolech
- 2 vyučovací hodiny: klasifikace
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky výtvarné přípravy, výtvarné technologie a malby.
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka s prezentací
- vypracování klasifikačních testů/kontrolních okruhů učiva
- praktické úkoly s vazbou na probranou látku
Pomůcky
Technické vybavení a pomůcky pro učitele:
- počítač s připojením k dataprojektoru
- dataprojektor Smartboard/Whiteboard
- powerpointová prezentace
- zadání klasifikačního testu/kontrolních okruhů učiva
- materiály a pomůcky-pro názorné ukázky
Učební pomůcky pro žáka:
- poznámkový aparát (psací potřeby, papíry)
- základní pomůcky k malbě(štětce, podložky, papíry, kelímky na vodu, hadříky a další)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(teorie barev, technologické malířské postupy, výhody a nevýhody malířských technik)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost malířských postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- orientace v malířské technologii
- hodnocení písemných prací
- hodnocení ústního zkoušení
- hodnocení samostatných školních prací(případně domácích prací)
Specifikace písemné práce a ústního zkoušení
- orientace v malířské technologii
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba malířské práce na dané téma, kde je zvolená výtvarná technika základem k dalšímu zpracování
- drobná kompoziční cvičení s barvou, získávání malířské zkušenosti
Specifikace domácího úkolu:
- domácí úkol(kompoziční cvičení, příprava podkladových materiálů do výuky)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Doporučená literatura
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0
LOSOS, Ludvík. Malba - výtvarné techniky. Aventinum, 2010/2011. 192 s. ISBN978-80-7442-008
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I. + II. - Paseka; EAN: 9788071856108; ISBN: 80-7185-624-X
SLÁNSKÝ, B.: Technika v malířské tvorbě. Praha: SNTL, 1976.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.