Detail komplexní úlohy Impresionismus

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Impresionismus

Kód úlohy

82-u-4/AD74

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Vazba na vzdělávací modul(y)

Škola

Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc

Klíčové kompetence

Kompetence k učení

Datum vytvoření

08. 07. 2019 10:08

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

12

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

skupinové

Doporučený počet žáků

25

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáka zorientovat se v termínech impresionismu a naučit ho pracovat s odbornou literaturou. Žák aplikuje odborné termíny v kontextu chronologického vývoje, vývoje jednotlivých uměleckých disciplín a vývoje způsobu života v
jednotlivých uměleckých disciplínách (malba, socha). Žák vychází z výukových materiálů učitele, alespoň dvou doporučených publikací a nejméně jednoho ověřeného internetového zdroje.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje umělecký záměr impresionismu
    • impresionistická malba
    • impresionistická socha
  • charakterizuje jednotlivé umělce, chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy, prvky a motivy v jednotlivých uměleckých disciplínách
  • vyjmenuje umělce působící v dané éře a popíše jimi vytvořená díla
  • používá odbornou terminologii, odpovídající klasifikaci výtvarného umění a kultury v impresionismu

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s členěním a datací období romantismu a realismu v českých zemích
  • učí se definovat a rozpoznat rozdíly mezi érami romantismu a realismu
  • charakterizuje impresionistickou malbu ve světě
  • charakterizuje impresionistickou malbu v českých zemích
  • charakterizuje impresionistické sochařství
  • charakterizuje význam umění impresionismu pro další vývoj společnosti ve světě
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Doporučený časový rozvrh:
6 vyučovacích hodin:

  • prezentace učitele

2 vyučovací hodiny:

  • práce s odbornou literaturou pod vedením učitele

2 vyučovací hodiny:

  • samostatná práce se zdroji

2 vyučovací hodiny:

  • klasifikace

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v rámci výuky výtvarné přípravy, výtvarné technologie a malby.
Komplexní úlohu je možné doplnit exkurzí do galerie nebo muzea.

Způsob realizace

  • teoretická frontální výuka s prezentací
  • obrazová poznávačka s prezentací
  • skupinová práce s literaturou
  • individuální vypracování klasifikačního testu

Pomůcky

Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu pro žáka:

  • poznámkový aparát (psací potřeby, papíry)

Pro učitele a technické vybavení:

  • počítač s připojením k dataprojektoru
  • dataprojektor
  • Smartboard/Whiteboard
  • připojení k internetu
  • zadání klasifikačního testu s hodnotícími kritérii
  • vybraná odborná literatura k tématu - podle počtu skupin

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • skupinová práce s odbornou literaturou:
    • hodnocení pedagogem - vyhodnocení a schválení
    • prezentace před žáky
    • klasifikace
  • samostatná klasifikační práce:
    • vypracování klasifikační práce žákem
    • hodnocení pedagogem
    • klasifikace pedagogem

Zpracování samostatné klasifikační práce:

  • teoretická část
    • zpracování základních informací v rámci zadaného tématu
    • stylistika a řazení textu odpovídá odborné práci
    • odpovídající formulace a použití správné terminologie
    • využití relevantních zdrojů
  • praktická část
    • prezentace s odpovídající obrazovou dokumentací
  • závěr
    • shnrnutí informací
    • zodpovězení otázek k tématu
  • 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Kritéria hodnocení

Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:

  • skupinová práce s odbornou literaturou a internetovými zdroji
  • samostatná klasifikační práce

Kritéria hodnocení:

  • správnost a dostatek informací
  • správné řazení a členění
  • charakteristika a vývoj v jednotlivých uměleckých disciplínách
  • vývoj způsobu života a vazba na vývoj umění
  • adekvátní použití terminologie
  • souvislá prezentace

Samostatná klasifikační práce:

  • úspěšné splnění je podmínkou pro úspěšné absolvování modulu
  • kritéria hodnocení:
    • 1 výborný - 24-22 bodů
    • 2 chvalitebný - 21-17 bodů
    • 3 dobrý - 16-12 bodů
    • 4 dostatečný - 11-7 bodů
    • hranice úspěšnosti - 6 body

Doporučená literatura

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.