VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Pružnost a pevnost
Kód úlohy
23-u-4/AD10
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Vazba na vzdělávací modul(y)
Pružnost a pevnost
Škola
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
24. 06. 2019 09:12
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Žáci se v komplexní úloze seznámí se základními typy namáhání tj. tahem, tlakem, smykem, krutem a ohybem.
Z teoretické výuky a z řešení příkladů se naučí:
- provádět pevnostní výpočty spojovaných součástí a dílců,
- kontrolovat jejich namáhání a deformace i s ohledem na úspornost a hospodárnost
- řešit jednoduché úlohy z oboru pružnosti a pevnosti
- zkoumat a řešit problémy včetně diskuse výsledků jejich řešení
- aplikovat matematická i grafická řešení oblastí mechaniky s dostatečnou přesností
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- správně používá a převádí jednotky
- zvolí pro řešení úkolu odpovídající postupy a techniky
- provádí reálný odhad výsledku řešení praktického úkolu
- vymezí problému a nalezení strategie řešení
- komunikace (schopnost pochopit písemné, grafické nebo ústní výroky, vyjádří je a sdělí jejich význam)
- prostorová představivost
- použije pomůcky a nástroje (technické normy, výpočetní a informační techniku)
- hledá a vytváří integrační vazby s ostatními předměty (stavba a provoz strojů, strojírenská technologie)
- důraz klade na zvolení správného postupu řešení úkolu a na mezipředmětové vztahy
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák si osvojí:
- Namáhání tahem a tlakem:
- rozliší základní druhy namáhání
- aplikuje metodu řezu
- vysvětlí význam normálového a tečného napětí
- popíše průběh statické zkoušky tahem
- použije Hookeův zákon pro tah a tlak
- určí dovolené napětí
Namáhání střihem, krutem:
- navrhne strojní součásti a prvky konstrukcí namáhaných na střih
- vypočítá střižnou sílu
- vyhledá ve strojnických tabulkách průřezové hodnoty pro krut a ohyb a dovede je použít
- použije Steinerovu větu
- vypočítá kvadratické momenty a průřezové moduly složených ploch
- navrhne strojní součásti a prvky konstrukcí namáhaných na krut
Metodická doporučení
Zadané úlohy řeší aplikaci určitého způsobu namáhání na konkrétních situacích. K zdárnému řešení je nutno zopakovat základní poznatky ze statiky. Komplexní úlohu lze použít v druhém ročníku s tím, že bude zadán vstupní test ze statiky. Anebo, učitel během dvou vyučovacích hodin zopakuje základní poznatky.
Způsob realizace
Při výuce budou využívány moderní vyučovací metody, které zvyšují motivaci a efektivitu:
- výuka bude probíhat v odborné učebně
- teoretické i praktické řešení problému, studium literatury, praktická činnost týkající se technické praxe, cvičení dovedností
- individuální práce žáků
- prezentace dosažených výsledků
- samostudium
- diskuze
Pomůcky
- strojnické tabulky
- uvedená literatura
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Komplexní úloha má dvě úrovně: teoretickou a praktickou –řešení příkladů. Z daného zadání, které bude představovat dvě rozdílná témata: namáhání tahem, tlakem a namáhání smykem a krutem, budou ověřovány získané znalosti formou testu. Test bude obsahovat dvě teoretické otázky a dva příklady.
Kritéria hodnocení
Hodnocení komplexní úlohy:
Každý žák bude psát dva testy:
- namáhání tahem, tlakem
- namáhání smykem a krutem
Test bude mít čtyři otázky. Správně zodpovězená otázka je hodnocena 25%.
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
- 80 – 100 % 1
- 64 – 79 % 2
- 48 – 63 % 3
- 37 – 47 % 4
- 0 – 36 % 5
Pro úspěšné splnění komplexní úlohy musí žák napsat oba testy alespoň na známku 4.
Doporučená literatura
MRŇÁK, L., DRDLA, A. Mechanika-pružnost a pevnost pro SPŠ strojnické
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Hromádko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.