VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Barvové prostory a jejich předvedení v praxi
Kód úlohy
34-u-4/AC99
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Světlo, barva, barvové prostory
Škola
SŠ mediální grafiky a tisku, s.r.o., Beranových, Praha 9
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
20. 06. 2019 09:59
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je práce s barvovými (barevnými) prostory v praxi a ověření teoretických znalostí o těchto prostorech. Úloha žákům přiblíží základní teorii barev, barvové (barevné) prostory jako důležitý prvek při přípravě a realizaci tiskovin a v neposlední řadě i možnosti prezentace barvových (barevných) prostorů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- osvojí si barvové prostory RBG, CMYK – přístrojově závislé, CIE L*a*b – přístrojově nezávislé
- popíše vztah mezi jednotlivými barvovými prostory
- vysvětlí práci s barvovými prostory v přípravě tiskové zakázky
- prezentuje barvové prostory pomocí technických pomůcek
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Výsledek učení: Osvojí si barvové prostory RGB, CMYK – přístrojově závislé, CIE L*a*b – přístrojově nezávislé
3 hodiny
- žák vyjmenuje a zhodnotí barvové prostory RGB a CMYK a jejich fotofyzikální zákonitosti
- žák zhodnotí barvový prostor CIE L*a*b a popíše jeho význam při práci na tvorbě grafiky v počítači
Výsledek učení: Popíše vztah mezi jednotlivými barvovými prostory
3 hodiny
- žák popíše reálné využití RGB prostoru a jeho působení na lidský vizuální systém
- žák popíše reálné využití CMYK prostoru a jeho působení na lidský vizuální systém
- žák zhodnotí význam CIE L*a*b pro barvové prostory RGB a CMYK
- žák popíše vztahy mezi barvovými prostory RGB a CMYK
Výsledek učení: Vysvětlí práci s barvovými prostory v přípravě tiskové zakázky
3 hodiny
- žák vysvětlí, proč jsou fotografie dodávané zákazníkem v barvovém prostoru RGB
- žák rozhodne, kdy je třeba převést RGB do CMYK
- žák vysvětlí, proč je při převodu barev z RGB do CMYK a naopak důležitý barvový prostor CIE L*a *b
Výsledek učení: Prezentuje barvové prostory pomocí technických pomůcek
3 hodiny
- žák názorně předvede důkaz, že bílá barva vzniká smísením RGB barev
- žák pomocí průhledných fólií s jednotlivými CMYK výtažky předvede důkaz, že smísením těchto barev vznikne jednak finální motiv, jednak tmavě šedá barva
- žák v grafických programech Adobe Illustrator a Adobe Photoshop vysvětlí práci s CIE L*a*b prostorem
Metodická doporučení
Práce je určená pro malé týmy, které své výsledky prezentují větší skupině žáků.
Způsob realizace
Organizační forma výuky: teoreticko-praktická, průřezová
Prostředí: školní učebna pro praktické vyučování
Pomůcky
Žák i učitel:
- elektronický mikroskop napojený na počítač
- grafické programy Adobe Illustrator a Adobe Photoshop
- průhledné folie
- deska Forex
- izolepa
- optický hranol
- zdroj bílého světla (spojitého)
- spektrofotometr
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žák odevzdá vyplněný Pracovní list 1.
Kritéria hodnocení
Žák vyřeší úlohu, pokud vyplní všechny tabulky obsažené v Pracovním listu 1. Správnost řešení posoudí učitel dle souborů Pracovní list 1 – řešení od všech tří žáků v týmu a ohodnotí je klasifikačními stupni 1–5.
Výsledná klasifikace: průměr ze tří dílčích hodnocení.
Doporučená literatura
- M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
- R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. 1. vyd., Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
- Z. Dvořáková, DTP a předtisková příprava, Computer Press, Brno, 2012, ISBN 978-80-251-1881-8
- R. Bláha: Přehled polygrafie. 2. vyd., SNTL, Praha, 1964
- J. Dannhoferová: Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Computer Press, Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3785-7
- D. Bann: Polygrafická příručka. 1. vyd., Slovart, Praha, 2008, ISBN 978-80-739-1029-7
- B. Fraser et all.: Správa barev, Computer Press, Brno, 2003
Poznámky
Přílohy:
- Zadání_Barvové prostory
- PL1 formulář_Barvové prostory
- PL1 řešení_Barvové prostory
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Cikán. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.