Materiály pro magnetické obvody
26-u-3/AC95
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Elektrotechnické materiály
Střední škola a Mateřská škola, Liberec, Na Bojišti 15, příspěvková organizace, Na Bojišti, Liberec
Kompetence k učení
19. 06. 2019 23:11
8
1. ročník
individuální
Úloha je určena pro získání kompetencí v problematice Materiály pro magnetické obvody. Žák získá teoretické znalosti pro praktickou činnost v odborném výcviku a klíčové kompetence lze využít i v jiných předmětech odborného i všeobecného vzdělávání. Získané teoretické znalosti lze využít i ve vyšších ročnících vzdělávání.
Žák se seznámí s významem a účelem materiálů pro magnetické obvody, získá přehled o základních vlastnostech materiálů a principech jejich využití v elektrotechnické činnosti. Umí je rozeznat a správně používat.
Obsah úlohy:
Rozdělení materiálů podle magnetických vlastností
Látky feromagnetické
Materiály magneticky měkké a magneticky tvrdé
Magnetický obvod – hysterezní smyčka feromagnetického materiálu
Didakticky je celá úloha koncipována jako teorie důležitá pro praktickou činnost při odborném výcviku a měření v elektrotechnice. Využívá se především frontální výuka. Výuka je podpořena prezentacemi. Součástí výuky jsou i praktické ukázky jednotlivých materiálů a jejich vlastností. Žáci si teoreticky osvojují základní poznatky dané problematiky. V průběhu výuky vyučující provádí průběžné hodnocení žáků.
Žák:
Posouzení druhů materiálů z hlediska jejich chování v magnetickém poli, hlavní fyzikální veličiny magnetického pole. Rozdělení materiálů podle chování v magnetickém poli – 1 hod.
Fyzikální podstata magnetických jevů, podstata feromagnetismu, co jsou domény a jak vznikají – odborný výklad s prezentací – 1 hod.
Vznik křivky počáteční magnetizace, závislost magnetické indukce na intenzitě magnetického pole, popis hysterezní smyčky – odborný výklad s prezentací – 1 hod.
Ztráty ve feromagnetické látce, hysterezní ztráty – odborný výklad s prezentací – 1 hod.
Materiálové charakteristiky feromagnetických materiálů – test z problematiky feromagnetických materiálů – odborný výklad s prezentací, test – 1 hod.
Magneticky měkké materiály, magnetické obvody z plechů – odborný výklad s prezentací – 1 hod.
Magneticky tvrdé materiály, trvalé magnety – odborný výklad s prezentací – 1 hod.
Magnetování trvalých magnetů, test z problematiky magneticky měkkých a magneticky tvrdých materiálů – odborný výklad s prezentací, video, test – 1 hod.
Komplexní úloha Materiály pro magnetické obvody – teoretické vyučování navazuje na komplexní úlohu Vodivé materiály používané v elektrotechnice. Tato komplexní úloha obsahuje takový objem látky, aby byla dodržena minimální časová dotace 8 hod. na komplexní úlohu. Komplexní úloha je využitelná ve všech elektrotechnických oborech kategorie H.
Při hodnocení výstupů vzdělávání je nutno přihlédnout k principu pozitivní motivace žáků. Zde lze uplatnit princip individuálního hodnocení a individuálního přístupu ke vzdělávání žáka ve skupinové výuce. Učitel teorie připravuje žáka k teoretické i praktické výuce. Musí mít k dispozici rozsah a zaměření teoretické i praktické komplexní úlohy, která následuje po teoretické části. Komplexní výsledky vzdělávání tak vyžadují úzkou spolupráci vyučujících teorie a učitelů odborného výcviku.
Organizační forma teoretické výuky bude probíhat v odborné učebně s potřebným vybavením.
Pro zdárnou realizaci komplexní úlohy Materiály pro magnetické obvody – teoretické vyučování je nutná odborná učebna zaměřená svým vybavením na elektrotechniku. Nejvýznamnější učební pomůcky vyučujícího jsou:
Osvojení principu vzájemného působení různých materiálů na magnetické pole; porozumění fyzikální podstatě magnetických jevů; volba správného materiálu pro jednotlivé elektrotechnické stroje pracující na principu elektromagnetické indukce; schopnost vysvětlit průběh jednotlivých fází magnetování feromagnetického materiálu na grafu hysterezní smyčky; znalost použití magneticky měkkých a magneticky tvrdých materiálů pro elektrické stroje.
Prospěl na výborný:
Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretických testech.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na chvalitebný:
Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretických testech.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dobrý:
Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretických testech.
V ústním zkoušení prokáže:
Prospěl na dostatečný:
Žák získá minimálně 50 % správných odpovědí v teoretických testech.
V ústním zkoušení prokáže:
Neprospěl:
Žák získá méně než 50 % správných odpovědí v teoretických testech.
V ústním zkoušení prokáže:
Poměr jednotlivých zkoušení je 1:1. Žák musí splnit každou část minimálně na úrovní prospěl dostatečný.
IŽO M. – TOKOLY F. Elektrotechnické materiály. Praha: SNTL – Nakladatelství technické literatury, 1986.
ŠAVEL J. Elektrotechnologie. BEN 2004.
Malý Z. Elektrotechnologie I. SNTL 1990.
https://user.unob.cz/leuchter/5_P%C5%98_BAK_imagnetick%C3%A9%20mat.pdf
Na teoretickou část navazuje výuka v předmětu měření ve druhém ročníku a praktická výuka v odborném výcviku. Předpokladem pro zvládnutí praktické výuky a měření v elektrotechnice je zvládnutí teoretické výuky.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Krabs. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.