SQL dotazy – použití operátorů, funkcí, výrazů
18-u-4/AC65
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Jazyk SQL - funkce a operátory příkazu SELECT v Oracle
SPŠ elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova, Ostrava - Moravská Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
16. 06. 2019 21:01
8
3. ročník
individuální
Cílem komplexní úlohy je otestovat u žáka dovednost pracovat s terminologií z oblasti jazyka SQL, aplikovat vědomosti a dovednosti při tvorbě dotazů podle požadavků, zobrazování dat v požadovaném formátu, použití funkcí. Součástí komplexní úlohy je SQL skript databáze Mobily pro tvorbu dotazů a zobrazování odpovídajících výsledků.
Na základě požadavku žák vytvoří jednoduché SQL dotazy s použitím operátorů a jednořádkových funkcí pro text, čísla, datum i převodní funkce (mezi hodnotami různých datových formátů), podmíněné výrazy – jak pro zobrazení dat z databáze, tak pro podmínky vyhledávání dat.
Při řešení komplexní úlohy se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické – vlastní činnost žáků:
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického i teoretického vyučování.
Na úloze pracuje žák samostatně, ale bylo by možné pracovat i ve skupině 2 žáků.
Praktická forma výuky v PC učebně. Praktická realizace je rozdělena na jednotlivé úlohy, které jsou prováděny během výuky předmětu postupně všemi žáky. Některé úlohy mohou být zvoleny jako ukázkové postupy – žáci se střídají u učitelského PC s dataprojektorem. Jiné úlohy mohou sloužit jako samostatné procvičování probrané látky.
PC s databázovým systémem Oracle
Zadání praktické práce pro tvorbu dotazů podle požadavků včetně správného řešení
Prospěl na výborný:
Bezchybné samostatné předvedení postupu návrhu dotazů podle požadavků. Umí reagovat na změnu zadání. Dovede samostatně tvořivě řešit zadané úkoly. Dodržuje syntaxi příkazů SQL přesně, pracuje plynule, s jistotou. Jeho písemné a praktické práce jsou po obsahové stránce bez závad.
Prospěl na chvalitebný:
Mírné nedostatky v předvedeném postupu návrhu dotazů podle požadavků. Zvládá reagovat na změnu zadání. Pracuje samostatně a logicky správně, ale s menší jistotou a přesností. V syntaxi příkazů SQL jsou drobné chyby, které neovlivňují funkčnost. Žák pracuje s menší pohotovostí. Jeho písemné a praktické práce mají po obsahové stránce drobné závady.
Prospěl na dobrý:
Předvede postup návrhu dotazů podle požadavků. Je méně samostatný, při řešení úloh se dopouští nepodstatných chyb, které s pomocí učitele odstraní. V syntaxi příkazů SQL jsou chyby, které ovlivňují jeho funkčnost. Jeho písemné a praktické práce mají po obsahové stránce závady, které se netýkají podstaty práce.
Prospěl na dostatečný:
Při tvorbě dotazů podle požadavků není schopen samostatně pracovat, potřebuje pomoc učitele. Není samostatný v myšlení. Při řešení úloh se dopouští podstatných chyb, které napravuje jen s pomocí učitele. Nedodržuje správnou syntaxi příkazů SQL. Jeho písemné a praktické práce mají po obsahové stránce větší závady.
Neprospěl:
Nedokáže navrhnout dotazy. Na otázky učitele neodpovídá správně. Úkoly řeší jen s významnou pomocí učitele. Jeho písemné a praktické práce mají po obsahové stránce zásadní závady.
V případě hodnocení skupinové práce, jsou žáci hodnoceni jako celek, kdy oba obdrží stejnou známku.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renáta Revendová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.