VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Projektování informačního systému
Kód úlohy
18-u-4/AC39
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Vazba na vzdělávací modul(y)
Projektování informačního systému
Škola
Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402, Karla Čapka, Písek
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
Datum vytvoření
12. 06. 2019 12:45
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
2
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je otestovat u žáka dovednost připravit a sestavit soubor požadavků na informační systém.
Žák prokáže schopnost pracovat ve vhodném SW vybavení s informacemi z internetu a na základě svých zkušeností sestavit požadavky na IS.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
- Sestaví cíle úlohy
- Definuje procesy
- Zařadí procesy do skupin, určí priority
- Definuje vstupní požadavky na systém
- Sestaví sekvenční diagram UML
- Popíše metodiku návrhu systému
- Sestaví procesy na základě navrženého systému
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Metody názorně-demonstrační:
- názorné předvedení požadované činnosti s IS
- využití internetových zdrojů včetně názorných videí a tutoriálů 88
Metody praktické:
- nácvik pracovních dovedností na fiktivním IS
- samostatná práce s dozorem učitele
- vypracování příslušného pracovního listu
Žák v rámci praktické výuky provádí následující činnosti:
- popíše vstupní požadavky (základ akceptačního testu)
- vytvoří UML diagram UseCase
- vytvoří ITIL diagram procesů v jednotlivých fází ITIL s definicí CSF a KPI
- zváží možnosti řešení jako SaaS (návrh požadavků)
Metodická doporučení
S využitím SW MS Visio a MS Office žák zpracuje zadanou úlohu formou pracovního listu, který bude obsahovat jednotlivé části řešení.
Způsob realizace
Praktické řešení zadané úlohy s využitím pomůcek formou pracovního listu, který bude odevzdán elektronicky.
Pomůcky
- počítač s MS Office a MS Visio (popř. obdobný CASE)
- připojení k internetu
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- definování procesů
- zařazení procesů do skupin, určení priorit
- definování vstupních požadavků na systém
- sestavení sekvenčního diagramu UML
- popis metodiky návrhu systému
- sestavení procesů na základě navrženého systému
Kritéria hodnocení
- Dodržení typografických pravidel při zpracování pracovního listu (12 %)
- Kvalita zpracování řešení úlohy v pracovním listu (88 %),
- definování procesů 10 %
- zařazení procesů do skupin, určení priorit 10 %
- definování vstupních požadavků na systém 10 %
- sestavení sekvenčního diagramu UML 15 %
- popis metodiky návrhu systému 15 %
- sestavení procesů na základě navrženého systému 28 %
Pro splnění úlohy musí žák v každé části hodnocení získat minimálně 50% bodů z rozepsaného hodnocení, celkově pak musí získat minimálně 60% bodů.
Doporučená literatura
Gála, L., Pour, J., Toman, P.: Podniková informatika. Praha: Grada, 2006. 482 s. ISBN 80-247-1278-4.
Voříšek, J.: Informační systémy a jejich řízení. Praha: Sarifa, 2004. 278 s. ISBN 80-85623-07-2.
Přibyl, J.: Projektování datových systémů. 2004. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004. 320 s. ISBN 80-01-03078-4.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Paul. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.