Detail komplexní úlohy Základy pracovního práva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Základy pracovního práva

Kód úlohy

66-u-4/AC38

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Vazba na vzdělávací modul(y)

Základy pracovního práva

Škola

Střední škola obchodní, Belgická, Praha 2

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

12. 06. 2019 12:40

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

12

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

1. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše pomocí prezentace, dílčích úkolů a samostatné práce naučit žáky princip fungování pracovněprávních vztahů, včetně práce s příslušnou legislativou. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Základy pracovního práva.“

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. orientuje se v pracovněprávních vztazích
  2. diskutuje o pracovních podmínkách
  3. popíše úlohu inspektorátů práce a odborů

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

1) orientuje se v pracovněprávních vztazích

  • vysvětlí pojem pracovněprávní vztahy
  • jednotlivé prvky pracovněprávních vztahů vyhledává v Zákoníku práce a získané informace ověřuje a zpracovává
  • vyjmenuje způsoby vzniku pracovního poměru
  • definuje pracovní smlouvu a jmenuje její povinné náležitosti
  • vysvětlí význam zkušební doby a konkurenční doložky
  • vyjmenuje a rozlišuje jednotlivé způsoby a podmínky zániku pracovního poměru
  • rozlišuje DPP a DPČ

Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin.

2) diskutuje o pracovních podmínkách

  • správně interpretuje získané a ověřené informace o BOZP, pracovní době, nároku na dovolenou, změnách pracovního poměru a odborném rozvoji zaměstnanců
  • charakterizuje rizikovou práci ve vztahu k pracovnímu úrazu a nemoci z povolání a danou problematiku konzultuje s učitelem

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

3) popíše úlohu inspektorátů práce a odborů

  • zpracuje podnět ke kontrole na Oblastní inspektorát práce
  • vysvětlí význam odborů a kolektivní smlouvy

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.

1. dílčí část – prezentace „A  – učební text“

  • prezentace zahrnuje komplexně problematiku pracovněprávních vztahů
  • žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Základy pracovního práva“
  • učitel doplňuje jednotlivé pojmy příkladem z praxe
  • žáci si zapisují poznámky do tištěné podoby prezentace  

2. dílčí část – prezentace „B – úlohy k procvičování“

  • prezentace  vychází z „prezentace – učební text“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí  z oblasti pracovního práva
  • učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
  • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
  • učitel zkontroluje správnost jeho výsledků

 

3. dílčí část - pracovní listy

  • pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
  • učitel vede žáky k samostatnému vypracování různých forem úkolů
  • žáci vyhledávají potřebné informace v prezentaci, v Zákoníku práce a na internetu
  • učitel vysvětlí výpočet nároku na dovolenou
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
  • učitel zkontroluje správnost výsledků

Způsob realizace

v průběhu realizace modulu "Základy pracovního práva", výuka se realizuje v odborné učebně.

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítač pro učitele a každého žáka
  • Internet, MS Word,  Power Point
  • dataprojektor
  • plátno na promítání
  • tabule, fix, křída

Učební pomůcky učitele:

  • prezentace  „A –  učební text“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
  • prezentace „B – úlohy k procvičování“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
  • pracovní listy pro žáka – počet odpovídá počtu žáků ve třídě + dvě pare rezervní vyhotovení
  • pracovní listy pro učitele – správné řešení
  • Zákoník práce 
  • Kalkulačka

Učební pomůcky žáka:

  • učební dokumenty k dané problematice
  • Zákoník práce
  • kalkulačka
  • psací potřeby

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
  • žáci pracují s tištěnou verzí prezentace a zapisují si poznámky

2. dílčí část

není žádný písemný, žáci diskutují s učitelem na zadané téma

3. dílčí část

pracovní listy – doplňovačky, výpočty, zaškrtávací pole 

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka
  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka
  • dílčí část se nehodnotí

2. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka
  • hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při volbě správné odpovědi

3. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost výpočtů, doplňovaček a zaškrtávacích polí
  • samostatnost při práci na pracovních listech
  • prezentace výsledků před učitelem a třídou
  • úprava vypracování pracovního listu

Celkový počet bodů za pracovní listy 80 bodů, uspěl při dosažení celkem 40 bodů.  

  • pracovní list číslo 1 – celkem 9 bodů
  • pracovní list číslo 2 – celkem 9 bodů
  • pracovní list číslo 3  - celkem 20 bodů
  • pracovní list číslo 4 – celkem 6 bodů
  • pracovní list číslo 5 – celkem 6 bodů
  • pracovní list číslo 6 – celkem 30 bodů

Doporučená literatura

Zákon č. 262/2006 Sb. (zákoník práce)

Poznámky

Přehled o úloze:

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:

  1. prezentace „A  – učební text“
  2. prezentace „B – úlohy k procvičování“
  3. pracovní listy

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.