VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Základy pracovního práva
Kód úlohy
66-u-4/AC38
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Základy pracovního práva
Škola
Střední škola obchodní, Belgická, Praha 2
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
12. 06. 2019 12:40
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše pomocí prezentace, dílčích úkolů a samostatné práce naučit žáky princip fungování pracovněprávních vztahů, včetně práce s příslušnou legislativou. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Základy pracovního práva.“
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v pracovněprávních vztazích
- diskutuje o pracovních podmínkách
- popíše úlohu inspektorátů práce a odborů
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) orientuje se v pracovněprávních vztazích
- vysvětlí pojem pracovněprávní vztahy
- jednotlivé prvky pracovněprávních vztahů vyhledává v Zákoníku práce a získané informace ověřuje a zpracovává
- vyjmenuje způsoby vzniku pracovního poměru
- definuje pracovní smlouvu a jmenuje její povinné náležitosti
- vysvětlí význam zkušební doby a konkurenční doložky
- vyjmenuje a rozlišuje jednotlivé způsoby a podmínky zániku pracovního poměru
- rozlišuje DPP a DPČ
Doporučený časový rozvrh činí 8 vyučovacích hodin.
2) diskutuje o pracovních podmínkách
- správně interpretuje získané a ověřené informace o BOZP, pracovní době, nároku na dovolenou, změnách pracovního poměru a odborném rozvoji zaměstnanců
- charakterizuje rizikovou práci ve vztahu k pracovnímu úrazu a nemoci z povolání a danou problematiku konzultuje s učitelem
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
3) popíše úlohu inspektorátů práce a odborů
- zpracuje podnět ke kontrole na Oblastní inspektorát práce
- vysvětlí význam odborů a kolektivní smlouvy
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část – prezentace „A – učební text“
- prezentace zahrnuje komplexně problematiku pracovněprávních vztahů
- žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Základy pracovního práva“
- učitel doplňuje jednotlivé pojmy příkladem z praxe
- žáci si zapisují poznámky do tištěné podoby prezentace
2. dílčí část – prezentace „B – úlohy k procvičování“
- prezentace vychází z „prezentace – učební text“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti pracovního práva
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
3. dílčí část - pracovní listy
- pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
- učitel vede žáky k samostatnému vypracování různých forem úkolů
- žáci vyhledávají potřebné informace v prezentaci, v Zákoníku práce a na internetu
- učitel vysvětlí výpočet nároku na dovolenou
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
Způsob realizace
v průběhu realizace modulu "Základy pracovního práva", výuka se realizuje v odborné učebně.
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač pro učitele a každého žáka
- Internet, MS Word, Power Point
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix, křída
Učební pomůcky učitele:
- prezentace „A – učební text“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- prezentace „B – úlohy k procvičování“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- pracovní listy pro žáka – počet odpovídá počtu žáků ve třídě + dvě pare rezervní vyhotovení
- pracovní listy pro učitele – správné řešení
- Zákoník práce
- Kalkulačka
Učební pomůcky žáka:
- učební dokumenty k dané problematice
- Zákoník práce
- kalkulačka
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
- žáci pracují s tištěnou verzí prezentace a zapisují si poznámky
2. dílčí část
není žádný písemný, žáci diskutují s učitelem na zadané téma
3. dílčí část
pracovní listy – doplňovačky, výpočty, zaškrtávací pole
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka
- dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka
- hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při volbě správné odpovědi
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtů, doplňovaček a zaškrtávacích polí
- samostatnost při práci na pracovních listech
- prezentace výsledků před učitelem a třídou
- úprava vypracování pracovního listu
Celkový počet bodů za pracovní listy 80 bodů, uspěl při dosažení celkem 40 bodů.
- pracovní list číslo 1 – celkem 9 bodů
- pracovní list číslo 2 – celkem 9 bodů
- pracovní list číslo 3 - celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 4 – celkem 6 bodů
- pracovní list číslo 5 – celkem 6 bodů
- pracovní list číslo 6 – celkem 30 bodů
Doporučená literatura
Zákon č. 262/2006 Sb. (zákoník práce)
Poznámky
Přehled o úloze:
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí:
- prezentace „A – učební text“
- prezentace „B – úlohy k procvičování“
- pracovní listy
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.