Konstrukční návrh šroubového zvedáku
23-u-4/AC25
M (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Prvky a agregáty strojů
Vyšší odborná škola a Stř.průmysl.škola, Gen. Krátkého, Šumperk
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
11. 06. 2019 12:38
16
2. ročník
individuální
Komplexní úloha Konstrukční návrh šroubového zvedáku se skládá ze tří částí. Část první, výpočtová, kdy žák dle zadaných parametrů navrhne vhodné materiály pro konstrukci zvedáku, jednotlivé součásti nadimenzuje a zkontroluje. Část druhá, tvorba 3D modelu a výkresové dokumentace, ve které žák nejprve využitím parametrického modeláře vytvoří funkční sestavu šroubového zvedáku, ověří jeho funkčnost a pak na základě 3D modelů vytváří výkresovou dokumentaci. Část třetí, tvorba výpočtové zprávy, kdy žák využitím kancelářského softwaru napíše přehlednou výpočtovou zprávu včetně variant řešení.
Žák:
Žák navrhuje konstrukční materiály, dimenzuje strojní součásti a provádí jejich pevnostní kontrolu. Orientuje se v typech šroubových mechanismů, zná jejich použití a zná vhodné typy závitů a kreslí funkční schémata. Využitím vhodného 3D modeláře modeluje strojní součásti a následně je sestavuje do funkčních celků. Z těchto pak tvoří výkresovou dokumentaci s důrazem na dodržování zásad technického kreslení. Žák intenzivně pracuje se strojnickými tabulkami.
Časový harmonogram:
Žák pod vedením učitele se seznámí se šroubovými mechanismy, používanými materiály pro konstrukci těchto mechanismů a s druhy a použitím různých typů závitů. Následně v praktické části vhodně volí materiály a správný typ závitu pro šroubový mechanismus. Využívá připravené výpočetní podklady ke správnému návrhu šroubového mechanismu. Učitel pracuje výhradně jako poradce v obtížích. Úlohu je vhodné řešit i v projektových týmech s různými zadáními.
Komplexní úloha je realizována částečně v teoretické učebně a částečně v počítačové laboratoři. Třída by na tuto komplexní úlohu měla být dělena. Je vhodné pracovat maximálně s 15 žáky.
Strojnické tabulky, rýsovací potřeby, kalkulačka, vhodný 3D software. Pracovní list.
HOSNEDL, Stanislav. KRÁTKÝ, Jaroslav. Příručka strojního inženýra 2. díl, Computer Press, Praha 2000
LEINVEBER, Jan. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. ALBRA. ISNB 978-807361-111-8
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Tomášek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.