VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Konstrukční návrh spojek, pružiny a táhla I.
Kód úlohy
23-u-4/AC21
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Vazba na vzdělávací modul(y)
Rozebíratelné spoje
Pevnostní výpočty strojních součástí jednoduše namáhaných
Škola
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
11. 06. 2019 11:15
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
48
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Žáci se v komplexní úloze seznámí se základními strojními díly. Viz prezentace. Konkrétněji s návrhem pružiny, táhla a dvou spojek. Součástí komplexním úlohy jsou i výpočty. Aby žák mohl řešit komplexní úlohu, musí splnit vstupní test- platí pro třetí ročníky.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- využívá vědomostí a dovedností z oblasti stavby a provozu strojů ve strojírenské praxi při řešení běžných situací vyžadující efektivní řešení daného problému při konstrukci, výrobě i provozu strojních zařízení
- aplikuje poznatky nabyté ve všeobecně vzdělávacích předmětech ve stavbě a provozu strojů
- řeší reálné konstrukční problémy, pružně reagovat na běžné problémy při výrobě, správně vyhodnotit případné poruchy při provozu strojních zařízení
- zkoumá a řeší problémy včetně diskuse výsledků jejich řešení
- čte s porozuměním odborný technický text, vyhodnotit informace získané z různých zdrojů (grafů, diagramů, tabulek a internetu
- přesně a precizně se vyjadřuje ve všeobecně uznávaných technických termínech i v ostatních činnostech
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- využívá vědomostí a dovedností z oblasti stavby a provozu strojů ve strojírenské praxi při řešení běžných situací vyžadující efektivní řešení daného problému při konstrukci, výrobě i provozu strojních zařízení
- aplikuje poznatky nabyté ve všeobecně vzdělávacích předmětech ve stavbě a provozu strojů
- řeší reálné konstrukční problémy, pružně reagovat na běžné problémy při výrobě, správně vyhodnotit případné poruchy při provozu strojních zařízení
- zkoumá a řeší problémy včetně diskuse výsledků jejich řešení
- čte s porozuměním odborný technický text, vyhodnotit informace získané z různých zdrojů (grafů, diagramů, tabulek a internetu
- přesně a precizně se vyjadřuje ve všeobecně uznávaných technických termínech i v ostatních činnostech
Metodická doporučení
Zadané úlohy řeší konstrukci určitého konstrukčního celku reprezentujícího využití problematiky již dříve osvojené v předmětech mechanika, stavba a provoz strojů a konstruování pomocí počítače. Komplexní úlohu lze použít v druhém ročníku s tím, že nebude zadán vstupní test. Ve třetím ročníku mají žáci základy strojních části probrány a vstupní test je nutností k tomu, aby se učitel posunul dále.
Způsob realizace
Při výuce budou využívány moderní vyučovací metody, které zvyšují motivaci a efektivitu:
- výuka bude probíhat také v odborné učebně, kde je kreslící software
- teoretické i praktické řešení problému, studium literatury, praktická činnost týkající se technické praxe, cvičení dovedností
- individuální práce žáků
- prezentace dosažených výsledků
- samostudium
- diskuze
Pomůcky
- výpočetní technika (PC, NB)
- program pro 2D a 3D konstruování
- strojnické tabulky
- uvedená literatura
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ze zadaného zadání, které budou představovat tři rozdílná témata: spoj táhla, pružina a spojky vytvoří:
1) Výpočtovou zprávu
2) Výkresová dokumentace
- výkres sestavy
- dílenské výkresy
Kritéria hodnocení
Aby žák mohl řešit komplexní úlohu, musí napsat vstupní test. To platí pro třetí ročníky. Dále se zabývám pouze hodnocením třetích ročníků.
Hodnocení komplexní úlohy:
- zadání a předběžný výpočet-bude provedeno na zadaných formulářích 20 %
- kontrolní výpočet 30 %
- výkres sestavy 20 %
- dílenské výkresy 30 %
Specifické hodnocení je u pružiny:
zadání a předběžný výpočet-bude provedeno na zadaných formulářích 20 %
kontrolní výpoče 50 %
výkres sestavy 30 %
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
90 – 100 % …1
80 – 89 % ….2
66 – 79 % …..3
40 – 65 % ….4
0 – 39 % …. . 5
Pro splnění komplexní úlohy musí žák:
- dodržet termíny odevzdání dílčích úkolů
- mít kompletní výpočtovou zprávu
- mít kompletní výkresovou dokumentaci
Doporučená literatura
LEINVEBER, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. 4. vydání.
KŘÍŽ, R. Stavba a provoz strojů I. (Část 1,2,3,4), Scientia 1995
KŘÍŽ, R., a kol. Konstrukční cvičení I., SNTL 1986
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Hromádko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.