VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Administrativa při nákupu zboží a vyřízení závady v dodávce
Kód úlohy
66-u-3/AC12
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Nákup zboží
Škola
Střední zahradnická škola, Žákovská, Ostrava - Hulváky
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
10. 06. 2019 09:48
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky vybrat a správně vystavit účetní písemnost k příslušné obchodní operaci. Jedná se o vystavení objednávky, potvrzení objednávky, faktury, reklamačního listu a vyjádření k reklamaci. Žák pracuje se znalostmi, které získal v modulu Nákup zboží.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zvolí vhodný formulář písemnosti dle obsahu obchodní operace
- vyplní objednávku
- napíše obchodní dopis – potvrzení objednávky
- vyplní dodací list
- vyplní fakturu
- určí závady v dodávce a vyplní reklamační list s návrhem na řešení reklamace
- napíše obchodní dopis – vyjádření k reklamaci
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) zvolí vhodný formulář písemnosti dle obsahu obchodní operace
- po přečtení zadání si žák probere všechny přílohy zadané úlohy
- určí si pořadí vystavení účetních dokladů vztahujících se k obchodním operacím (nákup – prodej zboží)
- žák si ve spolupráci s učitelem nebo samostatně vybere vhodný formulář k vyplnění
- doplní pracovní list
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu.
2) vyplní objednávku
- seznámí se s údaji souvisejícími s vystavením objednávky
- vybere a označí si údaje odběratele a dodavatele, potřebné pro vystavení účetních dokladů
- vystaví za odběratele objednávku na zboží dle zadání
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1vyučovací hodinu
3) zpracuje potvrzení objednávky
- vytvoří hlavičkový papír dodavatele
- hlavička musí obsahovat označení firmy a obrázek (logo firmy), při dodržení pravidel tvorby hlavičkového papíru
- grafickou úpravu hlavičkového papíru konzultuje s vyučujícím
- zpracuje potvrzení objednávky
- stylizaci textu obchodního dopisu konzultuje s vyučujícím
- zkontroluje všechny náležitosti obchodního dopisu
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny
4) vyplní dodací list
- seznámí se s údaji souvisejícími s vystavením dodacího listu
- vystaví za dodavatele dodací list
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu
5) vyplní fakturu
- seznámí se s údaji souvisejícími s vystavením faktury
- vystaví za dodavatele fakturu se všemi formálními náležitostmi
- výpočty provede pomocí kalkulačky
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu
6) určí závady v dodávce a vyplní reklamační list s návrhem na řešení reklamace
- zjistí dle zadání závady v dodávce
- navrhne vhodný způsob vyřízení reklamace
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s učitelem
Doporučený časový rozvrh činí 1vyučovací hodinu.
7) zpracuje potvrzení přijetí reklamace
- zpracuje na PC obchodní dopis – potvrzení přijetí reklamace
- použije již vytvořený hlavičkový papír
- stylizaci textu konzultuje s vyučujícím
- zkontroluje všechny náležitosti obchodního dopisu
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu.
Metodická doporučení
- Žák obdrží zadání v tištěné podobě včetně pracovního listu a tiskopisů.
- Žák si prostuduje zadání úkolu a dostane prostor pro upřesňující dotazy k zadání.
- Po upřesnění a vysvětlení zadání žák pracuje samostatně na řešení komplexní úlohy.
- Učitel může návodnými otázkami žákovi dopomoci ke správnému řešení.
- Zpracování pracovního listu vede k třídění údajů a správnému vyplnění tiskopisů.
- Výstupem této úlohy bude zpracovaný pracovní list, vystavená objednávka, potvrzení objednávky, dodací list, faktura, vyplněný reklamační list a vyjádření k reklamaci.
- Žák vytištěné dokumenty seřadí chronologicky za sebou do složky, kterou odevzdá k hodnocení. Učitel rozhodne, zda výstup žáka bude v elektronické nebo tištěné podobě.
Pro hlubší ověření znalostí a dovedností spojených s administrativou při nákupu zboží poslouží použití jiných formulářů. (Žák nepracuje dle návyku, ale musí aplikovat nabyté znalosti.)
Způsob realizace
Komplexní úloha bude řešena v běžné učebně a v učebně ICT v průběhu realizace modulu „Nákup zboží“.
Komplexní úlohu je možno využít i bez realizace uvedeného modulu.
Pomůcky
- zadání souvislého příkladu
- hospodářské tiskopisy – potřebné tiskopisy jsou přílohou komplexní úlohy. Učitel může žákům předložit tyto tiskopisy, nebo připravit tiskopisy, které znají z dřívější výuky a se kterými jsou zvyklí pracovat.
- pracovní list ke komplexní úloze
- kalkulačka
- psací potřeby
- PC, MS Word, MS Excel
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Výstupem řešení komplexní úlohy za každého žáka bude:
- zpracovaný pracovní list
- vystavená objednávka
- potvrzení objednávky
- dodací list
- vystavená faktura
- vyplněný reklamační list
- potvrzení přijetí reklamace
Kritéria hodnocení
Žák za řešení komplexní úlohy může získat celkem 60 bodů
- zpracování pracovního listu max. 15 bodů, aby žák získal bod, musí správně určit předepsané údaje, za špatně určený či nevyplněný údaj se bod nepřiznává
- vystavení objednávky 5 nebo 0 bodů, aby žák získal 5 bodů, musí být objednávka vystavena bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
- zpracování potvrzení objednávky 10 nebo 0 bodů, aby žák získal 10 bodů, musí být správně vytvořen hlavičkový papír a potvrzení objednávky zpracováno bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
- vystavení dodacího listu 10 nebo 0 bodů, aby žák získal 10 bodů, musí být dodací list vystaven bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
- vystavení faktury 10 nebo 0 bodů, aby žák získal 10 bodů, musí být faktura vystavena bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
- vyplnění reklamačního listu 5 nebo 0 bodů, aby žák získal 5 bodů, musí být reklamační list vyplněn bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
- zpracování potvrzení přijetí reklamace 5 nebo 0 bodů, aby žák získal 5 bodů, musí být potvrzení přijetí reklamace zpracováno bezchybně, vyskytne-li se chyba, žák nezíská žádný bod
Převodová tabulka hodnocení
Vyjádření v % |
Body |
Hodnocení |
100% - 88% |
60 - 53 |
výborný |
87% - 75% |
52 - 45 |
chvalitebný |
74% - 63% |
44 - 38 |
dobrý |
62% - 50% |
37 - 30 |
dostatečný |
méně než 50% |
méně než 30 bodů |
nedostatečný |
Doporučená literatura
Poznámky
Přehled o úloze:
Základem komplexní úlohy je zadání souvislého příkladu, dále pracovní list pro žáka a složka hospodářských tiskopisů.
Pro učitele je k dispozici správné řešení pracovního listu a vyplněné tiskopisy.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Thanheiserová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.