VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Adventní věnec
Kód úlohy
41-u-3/AC09
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Tématická a příležitostní floristika
Škola
SOŠ lesnická a strojírenská Šternberk p.o., Opavská, Šternberk
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
05. 06. 2019 22:07
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Úkolem komplexní úlohy je procvičení a prohlubování teoretických znalostí a získání praktických dovedností při vytváření tematických a příležitostných vazeb a aranžmá. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi, potřebné informace pro vypracování komplexní úlohy si doplňuje pomocí odborné literatury a internetu. Důraz při práci s komplexní úlohou je kladen na uplatňování estetických principů a zákonů a hospodárné využívání zpracovávaného materiálu.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
ve vazbě na NSK očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 41-008-H Florista:
- zhotovování vazačských výrobků
- aranžování do nádob, zhotovení výrobků z živého i suchého materiálu
očekávané výsledky učení dle RVP učebního oboru 41-52-H/01 Zahradník:
Žák:
- ve vazačské a aranžérské činnosti uplatňuje estetické zákony a principy,
- vytváří typy vazeb k různým účelům a příležitostem,
- navrhuje a aranžuje rostliny ve volném prostoru a květinovou interiérovou výzdobu,
- odpovídajícím způsobem ošetřuje rostliny v prodejně.
Po ukončení modulu by měl žák vhodně a správně uplatňovat estetické principy a zákony při vazbě a aranžování květin. Pro danou vazbu používat nejvhodnější přípravné a hlavní techniky.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žáci:
v 1. dílčí části – NÁVRH ADVENTNÍHO VĚNCE – 2 vyučovací hodiny v odborné učebně pod vedením vyučujícího – si připraví barevný grafický návrh adventního věnce, vytvoří seznam potřebného materiálu a surovin a potřebného nářadí, vyhotoví kalkulaci ceny věnce.
v 2. dílčí části – VAZBA A ARANŽOVÁNÍ ADVENTNÍHO VĚNCE – 6 hodin ve vazačské dílně – provádí vazbu těla věnce a následně jeho přízdobu
Metodická doporučení
- žáci budou pracovat individuálně
- 1. část komplexní úlohy může být realizována v teoretické výuce, následně 2. dílčí část v praktických cvičeních teoretické výuky nebo v předmětu odborný výcvik.
1. dílčí část
- NÁVRH ADVENTNÍHO VĚNCE – bude žákům sloužit k přípravě na praktickou část komplexní úlohy
- žáci si připraví barevný grafický návrh adventního věnce, seznam potřebného materiálu, surovin a nářadí pro jeho výrobu
- žáci se aktivně zapojují, pracují samostatně
- učitel zkontroluje správnost výsledků
2. dílčí část
- VAZBA A ARANŽOVÁNÍ ADVENTNÍHO VĚNCE. Praktické cvičení ve vazačské dílně
- žáci nejdříve provedou vazbu těla věnce a následně jeho přízdobu
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost vyhotovení
Způsob realizace
- forma výuky je teoreticko-praktická
- úlohy budou probíhat jako domácí příprava nebo v rámci vyučovací hodiny v odborné učebně, vazačské dílně a v počítačové učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače s připojením na internet
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy (1. a 2. dílčí část) – počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- odborná literatura
Učební pomůcky pro žáka:
- psací potřeby, kreslicí potřeby
- výkresy formátu A3
- učební texty, sešit
- kalkulačka
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- NÁVRH ADVENTNÍHO VĚNCE – žáci si připraví barevný grafický návrh adventního věnce, seznam potřebného materiálu, surovin a nářadí pro jeho výrobu
2. dílčí část
- VAZBA A ARANŽOVÁNÍ ADVENTNÍHO VĚNCE. Žáci nejdříve provedou vazbu těla věnce a následně jeho přízdobu dle svého návrhu
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se aktivita žáka při přípravě tvorbě návrhu adventního věnce
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem
- posuzuje se správnost vyhotovení seznamu materiálu, surovin a nářadí potřebného vazbu a aranžování věnce a kalkulace ceny věnce
- posuzuje se pečlivost při grafickém zpracování návrhu věnce
2. dílčí část
- hodnotí se aktivní přístup, samostatnost, pečlivost a kvalita zpracování věnce
- hodnotí se správnost uplatnění estetických principů a zákonitostí
- hodnotí se hospodárné využívání materiálu při vazbě a aranžování věnce
Doporučená literatura
kolektiv autorů: Floristika. Praha, Profi Press s.r.o., 2011.406 s. ISBN 978-80-86726-43-4.
Poznámky
Časová náročnost:
- Odborné vzdělávání: 16 hodin teoretické výuky učiva tematická a příležitostná floristika, žáci se seznamují s pracovními postupy při vazbě a aranžování jednotlivých druhů vazeb a aranžmá, seznamují se se specifiky jednotlivých typů tematických a příležitostných vazeb, vyhledávají potřebné informace v odborné literatuře, posuzují uplatnění estetických prvků a zákonitostí v jednotlivých druzích vazeb a aranžmá, navrhují aranžmá dle zadaných parametrů.
- Praktické vzdělávání formou komplexní úlohy v délce 8 hodin:
- 1. dílčí část – NÁVRH ADVENTNÍHO VĚNCE – 2 vyučovací hodiny v odborné učebně
- 2. dílčí část – VAZBA A ARANŽOVÁNÍ ADVENTNÍHO VĚNCE – 6 hodin ve vazačské dílně
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.