VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Poznávání jehličnatých dřevin
Kód úlohy
41-u-3/AC07
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Jehličnany a stálezelené dřeviny
Škola
SOŠ lesnická a strojírenská Šternberk p.o., Opavská, Šternberk
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
05. 06. 2019 17:47
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
2
Charakteristika/anotace
Úkolem komplexní úlohy je procvičení a prohloubení teoretických znalostí a praktického poznávání jednotlivých druhů jehličnatých dřevin. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi, potřebné informace pro vypracování komplexní úlohy si doplňuje pomocí odborné literatury a internetu.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Ve vazbě na NSK očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 41-007-H Sadovník nebo 41-038-H Krajinář:
- Poznávání taxonů okrasných rostlin používaných pro venkovní výsadby
Očekávané výsledky učení dle RVP učebního oboru 41-52-H/01 Zahradník:
Žák:
- uvede možnosti použití jehličnatých dřevin v sadovnické tvorbě,
- vyjmenuje a charakterizuje zástupce jednotlivých rodů jehličnatých dřevin,
- popíše nároky jednotlivých dřevin na stanoviště,
- poznává zástupce jehličnatých a stálezelených dřevin.
Po ukončení modulu by měl žák zvládat poznávat a pojmenovávat, popisovat a uvést nároky na stanoviště základních druhů jehličnatých dřevin používaných v zahradní a krajinářské tvorbě, je schopen do daných podmínek stanoviště zvolit vhodný druh dřeviny dle jejích nároků.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žáci:
- sesbírají vzorky jehličnatých dřevin – 3 letorosty a 3 šišky – 1 hodina jako domácí úkol
- výroba jmenovek, poznávacích a popisových kartiček – 2 vyučovací hodiny v počítačové učebně
- poznávání dřevin pomocí vytvořených poznávacích kartiček, vytvoření nástěnky z vypracovaného materiálu – 2 vyučovací hodiny
- opakování učiva pomocí pracovního listu – 1 vyučovací hodina
- vytvoření PowerPointové prezentace na jeden druh jehličnaté dřeviny – domácí úkol 2–4 hodiny
- prezentace jehličnatých dřevin – ve výuce 2 hodiny
Metodická doporučení
- žáci budou pracovat ve dvojicích
- dvojice si vyberou nebo jim budou přiděleny 3 druhy jehličnatých dřevin z těchto rodů: Ginkgo, Cryptomeria, Metasequoia, Sequiadendron, Taxodium, Taxus, Picea, Larix, Cedrus, Abies, Pinus, Pseudotsuga, Tsuga, Thuja, Chamaecyparis, Juniperus
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedeného oboru a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- SBÍRKA DŘEVIN – bude žákům sloužit k určování rodů a druhů jehličnatých dřevin
- učitel vede žáky formou návodných otázek tak, aby nejdříve žáci sami určili správný druh dřeviny, následně mohou žáci použít k určení odbornou literaturu
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
2. dílčí část
- POZNÁVACÍ KARTIČKY – budou žákům sloužit k dalšímu prohloubení a zafixování správné determinace druhů
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
- PRACOVNÍ LIST – slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel a sami žáci ve dvojicích zkontrolují správnost svých výsledků
4. dílčí část
- PREZENTACE jednoho druhu dřeviny – žáci samostatně ve dvojici vytvoří v programu PowerPoint prezentaci vybraného nebo přiděleného druhu jehličnaté dřeviny – v prezentaci se zaměří na původ dřeviny, její stanovištní nároky, uplatnění v sadovnické tvorbě a zajímavosti o daném druhu dřeviny
- učitel vysvětlí jednotlivé položky v prezentaci
- prezentace bude sloužit k doplnění informací o jehličnatých dřevinách a k poznávání druhů
- žáci tvoří prezentaci jako domácí úkol
- prezentaci žáci odprezentují ve vyučovací hodině
Tato komplexní úloha je po upravení vybraných druhů vhodná i pro učební obor 41-56-H/01 Lesní mechanizátor.
Způsob realizace
- forma výuky je teoreticko-praktická
- úlohy budou probíhat jako domácí příprava nebo v rámci vyučovací hodiny v odborné učebně a v počítačové učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- kancelářské potřeby (fixy, pastelky, lepidlo, výkresový papír, nůžky)
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy. 1. a 2. a 4. dílčí část – počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- pracovní listy – počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- odborná literatura k určování druhů
Učební pomůcky pro žáka:
- kancelářské potřeby (fixy, pastelky, lepidlo, výkresový papír, nůžky)
- učební texty, sešit
- psací potřeby
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- SBÍRKA DŘEVIN – dvojice žáků vytvoří sbírku jehličnatých dřevin
- každá dvojice přinese od 3 druhů vybraných nebo přidělených druhů dřevin letorost a plod (šiška, šištice)
2. dílčí část
- POZNÁVACÍ KARTIČKY – dvojice žáků vytvoří jmenovky, obrazové a popisové poznávací kartičky 3 druhů jehličnatých dřevin
3. dílčí část
- PRACOVNÍ LIST – vyplněný pracovní list
4. dílčí část
- PREZENTACE – vytvoření PowerPointové prezentace jednoho druhu jehličnaté dřeviny
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se aktivita žáka při sběru vzorků dřevin
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem při určování druhu ve výuce
- posuzuje se aktivita a samostatnost při určování druhů
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost, aktivní přístup, samostatnost, pečlivost zpracování
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost
4. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost informací, aktivita, samostatnost při práci, výstup při prezentaci
Doporučená literatura
Martin Vlasák: Okrasné dřeviny. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2012. 376 s. ISBN 978-80-904782-9-9.
Luboš Úradníček, Petr Maděra a kolektiv: Dřeviny České republiky. Písek, Matice lesnická, 2001. 333 s. ISBN 80-86271-09-9.
Poznámky
Časová náročnost:
- poznávání druhů jehličnatých dřevin může být prohloubeno KÚ v délce celkem 10 hodin:
- 2 hodiny na výrobu poznávacích kartiček a jmenovek (ve výuce)
- 1 hodina na sbírání vzorků (domácí úkol)
- 2 až 4 hodiny na vytvoření PowerPointové prezentace (domácí úkol)
- 3 hodiny praktické poznávání a procvičování pomocí pracovního listu (ve výuce)
- 2 hodiny na opakování pomocí prezentací žáků
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.