Výsadba a ošetřování okrasných keřů na stanovišti
41-u-3/AC06
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výsadba a ošetřování okrasných dřevin na stanovišti
Střední zahradnická škola, Žákovská, Ostrava - Hulváky
05. 06. 2019 17:17
8
1. ročník, 2. ročník
individuální, skupinové
1
Komplexní úloha si klade za cíl připravit žáka nejprve po stránce teoretické tak, aby pochopil a naučil se základním principům při přípravě stanoviště pro výsadbu keřů, pochopil parametry pro hloubení jam, výměnu půdy, technologický postup při výsadbě keřů a respektování oborových norem. Při praktické činnosti se žák naučí vysazovat okrasné keře s balem i bez balu, pochopí systém péče o dřeviny a naučí se ošetřovat dřeviny po výsadbě.
Komplexní úloha má vazbu na NSK a to konkrétně u PK:
Sadovník (kód: 41-007-H)
Krajinář (kód: 41-038-H)
Kompetence
Výsadba okrasných rostlin včetně ošetření po výsadbě (c13.A.7010)
Kritéria
Očekávané výsledky učení
Žák
Žák
Teoretická výuka probíhá v učebně se standardním vybavení počítačem, projektorem, tabulí s možností zápisu. Učitel při svém výkladu aktivně využívá vlastní prezentace, které pro zvýšení názornosti doplňuje nákresy na tabuli – profil a rozměry výsadbové jámy, hloubka výsadby, možnosti řezu apod. Tyto nákresy lze na tabuli příslušně upravovat, nejsou statické a pro názornost vhodnější. Při výuce používá učitel frontální výuku, vhodné je využití rostlinného materiálu – sazenic s balem i bez balu pro názorné vysvětlení odborných termínů. V souvislosti s úrovních odborných znalostí žáků je možné zařadit i odbornou diskusi nad některými tématy, neboť ani v tomto oboru nejsou názory odborníků vždy jednoznačné.
Časová náročnost teoretické části 4 hodiny
Praktická výuka probíhá nejlépe v reálných podmínkách zahradní nebo krajinářské úpravy tak, aby si žáci měli možnost vyzkoušet výsadbu většího počtu dřevin. Za optimální lze považovat zakázku školního zahradnictví (statku). Před zahájením prací učitel se žáky zopakuje základní teoretické znalosti, zdůrazní nutnost kvality všech prováděných prací. Výsadba probíhá nejlépe ve dvojicích z důvodu umístění dřeviny v jámě, kontroly hloubky výsadby. Žáci si svoje role v procesu výsadby průběžně vyměňují za neustálé kontroly učitele pro dodržení kvality prováděných prací. Pro zajištění optimální kontroly a hodnocení činnosti žáků je celkový počet žáků ve skupině stanoven na nejvýše 12.
Časová náročnost praktické části 4 hodiny
Teoretická i praktická část jsou zcela v souladu s ústním zkoušením a praktickým předvedením prací uchazečů o získání osvědčení o PK v systému NSK.
Teoretická část bude řešena ve standardně vybavené učebně, část praktická nejlépe v reálných podmínkách zakázky školního zahradnictví. Má se zde na mysli zakázka na realizaci zahradní úpravy typu rodinná zahrada, městský park, sídlo firmy apod. V horším případě v prostorách školního zahradnictví, školní zahrady za předpokladu, že lze zajistit, aby každý z žáků vysadil minimálně několik desítek sazenic okrasných keřů. V tomto přibližném údaji jsou zahrnuty sazenice s balem i bez balu. Bude proto nanejvýš vhodné, aby praktická část probíhala na jaře nebo na podzim, tj. v období, kdy lze sazenice bez balu vysadit. Na jaře až do vyrašení a na podzim říjen až listopad.
Učební pomůcky pro teoretickou výuku – učitel
Učebna s počítačem, operační systém nejlépe Windows 8, 10, projektor, plátno nebo bílá tabule pro projekci, vhodný je přístup počítače k datové síti, tabule pro nákresy křídou nebo fixem, prezentace k výuce, demonstračně sazenice keřů dvojího typu – s balem i prostokořenné
Učební pomůcky pro teoretickou výuku – žáci
Sešit nejlépe formátu A4, případně A5, kuličkové pero, tužka, aspoň základní sada 6 pastelek pro lepší názornost nákresů
Učební pomůcky pro praktickou výuku – učitel
Nářadí pro úpravu terénu a výsadbu, dostatečný počet sazenic pro výsadbu a reálnou plochu pro výsadbu
Učební pomůcky pro praktickou výuku – žáci
Pracovní oděv s pevnou kotníkovou obuví, rukavice, zahradnické nůžky, nůž
V rámci teoretické výuky zpracují žáci pracovní list ve skupinách, který jim bude sloužit jako zpětná vazba dosud získaných znalostí. V průběhu výuky si žáci povedou zápisky a nákresy, které budou učitelem kontrolovány, ale nebudou součástí hodnocení.
V praktické výuce žáci předvedou dovednosti vedoucí ke kvalitní výsadbě dřevin, dodrží technologický postup a provedou všechny nezbytné činnosti v rámci povýsadbové péče.
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticích standardů
Sadovník (kód: 41-007-H)
Krajinář (kód: 41-038-H)
Kritérium
Není součástí NSK, pro dodržení technologické návaznosti a komplexnosti prací je však nezbytné jeho úspěšné zvládnutí.
Kritérium:
Žák samostatně a věcně správně popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k přípravě stanoviště – odstranění nevhodných porostů, mechanické zpracování půdy včetně případného chemického ošetření, možnosti vylepšení půdy, hnojení. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák popíše všechny metody a pracovní postupy nezbytné k přípravě stanoviště – odstranění nevhodných porostů, mechanické zpracování půdy včetně případného chemického ošetření, možnosti vylepšení půdy, hnojení. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebný
Žák s drobnými chybami a pomocí učitele popíše většinu pracovních postupů vedoucích k úspěšné přípravě stanoviště pro výsadbu dřevin.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v dané problematice se značnými obtížemi, jeho projev vyžaduje neustálé vedení a doplňování učitelem, žák se dopouští chyb i v odborné terminologii.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně vysvětlí všechny pracovní úkony nezbytné pro úspěšnou výsadbu všech typů sazenic – šetrnou manipulaci s dřevinami, možnosti ochrany před mechanickým poškozením, krátkodobé uskladnění dřevin před výsadbou apod. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák vysvětlí všechny pracovní úkony nezbytné pro úspěšnou výsadbu všech typů sazenic – šetrnou manipulaci s dřevinami, možnosti ochrany před mechanickým poškozením, krátkodobé uskladnění dřevin před výsadbou apod. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebný
Žák vysvětluje jednotlivé pracovní úkony úpravy dřevin s drobnými chybami a nepřesnostmi, jeho výkon vyžaduje vedení učitele.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice úpravy dřevin před výsadbou s velkými potížemi, některé činnosti vynechává.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák samostatně, věcně správně a bez vedení učitele popíše technologický postup výsadby okrasných dřevin s uvedením návazností jednotlivých činností, přesných parametrů – velikost a hloubka jámy, výměna půdy, osázení kůlů, hloubka výsadby, výměna půdy, úprava nadzemní případně kořenové části řezem v závislosti na ročním období apod. Ve vyjadřování je logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný.
Hodnocení: výborně
Žák popíše technologický postup výsadby okrasných dřevin s uvedením návazností jednotlivých činností, přesných parametrů – velikost a hloubka jámy, výměna půdy, osázení kůlů, hloubka výsadby, výměna půdy, úprava nadzemní případně kořenové části řezem v závislosti na ročním období apod. Ve vyjadřování je logický.
Hodnocení: chvalitebný
Žák popisuje za dílčího vedení učitele, v problematice technologického postupu má jisté mezery, jeho popis je neúplný.
Hodnocení: dobře
Žák popisuje jen za neustálého vedení učitele, v problematice technologického postupu má značné mezery, jeho popis je neúplný.
Hodnocení: dostatečně
Kritérium:
Žák pracuje samostatně v průběhu celé pracovní operace výsadby dřeviny, vysazuje zcela dle technologické návaznosti včetně ošetření dřeviny po výsadbě.
Hodnocení: výborně
Žák pracuje celkem samostatně v průběhu celé pracovní operace výsadby dřeviny, vysazuje dle technologické návaznosti včetně ošetření dřeviny po výsadbě.
Hodnocení: chvalitebný
Žák vysazuje dřevinu za dílčí pomoci učitele, jeho výkon je nejistý, nicméně většinu dílčích kroků zvládá.
Hodnocení: dobře
Žák pracuje málo samostatně, některé pracovní činnosti neprovádí příliš pečlivě a musí být při práci neustále veden učitelem.
Hodnocení: dostatečně
Pro plnění tohoto kritéria bude připraven dostatečný počet dřevin k výsadbě ve všech typech, tzn. dřeviny s balem a dřeviny bez balu. Pracovní výkon, tedy počet vysazených keřů není pro plnění tohoto kritéria stanoven, důraz je kladen na pečlivost všech prováděných úkonů a kvalitu výsledného díla. Přestože žáci pracují ve dvojicích, jak je uvedeno v metodických postupech, hodnocení žáka je individuální. Celkový počet žáků je z důvodu objektivního hodnocení stanoven nejvýše na 12.
Pro úspěšné splnění komplexní úlohy je nezbytné dosáhnout u všech kritérií hodnocení známkou 1–4. Celková známka je dána aritmetickým průměrem splnění jednotlivých kritérií.
Tvorba zeleně. Hurych a kol. VOŠZ a SZaŠ Mělník 2011. ISBN 978-80-904782-0-6.
Pro potřeby modulu jsou určeny jen vybrané kapitoly výše uvedené učebnice týkající se výsadby dřevin.
Komplexní úloha je určena pro individuální i skupinovou výuku. Individuální převládá v teoretické výuce odehrávající se v učebně a skupinová při praktickém nácviku výsadby. Při vlastní výsadbě je ideální počet dva žáci na výsadbu jednoho keře.
Žák disponuje základními kompetencemi v oblasti zahradnických prací, které se týkají: pěstebního prostředí rostlin, povětrnostních činitelů, půdy a zahradnické zeminy, zpracování půdy, znalost základních zahradnických řezů.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.