Pochutiny E
65-u-2/AB74
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Pochutiny - koření, káva, čaj, čokoláda (E)
Střední škola dopravy, obchodu a služeb Moravský Krumlov, příspěvková organizace, nám. Klášterní, Moravský Krumlov
Kompetence k učení
16. 05. 2019 22:16
12
skupinové
1
Cílem komplexní úlohy je naučit žáky správně využívat pochutiny pro technologické zpracování, na dochucování pokrmů, s požadavky na jakost a skladování.
Seznámí se s druhy koření a bylin, získají poznatky o kávě, čaji a kávovinách. Porozumí souvislosti mezi správnou výživou spojenou se zdravým životním stylem a předcházení nemocem.
Žák:
Žák:
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů.
Teoretická výuka probíhá v učebně se standardním vybavením počítačem, projektorem, tabulí s možností zápisu. Učitel při svém výkladu aktivně využívá své prezentace, vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů. Žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky.
Učitel vede žáky k samostatné činnosti pomocí pracovních listů, které slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva.
Praktická výuka probíhá ve cvičné kuchyni.
Učitel seznámí žáky se zadáním pokrmů, připomene technologický postup, příprava těchto pokrmů slouží k aplikaci teoretických poznatků do praxe.
Žáci provedou normování na daný počet porcí dle stanovené receptury. Následně pracují samostatně, dodržují zásady BOZP a PO, hygienické předpisy, HACCP.
Učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby, odpovídá na případné dotazy k dané problematice a zhodnotí přípravu pokrmů.
Učební činnosti žáků se odehrávají v reálném
(u zaměstnavatele) nebo simulovaném (školní jídelna) pracovním prostředí nebo ve cvičné kuchyni pro přípravu pokrmů
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
Technické vybavení
Plátno na promítání
Žák připraví 1 pokrm a 1 polévku s využitím pochutin dle zadání učitele. Pokrmy prezentuje ve skupině.
Žák připraví jeden teplý nápoj a prezentuje.
Splněný modul je tehdy, když žák absolvuje 100 % docházky.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, aktivita a samostatnost žáka, předpokládá se spolupráce učitele se žákem.
Každý pracovní list má samostatné hodnocení.
Hodnotí správnost normování, postup prací, dodržování technologického postupu, chuť, konzistence pokrmu. Dodržování BOZP, hygienických předpisů, organizace práce, příprava a úklid pracoviště.
Hodnocení slovní + známkou
Žák připraví celkem dva pokrmy, za každý získá 50 bodů.
Hodnotící tabulka:
Mašek, L., Potraviny a nápoje v kostce, RATIO, Úvaly
Potraviny a výživa, Parta 2002, ISBN 978-80-7320-190-6
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Procházková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.