VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Jatečné maso - jakostní třídy a využití
Kód úlohy
65-u-2/AB73
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Potraviny živočišného původu (E)
Škola
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
16. 05. 2019 20:47
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
30
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Hlavním cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o jatečném mase v takovém rozsahu, aby byli schopni určit u jednotlivých druhů mas jeho jakostní třídu a popsat použití jednotlivých druhů mas v kuchyni.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
Žák využívá základní teoretické znalosti jatečného masa, jeho charakteristiky, složení, druhů zrání, kažení masa a veterinární kontroly.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby, 65-51-E/02 Práce ve stravování.
Žák:
- určí tržní druhy jatečného masa
- zařadí maso podle kvality do jakostních tříd (skupin)
- charakterizuje použití jednotlivých částí masa v kuchyni
- uvede možnosti pro technologické zpracování masa
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. žák určí tržní druhy jatečného masa
- sleduje prezentace na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
2. žák zařadí maso podle jeho kvality do jakostních tříd (skupin)
- zařadí jatečné maso do skupin
3. žák charakterizuje použití jednotlivých částí masa v kuchyni
- navrhne příklady využití jatečného masa
4. žák uvede možnosti pro technologické zpracování masa
- vyplní pracovní listy č. 1, 2, 3, 4, kde uvede možné příklady využití jednotlivých druhů mas v kuchyni
Doporučený časový rozvrh činí 30 vyučovacích hodin
Metodická doporučení
Komplexní úloha je využitelná v teoretickém vyučování, při odborném výcviku pro obory Stravovací a ubytovací služby a Práce ve stravování. Je rozdělena do tří dílčích částí.
1. dílčí část
- vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
- k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování, postupné kladení otázek, pravidelné opakování učiva a diskuze
- při nejasnostech se doporučuje objasňovat žákům věci, které jim nejsou zřejmé
- diskuse rozvine u žáků schopnost formulovat podstatu problému, účastníci si vzájemně vymění své názory na odborné téma, na základě svých znalostí uvádějí argumenty pro svá tvrzení
- žáci se podle svých schopností aktivně zapojují
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
2. dílčí část
- pracovní listy – 1, 2, 3, 4 slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
- učitel seznámí žáky se zadáním, vysvětlí postup při řešení
- žák následně pracuje s pracovními listy samostatně, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
3. dílčí část
- učitel dohlíží na průběh činnosti a kontroluje správnost odpovědí
- učitel konzultuje s žáky jejich chyby
- učitel provede závěrečné hodnocení a objasní žákům, proč byli neúspěšní, rozkryje jejich chyby v řešení
- v případě potřeby učitel umožní žákům libovolný počet pokusů k opakování, ideálně až do stádia úspěšného zvládnutí učiva
Způsob realizace
Teoretická výuka
Pomůcky
Výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií (dataprojektor, PC) a dalšími pomůckami.
Technické vybavení učebny:
Počítač s připojením na internet
Dataprojektor
Plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
Učebnice Marie Šebelová. Potraviny a výživa
Záznamový blok
Psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
Shodné s požadavky na žáka
Pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o jatečném mase
2. dílčí část
- pracovní listy č. 1, 2, 3, 4 – použití jatečného masa
3. dílčí část
- hodnocení pracovních listů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem
- oceňuje se aktivita žáka
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
- posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
2. dílčí část
- žák vyplňuje jednotlivě 4 pracovní listy
- kladně se hodnotí samostatnost žáka při práci
- hodnotí se věcná správnost odpovědí
- každý pracovní list má samostatné hodnocení
3. dílčí část - Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách
- 100 – 90 % správných odpovědí 1
- 80 – 70 % správných odpovědí 2
- 50 % správných odpovědí 3
- 40 – 30 % správných odpovědí 4
- 20 % a méně správných odpovědí 5
Doporučená literatura
Marie Šebelová. Potraviny a výživa. Praha: Parta, 2004. ISBN:80-7320-054-6.
Peter Anderle, Dr. Helmuth Schwarz. Zbožíznalství. 2. vydání. Praha: SNTL, 1996. ISBN: 80-902110-3-8.
L. Bláha, F. Šrek. Suroviny. Praha: Informatorium, 1999. ISBN: 80-86073-44-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.