VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Rautové výrobky studené kuchyně
Kód úlohy
65-u-3/AB41
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Příprava pokrmů studené kuchyně
Škola
SŠ a VOŠ cestovního ruchu, Senovážné nám., České Budějovice
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
23. 04. 2019 16:31
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha se věnuje tématům souvisejícím s úpravou surovin vhodných pro výrobu pokrmů studené kuchyně, především na raut, ale i další společenské události a akce, jejich výrobou, použitím a prezentací.
Žák se naučí vyjmenovat jednotlivé skupiny výrobků z oblasti studené kuchyně, získá znalosti o vlastnostech potravin nebo surovin při přípravě výrobků studené kuchyně, jejich způsob zpracování a výroby, efektivní využití různých částí surovin a potravin, zohlední moderní trendy v kombinaci se zdravou stravou při výrobě i prezentaci výrobků studené kuchyně a uchovávání jejich užitných a biologických vlastností.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Komplexní úloha má vazbu na NSK a to konkrétně: Příprava pokrmů studené kuchyně (kód: 65-002-H) a PK
- volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- přejímka potravinářských surovin
- příprava surovin pro výrobu jídel
- příprava produktů běžné studené kuchyně
- příprava a estetická úprava studených pokrmů pro slavnostní příležitosti
- zpracování a úprava polotovarů
- nakládání s inventářem
- skladování potravinářských surovin
- obsluha technologických zařízení v provozu
- provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
- organizování práce v gastronomickém provozu.
Žák:
- popíše vhodný technologický postup pro přípravu zadaného pokrmu
- vysvětlí výběr surovin pro připravovaný pokrm
- zdůvodní volbu vhodných technologických zařízení pro daný účel
- popíše normování na daný počet porcí podle stanovené receptury
- zdůvodní volbu vhodných technologických vybavení pro přípravu a opracování surovin
- vysvětlí ekologické nakládání s odpady
- popíše technologický postup přípravy zadaného pokrmu a jeho typické vlastnosti, úpravu na inventáři
- vysvětlí ošetřování, udržování a skladování inventáře
- vysvětlí skladování a ošetřování surovin podle hygienických norem
- popíše hygienu osobní, hygienu práce, postupy založené na principu kritických bodů HACCP, sanitační řád, BOZP
- vysvětlí organizaci práce v gastronomickém provozu, posloupnost práce a časový harmonogram.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnost žáků probíhá ve třídě nebo odborné učebně, forma výuky je frontální, skupinová i individuální. Výukovou metodou je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata, práce s obrazem, statická a dynamická projekce tzn. využití informačních a komunikačních technologií, předvádění, pozorování. Přípravy na vyučovací jednotku jsou zpracované na základě poznatků z odborné literatury a z odborných dovedností vyučujícího.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem
- využívá internetové zdroje
- sleduje obrazovou a video projekci
- pozoruje názorné ukázky
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek na odborném výcviku.
- charakterizuje studenou kuchyni a vysvětlí její význam v gastronomii
- objasní důležitost osobní (tělesná hygiena, vkusný vzhled, předpisové oblečení čisté a rezervní) i provozní hygieny (sanitační a asanační plán, druhy úklidu podle časového období, hubení škůdců), BOZP (druhy a příčiny úrazů, správné postupy při řešení úrazů) a princip správného uchovávání používaných surovin a potravin, z důvodu minimalizování rizik alimentárních onemocnění a ekonomických ztrát
- vyjmenuje jednotlivé skupiny výrobků studené kuchyně a charakterizuje jednotlivé výrobky ve skupinách, zná základní techniky výroby
- orientuje se ve vhodném výběru a kombinacích surovin a potravin s ohledem na zdravou stravu a moderní trendy
- zapojí estetiku do prezentace výrobků studené kuchyně
- charakterizuje, rozdělí a popíše druhy salátů a jejich výrobu
- charakterizuje, rozdělí a popíše studené pokrmy, jejich výrobu – z mas, ryb a mořských plodů (koktejly, paštiky, galantiny, rolády, teriny, huspeniny, masa v krustě, masa v aspiku, marinovaná masa, grawlax)
- charakterizuje, rozdělí, popíše výrobky studené kuchyně vhodné na raut a jejich výrobu (výrobky z ovoce a zeleniny, amuse – bouche, koktejly, fingerfood, kanapky, chlebíčky, výrobky ze sýrů, výrobky z vajec)
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v teoretickém vyučování v oboru Kuchař-číšník
Způsob realizace
Povinná
Organizační forma výuky
Učebna pro teoretickou výuku
Pomůcky
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
Odborná učebnice, sešit a psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
Technické vybavení:
- počítač s MS Office a připojením na internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix a sada tiskopisů k realizaci 4. dílčí části komplexní úlohy
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- Slovní zadání teoretické části
- žáci si samostatně vytvářejí poznámky na základě učebního textu a odborného výkladu.
- Tematická doplňovačka
- žáci si samostatně vyplní tematickou doplňovačku, ze které získají tajenku a zopakují si získané vědomosti.
- Kontrolní test
- žáci vypracují kontrolní test, který poslouží jako výsledné hodnocení a zpětná vazba.
Kritéria hodnocení
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.
Při využití písemného zkoušení formou otevřených otázek s tématy:
- Charakteristika studené kuchyně, studených pokrmů a rautových výrobků
- Rautové výrobky studené kuchyně
- saláty
- studené pokrmy z mas, ryb a darů moře
- výrobky z ovoce a zeleniny
- výrobky z vajec
- výrobky ze sýrů
- amuse-bouche
- fingerfoods
- jednohubky
- kanapky
- chlebíčky
- sushi
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Písemné testování dílčích schopností a dovedností po ukončení tematického celku. Průběžné ověřování ústní individuální prezentace žáků.
Metoda hodnocení je slovní a pětistupňové číselné hodnocení:
1 = výborný
2 = chvalitebný
3 = dobrý
4 = dostatečný
5 = nedostatečný.
Doporučená literatura
ŠINDLER, Michal. Gastronomie a technologie přípravy pokrmů. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7878-9.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Přibylová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.