VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Psychologie filmu
Kód úlohy
82-u-4/AB39
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Psychologie filmu
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
22. 04. 2019 08:06
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáky s postupy analýzy psychologie filmu tak, aby byl schopen vlastní anlitické činnosti v této oblasti. Žáci se seznámí s definováním a rozborem filmové psychologie a jejích aspektů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- analyzuje psychologii filmu
- kategorizuje a charakterizuje jednotlivé prvky psychologie filmu
- analyzuje ve skupině vybrané filmové fragmenty a posoudí jejich rozdílné působení na spolužáky ve skupině
- analyzuje příklady odlišných přístupů vybraných filmových autorů k psychologii filmu
- aplikuje a vyhodnotí získané poznatky v rámci závěrečné skupinové prezentace
- využívá psychologii ve vlastním autorské filmové činnosti
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně charakterizuje a kategorizuje psychologii filmu
- využívá získané poznatky a postupy ve vlastní percepci audiovizuálního díla a v následné analýze
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh: 8 hodin
Úvodní prezentace vyučujícího - 2 hodiny
- představení pojmu psychologie filmu, prvky psychologie filmu,názorně demonstrační ukázky scén z vybraných filmů a jejich rozbor, rozdělení doskupin
Práce ve skupinách - 4 hodiny
- Přiřazení filmů skupinám, skupinová práce - rozbr scény,rozbor stopáže filmu, vytvoření společné prezentace
Závěrečná prezentace - 2 hodiny
- skupinová prezentace rozboru psychologie vybraného filmu a jedné konkrétní scény
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky jako součást praktických modulů (videoklip, obrazová postprodukce, apod.).
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka - úvodní prezentace
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- závěrečná prezentace, hodnocení
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- počítač s potřebným programem
- počítač s připojením k internetu
- psací potřeby
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací obsahující
- úvod do základů psychologie
- popis a význam psychologie filmu
- kategorizaci prvků psychologie filmu
Metody slovní - dialogické:
- průběžný dialog s žáky v průběhu prezentace
- záverečná diskuse při prezentaci skupin žáků
Metody názorně demonstrační:
- ukázky rozdílných přístupů k psychologii filmu vybranými filmovými autory
Přímé vyučování:
- skupinová práce žáka (analýza psychologie vybraného filmu)
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocení samostatné práce
Zpracování samostatné práce:
- skupinová práce s cílem vytvoření společné prezentace analyzující vybrané filmové dílo z pohledu psychologie filmu
Popis skupinové práce:
- skupinová prezentace na téma psychologie filmu vybraného filmu
- prezentace obsahuje:
- základní informativní profesní bio autora vybraného filmu
- představení obsahu filmu a popis snímku z pohledu žánru
- rozbor z pohledu psychologie filmu celé stopáže filmu
- jednu vybranou scénu s detailní analýzou filmové psychologie
- rozbor individuálních reakcí členů skupiny z pohledu filmové psychologie
- technické parametry:
- min. 15 slidů
- výklad s prezentací min. 15 minut
- rovnocenné zapojení všech členů skupiny
- max. 4 žáci v jedné skupině
- uvedení zdrojů na závěr prezentace
Kritéria hodnocení
prospěl - neprospěl.
prospěl:
- aktivita v průběhu modulu, samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
neprospěl:
- neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
- nesprávné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
Doporučená literatura
NAKONEČNÝ,Milan: Úvod do psychologie, Praha (Academia) 2003, ISBN 80-200-0993-0
MONACO, James: Jak číst film: Svět filmu, médií a multimédií. Praha (Albatros ), 2006, ISBN 80-00-01410-6
NECHVÁTAL, František (1997): Filmová estetická výchova. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU. (diplomová práce)
RŮZNÍ AUTOŘI (2004): Duše a svět ve filmu. Revue Prostor. Praha
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.