VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Filmová řeč
Kód úlohy
82-u-4/AB38
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Filmová řeč
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
22. 04. 2019 07:42
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáka s postupy analýzy filmové řeči audiovizuálního díla a jejIch technických i obsahových prvků a nástrojů, tak, aby žák byl schopen nabyté vědomosti aplikovat do vlastní práce.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- definuje audiovizuální dílo - film
- popíše historii audiovizuálního díla - filmu
- vysvětlí pojem filmová řeč
- kategorizuje prvky filmové řeči (technické, obsahové)
- vyjmenuje a popíše jednotlivé technické prvky filmové řeči
- vyjmenuje a popíše jednotlivé obsahové a narativní prvky filmové řeči
- aplikuje nabyté teoretické vědomosti v oblasti filmové řeči k analýze konkrétních audiovizuálních děl vybraných autorů
- analyzuje dílo vybraného filmového autora z pohledu filmové řeči
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- charakteristika a význam filmové řeči
- kategorizace jednotlivých prvků filmové řeči
- charakteristika jednotlivých ukázek filmů z pohledu filmové řeči
- analýza filmu vybraného autora
Doporučený časový rozvrh:
Úvodní prezentace vyučujícího - 4 hodiny
- názorně demonstrativní ukázky vybraných filmů (autorů) s analýzou filmové řeči, jak po stránce technické,tak obsahové, diskuse s žáky, žák si vybere jeden z nabízených filmů k vlastní analýze
Vlastní rozbor žáka - 6 hodiny
- po shlédnutí vybraného filmu (doma) žák představí svou analýzu vybraného filmu
Závěrečná prezentace - 2 hodiny
- žák odprezentuje vlastní analýzu vybraného filmu
Metodická doporučení
Komplexní úloha je možné realizovat nejen v rámci teoreticého modulu Filmová řeč, ale i v rámci modulu Obrazová postprodukce.
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka - názorně demonstrační prezentace
- samostatná práce žáka (domácí aktivita)
- závěrečná prezentace, hodnocení
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- počítače s připojením k internetu
pro učitele a technické vybavení učebny:
- učebna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- reproduktory
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy, principy a prvky filmové řeči
Zadání samostatné práce s cílem vytvoření vlastní analýzy scény vybraného filmu.
Specifikace práce:
- 3-5 NS textu, powepoint prezentace min. 10 slidů
- obsahuje
- základní popis filmu (název, autor, rok vzniku, žánr, stopáž)
- popis a rozbor děje (kontext scény)
- analýza filmové řeči
- obsahové - vedení pozornosti, dramaturgická skladba, asociativní skladba, stylistické formy, kontrukce vyprávěcích rovin, objektivita / subjektivita, vedení pozornosti
- technické - velikost záběru, rytmus, střihová skladba, pohyb (kamery, předmětu),sklon kamery, perspektiva, hloubka ostrosti, kompozice záběru, deformace obrazu, zvuk ve filmu (ticho, voicover, soundtrack, zvukové efekty),efekty, přechody, výtvarná scéna (masky, kulisy)
Kritéria hodnocení
prospěl - neprospěl.
- prospěl:
- aktivita v průběhu modulu, samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
- neprospěl:
- neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
- nesprávné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
Doporučená literatura
PLAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967. 455 s. D-01*70050. 403-22-875.
KUNA, M.: Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu (Praha Panton, 1957).
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.