VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Obrazová postprodukce
Kód úlohy
82-u-4/AB31
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obrazová postprodukce
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, Digitální kompetence
Datum vytvoření
14. 04. 2019 10:20
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
32
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáka s postprodukční technikou obrazové postrodukce - střihem, s jednotlivými formami a typy střihu. A následně nabyté vědomosti využít ve vlastní samostatné práci - postprodukční uprávě audiovizuálního dila.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a definuje audiovizuální dílo
- charakterizuje pojem, význam a obsah obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- popíše a vysvětlí smysl střihu jako postprodukčního nástroje audiovizuálního díla
- vyjmenuje funkce střihu
- vyjmenuje a popíše typy střihu
- vysvětlí pojem střihová skladba
- používá vícero typů střihu
- používá programy určené k postprodukci audivizuálního díla (Adobe Premiere / Final Cut)
- samostatně provede posprodukční zpracování vlastního audiovizuálního materiálu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- charakteristika a význam obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- audiovizuální dílo a jeho vznik
- postupy a využití získaných poznatků ve vlastní tvorbě v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního díla
- programy určené k postprodukci
Doporučený časový rozvrh:
4 vyučovací hodiny:
- prezentace vyučujícího
- představení a definování střihu jako postprodukčního nástroje, typologie a funkce střihu, názorné ukázky, objasnění pojmu střihová skladba
6 vyučovacích hodin:
- polečný úvod do postprodukčního programu
- představení posprodukčního programu,základní rozhraní, nástroje střihu, tvorba různých typůstřihu
20 vyučovacích hodin:
- samostatná práce žáků a průběžná kontrola / konzultace
- střihová postprodukce vlastního audiovizuálního díla (video s rozsahem stopáže 5 - 10 minut)
2 vyučovací hodiny:
- závěrečná prezentace / obhajoba
- představení (promítnutí) závěrečné práce, obhajoba žáka, společná diskuse a hodnocení
Metodická doporučení
Komplexní úloha se nabízí realizovat v rámci praktického předmětu s možností využití produkčního multimediálního vybavení (kamery, fotoaparáty, zvukové recordery, apod.) a i postprodukčního (PC/notebook s dostatečným výkonem a s programy určenými k postprodukci audiovizuálního materiálu).
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka - úvodní prezentace.
- samostatná práce žáka
- závěrečná prezentace, hodnocení
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- počítače s licencovaným softwarem pro postprodukční úpravu audiovziuálního materiálu s programy určenými k postprodukci (Adobe Premire, v případě IOS Final Cut)
- počítače s připojením k internetu
pro učitele a technické vybavení učebny:
- učebna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- počítač s licencovaným softwarem pro postprodukční úpravu audiovziuálního materiálu s programy určenými k postprodukci (Adobe Premire, v případě IOS Final Cut)
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací (popis a charekteristika audiovizuálního díla, představení aspektů obrazové postprodukce, úvod do postprodukčního programů - Adobe Premiere, Adobe After Effects)
- ukázky možných přístupů k obrazové posprodukci v rámci různých audiovizuálních žánrů, či od různýcch autorů - režisérů
- ukázky typů animací a jiných vizuálních efektů
Zpracování samostatné práce:
- vytvoření vlastního audiovizuálního díla (např. videoklip, dokument, filmový portrét) obsahující různé typy střihů v celkové stopáži 5 - 10 minut.
- postprodukční obrazové zpracování audiovizuálního materiálu
- forma (videoklip, dokument, videoart, rozhovor, reportáž, film)
- rozsah 5 - 10 min
- různé typy střihu (např. framový, zábleskový,prolínačka, tmavé okno, postupný)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů - ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů - praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
- neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, případně řešení úkolů za výpomoci pedagoga, nesprávné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
BARAN, Ludvík: Audiovizuální prostředky (Praha SNTL 1978), Edition: Polytechnická knižnice Sv. 85
DUTKA, Edgar: Animovaný film - úvod do scénáristiky, minimum z historie české animace (Praha, Akademie múzických umění 2002), ISBN 80-85883-94-5.
ŠTOCHLOVÁ, Helena: Animovaný film (Praha: Odeon, 1985)
PLAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967. 455 s. D-01*70050. 403-22-875
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 80- 733-1039-2
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s. ISBN 978-807-3312-176
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.