Přenosová média v datových sítí
18-u-4/AB22
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Přenosová média
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
01. 04. 2019 18:43
8
8
2. ročník
skupinové
24
Úloha je určena pro zvládnutí znalostí žáků v oblasti přenosových médií datových sítí, které zahrnuje oblasti vodivých a nevodivých fyzikálních charakteristik, dále pak jejich dělením na jednotlivé typy určené pro sítě LAN, MAN, WAN jako metalické a optické spoje případně bezdrátové technologie. Při řešení úlohy je použita libovolná aplikace pro virtualizaci počítačové sítě např. Packet Tracer firmy CISCO ve verzi Student (bezplatná verze).
Žák
Prostředí aplikace pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer), otevření aktivity, volba vhodných přenosových médií, síťových aktivních a pasivních prvků, základní konfigurace, – odborný výklad 2 hodiny
Výběr a zapojení vhodných přenosových médií a prvků pro popis a charakteristiku jednotlivých technologií dle zadání.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Základní konfigurace prvků sítě, správná volba síťových rozhraní dle typu přenosových médií a optimalizace počítačové sítě dle zadání.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodin.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích založení aktivity a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (volba přenosových médií a síťových prvků, zapojení, konfigurace a optimalizace).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory například v Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
CCNA R&S: Introduction to Networks
CCNA R&S: Routing and Switching Essentials
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají vytvořit funkční síťovou topologii dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení a prokáže vhodné využití jednotlivých typů médií. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol v následujícím tvaru:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Výběr vhodných přenosových médií a prvků počítačové sítě dle zadání. Úkol je splněn, pokud budou všechny typy médií vhodné pro funkčnost dle jednotlivých kritérií (rychlost, propustnost, stabilita, délka apod.) Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a postup výběru médií.
Aktivita v aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer). Úkol je splněn za předpokladu, že v simulaci bude počítačová topologie zcela funkční, koncová zařízení budou komunikovat mezi sebou. Za každý špatně zvolený typ média, rozhraní mezilehlých zařízení a špatná volba protokolu se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní. Pokud ani poté nebude celá síťová topologie funkční, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
CCNA R&S: Introduction to Networks
CCNA R&S: Routing and Switching Essentials
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miloslav Penc. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.