VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technologie pěstování luskovin
Kód modulu
41-m-4/AM57
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Luskoviny
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Meteorologe a životní prostředí rostlin
Půda a její zpracování
Výživa a hnojení rostlin
Osivo a sadba
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Tento kvalifikační modul navazuje na získané poznatky z modulů meteorologie a životní prostředí rostlin, půda a její zpracování, výživa a hnojení rostlin, osivo a sadba. Využívány jsou také poznatky z ekonomiky. Žáci se seznámí se situací pěstování luskovin v České republice a specifiky technologie pěstování jednotlivých druhů a kategorií luskovin.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení vycházejí z výsledků vzdělávání uvedených v RVP:
- orientuje se v celkové situaci pěstování jednotlivých druhů rostlin v regionu, České republice a ve světě
- charakterizuje biologické vlastnosti významných druhů polních plodin
- rozpozná základní druhy polních plodin a pícnin v jednotlivých růstových fázích
- navrhne vhodné technologické postupy pěstování a sklizně významných druhů plodin
- sestaví plán hnojení a integrované ochrany pro danou plodinu
- podle příslušných podmínek provádí a organizuje základní zpracování půdy, předseťovou přípravu, hnojení, setí a sázení
- navrhne a realizuje preventivní opatření proti výskytu chorob a škůdců polních plodin
- provádí a organizuje ošetřování porostů během vegetace
- kontroluje úspěšnost agrotechnických zásahů ve stanovených lhůtách, organizuje následná opatření
- vyhodnotí dosahované výnosy významných polních plodin
- provádí a organizuje sklizeň jednotlivých plodin na základě stupně zralosti včetně posklizňové úpravy
Konkretizované výsledky učení pro tento modul:
- charakterizuje luskoviny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- charakterizuje výživu a hnojení luskovin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj luskovin
- navrhuje technologický postup pěstování luskovin
- charakterizuje škodlivé činitele v luskovinách a ošetřování proti nim
- charakterizuje sklizeň a posklizňové úpravy u luskovin
- navrhuje organizaci pracovních činností v pěstování rostlin
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- současná situace pěstování luskovin v ČR a ve světě,
- význam a biologické vlastnosti luskovin
- plán hnojení a ochrany luskovin
- základní zpracování půdy pro luskoviny
- předseťová příprava pro luskoviny
- hnojení luskovin
- setí luskovin
- ošetřování luskovin ve vegetaci
- sklizeň luskovin
- posklizňová úprava luskovin
- skladování luskovin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
Metody dovednostně praktické:
- poznávání a popis jednotlivých vzorků luskovin
- během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Učební činnosti
Žák:
- Charakterizuje luskoviny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- sleduje odborný výklad učitele k charakteristice jednotlivých druhů luskovin
- na obrázcích a vzorcích luskovin určuje druhy luskovin, zkontroluje si správnost výsledků
- seznamuje se s nároky jednotlivých druhů luskovin na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Charakterizuje výživu a hnojení luskovin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj luskovin
-
navrhne ve spolupráci se spolužáky a učitelem plán hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace a růst a vývoj luskovin na konkrétním pozemku
-
při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- Navrhuje technologický postup pěstování luskovin
- sleduje prezentaci a odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text se zásadami zemědělské praxe, prezentace, pracovní listy k pěstování luskovin)
- pracuje se získanými informacemi, pracuje na návrhu technologického postupu se spolužáky
- prezentuje technologický postup a zdůvodní řešení před třídou
- zkontroluje si ve spolupráci s učitelem správnost řešení
- Charakterizuje škodlivé činitele v luskovinách a ošetřování proti nim
- seznamuje se, popisuje a určuje základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů luskovin (s využitím obrázků, fotografií, atlasů chorob a škůdců, v porostu)
- posuzuje stav porostu luskovin na konkrétním pozemku, vyjmenovává a navrhuje možná opatření v ochraně rostlin, včetně mechanických zásahů
- podle pokynu provádí zadané zákroky v porostu
- Charakterizuje sklizeň a posklizňové úpravy u luskovin
- seznámí se s termíny sklizně vybraných luskovin, jejich výnosem
- vyhodnotí dosahované výnosy luskovin
- popíše technologii sklizně luskovin s využitím obrázků a textů
- vykonává určené sklizňové práce a učí se je organizovat
- je seznámen s legislativou týkající se BOZP a požární ochrany a dodržuje je
6. Navrhuje organizaci pracovních činností v pěstování rostlin
- v rámci výuky praxe spolupracuje se spolužáky a zaměstnanci zemědělského podniku
- připravuje návrhy organizace pracovních činností v pěstování rostlin ve spolupráci s agronomem nebo učitelem praktického vyučování
- učí se odpovědnosti za svěřený úsek
- učí se vést pracovníky zajišťující pěstování rostlin - připravuje podklady, komunikuje s pracovníky, zadává pokyny ve spolupráci s agronomem nebo učitelem praktického vyučování
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku. Výuka probíhá v případě předmětového uspořádání ŠVP ve vyučovacích předmětech pěstování rostlin a praxe.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků: referát, projekt (doporučení, nepovinné)
Praktické zkoušení zvládnutí činností
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.
V rámci výuky odborné praxe jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností v rostlinné výrobě a vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu.
Kritéria hodnocení
- Žák vyjmenuje 5 druhů luskovin a vysvětlí jejich využití
- Žák rozpozná luskoviny v různých vývojových fázích
- Žák popíše nároky jednotlivých druhů luskovin na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí
- Žák vysvětlí vliv půdních a povětrnostních podmínek na produkci luskovin
- Žák popíše přihnojení luskovin za vegetace včetně listových hnojiv a stanoví vhodnou vývojovou fázi dané rostliny k přihnojení
- Žák navrhne plán hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace a růst a vývoj luskovin na konkrétním pozemku
- Žák popíše technologii pro pěstování zadaných luskovin
- Žák popíše technologii pro založení porostů zadaných luskovin
- Žák popíše zařazení luskovin do osevního postupu
- Žák popíše zásady správné zemědělské praxe pro pěstování luskovin
- Žák popíše vhodnost a podmínky pro ekologickou produkci luskovin
- Žák popíše a určí základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů luskovin
- Žák posoudí stav porostu luskovin na konkrétním pozemku a navrhne opatření v ochraně rostlin, včetně mechanických zásahů a zadá pokyn k provedení konkrétního zákroku v porostu
- Žák popíše systém integrované ochrany pro luskoviny
- Žák popíše systém ochrany rostlin proti danému škůdci s ohledem na ochranu včel
- Žák uvede vhodný termín sklizně vybraných luskovin a odhadne jejich výnos
- Žák popíše technologii sklizně luskovin a zadá instrukce k provedení sklizně
- Žák popíše kontrolu kvality provedených sklizňových prací
- Žák popíše posklizňovou úpravu luskovin
- Žák popíše požadavky na skladování luskovin
- Žák vyjmenuje povinné údaje v záznamech o používání přípravků na ochranu rostlin
- Žák charakterizuje vedení evidence hnojiv
- Žák vyhledá zadaný blok/díl půdního bloku ve veřejném registru půdy (LPIS)
- Žák vyjmenuje a vysvětlí hlavní druhy dokumentů používaných v pracovněprávní oblasti
- Žák popíše zpracování prvotních dokladů pro mzdové účetnictví podniku
- Žák navrhne plán odborných školení a kvalifikačních zkoušek podřízených pracovníků
- Žák popíše a vysvětlí využití vnitropodnikových kalkulací prací v rostlinné výrobě
- Žák popíše spolupráci s dalšími vedoucími a výkonnými pracovníky při denním rozdělování prací a následnou kontrolu provedených prací
- Žák navrhne systém motivačního odměňování podřízených pracovníků v konkrétních podmínkách
- Žák prokáže znalost právních předpisů týkajících se BOZP a požární ochrany, dodržuje je a kontroluje jejich dodržování u podřízených pracovníků v podniku
Pro splnění modulu je vyžadována úspěšnost minimálně 50 %.
Doporučená literatura
KUCHTÍK, František. Pěstování rostlin 2: celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Třebíč: FEZ, 1995. ISBN 80-901789-1-X. Pěstování rostlin I., 1999, Credit, 80-902295-7-3
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování - 16 hodin
praktické vyučování - 16 hodin
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.