VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technologie pěstování pícnin
Kód modulu
41-m-4/AM56
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Pícniny
Profesní kvalifikace
Agronom pícninář
(kód: 41-097-M)
Platnost standardu od
01. 12. 2015
Obory vzdělání - poznámky
41-41-M/01 Agropodnikání
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Meteorologie a životní prostředí rostlin
Půda a její zpracování
Výživa a hnojení rostlin
Osivo a sadba
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci se seznámí se situací pěstování pícnin v České republice a specifiky pěstování jednotlivých druhů pícnin. Učivo vytváří prostor pro aplikaci přírodovědných poznatků.
Tento kvalifikační modul navazuje na získané poznatky z modulů meteorologie a životní prostředí rostlin, půda a její zpracování, výživa a hnojení rostlin, osivo a sadba. Využívány jsou také poznatky z ekonomiky. Žáci získají vědomosti a dovednosti související s technologií pěstování pícnin. Modul připravuje na zkoušku s profesní kvalifikace 41-097-M Agronom pícninář.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje pícniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- charakterizuje výživu pícnin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj
- navrhuje technologický postup pěstování pícnin
- charakterizuje ošetřování pícnin během vegetace a realizuje preventivní opatření proti výskytu plevelů, chorob a škůdců
- popíše sklizeň pícnin, posklizňovou úpravu a skladování rostlinných produktů, hnojiv, chemikálií apod.
Kompetence ve vazbě na NSK
41-097-M Agronom pícninář:
- Charakteristika pícnin a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- Organizace výživy a hnojení s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj pícnin
- Návrh technologického postupu pěstování pícnin
- Diagnostika škodlivých činitelů v pícninách a ošetřování proti nim
- Organizace sklizně a posklizňové úpravy pícnin
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- současná situace pěstování pícnin v ČR a ve světě,
- význam a biologické vlastnosti pícnin
- plán hnojení a ochrany pícnin
- základní zpracování půdy pro pícniny
- předseťová příprava pro pícniny
- hnojení pícnin
- setí pícnin
- ošetřování pícnin ve vegetaci
- sklizeň pícnin
- posklizňová úprava pícnin
- skladování pícnin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
Metody dovednostně praktické:
- poznávání jednotlivých vzorků pícnin
- během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech
Učební činnosti
Žák:
- Charakterizuje pícniny a jejich nároky na půdní a povětrnostní podmínky
- rozdělí a vyjmenuje základní druhy pícnin
- charakterizuje základní význam pěstování pícnin
- popíše půdní a povětrnostní podmínky pro pěstování pícnin
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Charakterizuje výživu pícnin s ohledem na stanoviště, průběh vegetace, růst a vývoj
- charakterizuje výživu pícnin
- charakterizuje základní hnojiva a jejich použití u vybraných pícnin
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- zkontroluje si správnost výsledků
- Navrhuje technologický postup pěstování pícnin
- navrhne technologický postup u 3 vybraných pícnin
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu
- Charakterizuje ošetřování pícnin během vegetace a realizuje preventivní opatření proti výskytu plevelů, chorob a škůdců
- vyjmenuje škodlivé činitele u vybraných pícnin
- popíše způsoby ošetřování u dvou vybraných pícnin
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- sleduje odborný výklad učitele
- ošetřuje porosty podle pokynů učitele nebo instruktora
- Popíše sklizeň pícnin, provádí posklizňovou úpravu a skladování rostlinných produktů, hnojiv, chemikálií apod.
- popíše sklizen u vybraných pícnin
- popíše posklizňovou úpravu u 4 vybraných pícnin
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- provádí sklizňové práce, posklizňovou úpravu pícnin a skladování podle pokynů učitele nebo instruktora
Zařazení do učebního plánu, ročník
Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku. V případě předmětového uspořádání ŠVP lze doporučit zařazení modulu do vyučovacích předmětů pěstování rostlin a praxe, případně do předmětu odborný výcvik (v případě využití modulu v oboru vzdělání kategorie H).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků: referát, projekt (doporučení, nepovinné)
Praktické zkoušení zvládnutí činností
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu pěstování rostlin. Hodnoceno je využívaní odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace poznatků.
V rámci výuky odborné praxe (nebo odborného výcviku v případě oboru vzdělání kategorie H) jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost. Hodnoceny jsou také dovednosti organizace práce při zajišťování činností v rostlinné výrobě a vedení pracovníků zajišťujících rostlinnou výrobu.
Kritéria hodnocení
Žák:
- vyjmenuje 10 druhů pícnin a vysvětlí jejich využití
- rozpozná pícniny v různých vývojových fázích
- popíše nároky jednotlivých druhů pícnin na stanoviště včetně vlivu na životní prostředí
- vysvětlí vliv půdních a povětrnostních podmínek na produkci pícnin
- popíše přihnojení pícnin za vegetace včetně listových hnojiv a stanoví vhodnou vývojovou fázi dané rostliny k přihnojení
- popíše technologii pro pěstování zadaných pícnin
- popíše zařazení pícnin do osevního postupu
- popíše zásady správné zemědělské praxe pro pěstování pícnin
- popíše a určí základní škodlivé činitele v porostech jednotlivých druhů pícnin
- popíše systém integrované ochrany pro pícniny
- popíše systém ochrany rostlin proti danému škůdci s ohledem na ochranu včel
- uvede vhodný termín sklizně vybraných pícnin a odhadne jejich výnos
- popíše technologii sklizně pícnin a instrukce k provedení sklizně
- popíše kontrolu kvality provedených sklizňových prací
- popíše posklizňovou úpravu pícnin
- popíše požadavky na skladování pícnin
- prokáže znalost právních předpisů týkajících se BOZP a požární ochrany
Pro splnění modulu je vyžadována úspěšnost minimálně 50 %.
Doporučená literatura
KUCHTÍK, František. Pěstování rostlin II: celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Třebíč: Fez, 1995. ISBN 80-901789-1-x.
TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 2. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-7
http://kpt.agrobiologie.cz/atlas/
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování - 12 hodin
praktické vyučování - 12 hodin
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Kudrna. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.