Metody hodnocení kvality softwaru
18-u-4/AA88
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Softwarové inženýrství
Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402, Karla Čapka, Písek
Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Digitální kompetence
09. 03. 2019 16:34
16
3. ročník
individuální, skupinové
4
Cílem komplexní úlohy je představení inženýrského přístupu k hodnocení softwarového řešení. Tým žáků si zvolí jednotlivé role (řízení kvality, ekonomika, implementace a řízení projektu) a posoudí jednotlivými kritérii kvalitu, cenu SW a jeho možné chyby.
Žák:
Aspekty strukturovaného programování - hodnocení (3 hodiny);
Kvalita programu vnitřní (1 hodina) a možnosti hodnocení frontální kontrolou (3 hodiny);
Kvalita programu vnější (1 hodina) a kvalita dokumentace (typografie a styl) (2 hodiny);
SW fyzika, Putnamanova rovnice (3 hodiny);
Ekonomické pojmy: ROI, Opportunity cost (3 hodiny).
Jedná se o kolektivní práci více žáků (4) předváděnou na konkrétním příkladu před spolužáky - kritickým faktorem úspěchu je dostatek času pro diskuzi a zapracování názorů jednotlivých členů týmu. Komplexní úlohu lze použít pro výklad i pro opakování - osnova práce zůstává stejná - žáci pojmy buď znají, nebo vyhledají na internetu a výsledky aplikují.
Žák si ve výstupním dokumentu připraví podklady a oblasti pro hodnocení SW (každý žák skupiny svou oblast). Pedagog využije existující SW a skupina žáků před spolužáky na základě svého dokumentu předvede zhodnocení SW.
PC, Internet
Výstupy jsou určeny v týmu jednotlivým žákům:
1. žák
2. žák
3. žák
4. žák
Každý žák týmu je hodnocen samostatně. Je hodnocen z vyjmenovaných úkolů (viz kvantifikace výstupů) 0 až 5 body (tzn. každý žák maximálně 25 bodů). Pro absolvování úkolu by měl žák získat minimálně 15 bodů. Vyučující hodnotí žáka dle kvality a splnění obsahu jednotlivých úkolů.
Výsledná známka bude individuálně stanovena v rozmezí 25 - 15 bodů.
WIEGERS, Karl Eugene. Požadavky na software. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
SOMMERVILLE, Ian. Softwarové inženýrství. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3826-7.
BLAŽKOVÁ, DOMINIKA. Okruhy SW. AnZdoc [online]. 2014, 2014(x), 14 [cit. 2019-03-08]. Dostupné z: https://anzdoc.com/.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Široký. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.