VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Jídla z brambor, zeleniny, rýže, krup, luštěnin, hub, vajec, sýrů a tvarohu
Kód úlohy
65-u-3/AA86
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Bezmasé pokrmy 1
Škola
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
08. 03. 2019 21:47
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
25
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o pokrmech připravovaných z brambor, zeleniny, rýže, krup, luštěnin, hub, vajec, sýrů a tvarohu. Žák získá vědomosti o bezmasých pokrmech, jež svou rozmanitostí, pestrostí obohacují jídelníček a vyznačují se výraznou časovou úsporou přípravy. Žák se naučí, jaký význam mají bezmasé pokrmy ve výživě a proč je důležité dodržovat jejich správný technologický postup.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Komplexní úloha má vazbu na NSK - Příprava teplých pokrmů (kód: 65-001-H)
Žák:
- Charakterizuje význam bezmasých pokrmů
- Popíše rozdělení bezmasých pokrmů
- Používá odbornou terminologii
- Popíše výrobní postupy bezmasých pokrmů z brambor, zeleniny, rýže, krup, luštěnin, hub, vajec, sýrů a tvarohu
- Uplatní teoretické znalosti a popíše výrobní postup určeného pokrmu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
1. Charakterizuje význam bezmasých pokrmů - doporučený časový rozvrh 1 hodina.
- Vysvětlí, jaký význam mají bezmasé pokrmy ve výživě člověka
2. Popíše rozdělení bezmasých pokrmů - doporučený časový rozvrh 1 hodina.
- Rozdělí pokrmy podle chuti a podle základní suroviny
- Vyjmenuje základní suroviny, z kterých lze připravit bezmasý pokrm
3. Používá odbornou terminologii - doporučený časový rozvrh 8 hodin.
- Sleduje prezentaci a výklad na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- Aplikuje získané teoretické poznatky na praktických příkladech
4. Orientuje se ve výrobních postupech bezmasých pokrmů z brambor, zeleniny, rýže, krup, luštěnin, hub, vajec, sýrů a tvarohu - doporučený časový rozvrh 8 hodin.
- Vysvětlí, jak lze jednotlivé potraviny technologicky zpracovat podle chuti
- Rozliší pokrmy podle chuti na slaná i sladká jídla
- Dokáže vyhledat v recepturách určený pokrm
- Popíše technologický postup přípravy zadaného pokrmu, jeho typické vlastnosti a expedici
- Navrhne další příklady zpracování bezmasých pokrmů
- Zvolí vhodný technologický postup pro přípravu zadaného pokrmu
- Vyjmenuje vhodné suroviny pro připravovaný pokrm
- Zvolí vhodná technologická zařízení pro daný účel
- Zvládá moderní trendy tepelné úpravy pokrmů s využitím moderních zařízení
5. Uplatní teoretické znalosti a popíše výrobní postup určeného pokrmu - doporučený časový rozvrh 2 hodiny.
- Samostatně vyplní pracovní listy č. 1, 2
- Samostatně vyplní kontrolní test
- Zdůvodní své odpovědi
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Technologie, v teoretické výuce a v odborném výcviku výše uvedených oborů. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování. Učitel při presentaci učiva podněcuje individuální projevy u žáků a shrne nejzávažnější chyby bránící k porozumění učiva.
1. dílčí část
- vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
- k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
- diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
2. dílčí část
- pracovní listy – 1, 2 slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
- učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
- žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
3. dílčí část
- žák vyplní kontrolní test
- žák dokáže vyhledat v recepturách určený pokrm
- žák popíše technologický postup přípravy zadaného pokrmu, jeho typické vlastnosti a expedici
- žák jedná v souladu s bezpečnostními předpisy
- učitel dohlíží na průběh činností
- učitel konzultuje s žáky jejich chyby
- učitel kontroluje správnost odpovědí
- učitel provede závěrečné hodnocení
Způsob realizace
- organizační forma výuky teoretická, průřezová, povinná
- komplexní úloha bude řešena v odborné učebně
Pomůcky
Teoretická výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií.
Technické vybavení:
- počítač
- MS Word, Power Point
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- učebnice Alena Šindelková: Kuchařské práce
- záznamový blok
- psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
- shodné s požadavky na žáka
- pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- počet kontrolních testů shodný s počtem žáků ve třídě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. Dílčí část - žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o bezmasých pokrmech z brambor, zeleniny, rýže, krup, luštěnin, hub, vajec, sýrů a tvarohuna základě učebního textu a odborného výkladu si žáci pořizují zápisy.
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
- posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
- oceňuje se aktivita žáka
2. Dílčí část - žáci vyplňují pracovní listy na téma Bezmasé pokrmy, čímž si opakují získané vědomosti.
- žák vyplňuje postupně 2 pracovní listy
- hodnotí se samostatnost žáka při práci
- hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
- kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
- každý pracovní list má samostatné hodnocení
3. dílčí část - Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách.
- kontrolní test prověří znalosti žáka
- kontrolní test slouží jako výsledné hodnocení a zpětná vazba jak pro učitele, tak pro žáka
Kritéria hodnocení
Komplexní úloha se považuje za splněnoupři dodržení následujících kritérií:
- 1x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu
- 3x písemné zkoušení za dobu realizace modulu (2x pracovní list, 1x kontrolní test)
Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:
- soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
- ústním a písemným zkoušením, kontrolními písemnými pracemi
- analýzou výsledků činností žáka
Při určování stupně prospěchu se hodnotí teoretické zvládnutí učiva žákem. Vyučující zároveň zohledňuje doporučení psychologických a jiných vyšetření, která mají přímý vztah ke způsobu hodnocení a získávání podkladů ke klasifikaci.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou u písemného hodnocení:
- 100- 90% správných odpovědí 1
- 80 - 70% správných odpovědí 2
- 50% správných odpovědí 3
- 40 - 30 % správných odpovědí 4
- 20% a méně správných odpovědí 5
Doporučená literatura
Alena Šindelková. Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2016. 91 s. ISBN:978-80-7320-052.
Poznámky
Přehled o úloze:
- Prezentace
- Pracovní list 1, 2
- Správná řešení 1, 2
- Kontrolní test
- Kontrolní test - řešení
- Hodnotící tabulka
Přílohy:
- Prezentace: Bezmasé pokrmy
- Pracovní listy: Stroje pro mechanické zpracování potravin
- Kontrolní test a jeho řešení
- Hodnotící tabulka
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.