VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Marketing – základní pojmy
Kód úlohy
99-u-4/AI05
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Marketing – základní pojmy
Škola
Integrovaná střední škola technická, K Učilišti, Mělník
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 02. 2020 17:21
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
10
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha má za cíl naučit žáky, na základě jednoduchých doplňovaček a dílčích příkladů, základům marketingu, podstaty trhu, marketingového prostředí, řízení a výzkumu, základní informace o výrobku, ceně, distribuci a propagaci výrobků nebo služeb.
Komplexní úloha je rozdělena do několika dílčích částí. Dílčí části jsou uvedeny ve formuláři pro zadání komplexní úlohy. Přílohou je zadání komplexních úloh a také řešení komplexních úloh.
V komplexní úloze budou použity motivační a fixační didaktické metody, jako například motivační rozhovor, uvádění příkladů z praxe, ústní opakování, písemné procvičování, a další. Také budou použity didaktické metody diagnostické a klasifikační.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Vysvětlí pojem marketing, trh a marketingové prostředí a řízení
- Vysvětlí charakteristiku a členění výrobků
- Vysvětlí cenu, distribuci a propagaci výrobků
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá základní pojmy marketingu
- sleduje prezentaci na dané téma a odpovídá na otázky učitele
- aplikuje teoretické znalosti na praktických příkladech
- definuje marketingový mix a podnikatelské koncepce
- definuje trh, nabídku a poptávku
- definuje marketingové řízení
- samostatně nebo ve skupině žáků řeší zadané pracovní listy
- Vysvětlí vliv marketingového výzkumu
- definuje marketingový výzkum
- vysvětlí techniky marketingového výzkumu
- vyhotoví dotazník
- Vytvoří samostatný příklad, kde popíše výrobek, určí cenu, distribuci a propagaci daného výrobku
- navrhne si příklad manažerské situace (vyhledá na internetu příklad úspěšného manažera)
- definuje se problém v řízení
- sestaví možné varianty řešení daného problému
Doporučený časový rozvrh činí:
- 2 vyučovací hodiny pro první část
- 3 vyučovací hodiny pro druhou část
- 3 vyučovací hodiny pro třetí část
Dále je doporučena domácí příprava v rozsahu 2 vyučovacích hodin
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretickém vyučování a je rozdělena do dílčích částí:
1. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a zapamatování probraného učiva v rámci teoretického učiva
- žák je veden učitelem k samostatné činnosti a řešení vzniklých problémů, formou navádění na správné vyhledání informací a zodpovězení daných otázek
- učitel dohlíží na správný průběh činnosti žáků a konzultuje s žáky jejich provedené chyby a špatné postupy
- učitel vždy kontroluje správné postupy a výsledky
2. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí v marketingovém výzkumu
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje si postupy u marketingového výzkumu
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 2 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a pomáhá s tvorbou dotazníku
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu a správného sestavení dotazníku
3. dílčí část
- pracovní list slouží k aplikaci teoretických znalostí ve výrobku, ceny, distribuci a propagaci daného výrobku
- učitel nejprve seznámí žáky s pracovním listem a daným příkladem a zopakuje si postupy pro výběr vhodného výrobku a následné zpracování ceny, určení distribuce a propagace
- žáci pracují samostatně nebo v malých skupinkách (maximálně 2 žáci na skupinku)
- učitel dohlíží na průběh zadané činnosti a pomáhá s tvorbou propagačního letáku či sloganu
- učitel zodpovídá odborně na kladené dotazy žáků na danou problematiku
- učitel kontroluje správnost zpracování pracovního listu a správného sestavení dotazníku
Způsob realizace
forma výuky – teoretická
komplexní úloha bude řešena v učebně s možným přístupem k internetu
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače nebo tablety s přístupem k internetu
- MS Word, MS EXCEL, Adobe Reader
- dataprojektor
Učební pomůcky pro učitele:
- zadání komplexní úlohy (každý žák má vlastní komplexní úlohu)
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby, kreslící potřeby (pastelky)
- zadání dílčích částí komplexních úloh
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu a aplikace teoretických znalostí do praktických příkladů
- aktivita žáka
- spolupráce žáků s učitelem
2. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost aplikace teoretických znalostí do praktického příkladu
- aktivita žáka a samostatnost při řešení zadaného příkladu
3. dílčí část
- posuzuje se forma zpracování dílčího příkladu
- samostatnost při zpracování modelového příkladu
- věcná správnost zpracování modelového příkladu
Každá dílčí část má hodnocení 30 bodů. Žák uspěl při splnění 40% daných bodů.
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Aktualizované 4. vydání. Prostějov: Computer Media, 2018. ISBN 978-80-7402-359-0.
DOBŘICKÝ, Josef a Vladimír DOSTÁL. Hodnotový management a marketing malých a středních firem. Brno: Sting, 2006. ISBN 80-86342-52-2.
KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Osmé, upravené vydání. Praha: Eduko, 2017. ISBN 978-80-88057-40-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Vlková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.