Nemoci skotu
41-u-4/AI01
M (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Zoohygiena a prevence chorob
Chov skotu
Masarykova SŠ zemědělská a VOŠ, Purkyňova, Opava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence
03. 02. 2020 14:58
4
2. ročník
skupinové
8
Komplexní úloha rozvíjí vědomosti a dovednosti žáků týkající se onemocnění skotu. Je realizovatelná nejprve v rámci teoretické výuky. Doporučujeme, aby navazovala praktická výuka zahrnující předvedení ošetření zadaných metabolických poruch skotu.
Žák:
Předem budou vytvořeny kartičky s popisem příznaků různých nejčastěji se vyskytujících chorob a defektů v chovu skotu, u některých chorob (kožní, očí, nohou...) mohou být připojeny fotografie s typickými příznaky. Žáci se rozdělí do skupin. Každá skupina si vylosuje kartičku se symptomy metabolické poruchy (onemocnění). Žáci určí, o jakou chorobu se jedná a popíší, případně ukážou, jak budou postupovat při první pomoci a dalším řešení zdravotního stavu zvířete. Uvedou možnou příčinu změny zdravotního stavu, léčbu, prevenci, či další možné zooveterinární a hygienické opatření. Popis veterinárních úkonů je prováděn buď na obrázku nebo na modelu skotu. Doporučeno je navázat praktickou výukou, v rámci které lze postup léčby aplikovat v reálném prostředí. Žák předvede, jak oddělí zvíře od stáda, jak jej bude fixovat, jaké pomůcky použije apod. Přínosem pro výuku je i popis a předvedení manipulace se živým zvířetem při preventivních opatřeních.
Při procvičování v teoretické výuce je časová náročnost jedna hodina, v rámci praktické výuky bude podrobněji popisováno a předváděno řešení nápravy metabolické poruchy zvířete a časová náročnost bude minimálně tři hodiny.
Tato komplexní úloha může být využita v oborech vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání, 41-43-M/02 Chovatelství a 41-51-H/01 Zemědělec-farmář.
teoreticko-praktická
Teoretická část bude probíhat v odborné učebně, praktická část ve stáji.
Obrázky skotu, fotografie, model skotu
.
Slovně je hodnocena samostatnost při práci na úkolech, vzájemná interakce ve skupině žáků, prezentace výsledků před učitelem a třídou.
BOUDA, Jan, Jaroslav DOUBEK a Rudolf DVOŘÁK. Diagnostika, léčba a prevence vybraných onemocnění trávícího ústrojí a nejvýznamnějších metabolických poruch u skotu. Brno: Medicus veterinarius, 1993.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Mičková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.