VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
OSVČ Živnostník - tvorba pokladních dokladů a pokladní knihy živnostníka
Kód úlohy
99-u-3/AH90
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
OSVČ Živnostník
Škola
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Personální a sociální kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
27. 01. 2020 15:39
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí tvorby ve Wordu nebo v Excelu, dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky, že stačí správně vyplnit a vytvořit doklady, tiskopisy a zapsat do pokladní knihy přijatou a vydanou hotovost z pokladny v podniku a následně vést deník příjmů a výdajů a evidenci majetku. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „OSVČ Živnostník“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání, teorie a předlohy k tvorbě dokladů jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Používá odbornou terminologii různých druhů pokladních dokladů a tiskopisů v praktických příkladech
- Tvoří, eviduje i vyplňuje pokladní doklady, pokladní knihu
- Vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při tvorbě, vystavení a evidenci pokladních dokladů, pokladní knihy pro OSVČ
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- Používá odbornou terminologii různých druhů pokladních dokladů a tiskopisů v praktických příkladech
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího
- samostatně řeší zadaný - Pracovní list
- Tvoří, eviduje i vyplňuje pokladní doklady, pokladní knihu
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- žák si systematicky rozdělí získané doklady z odborné praxe (PPD - pokladní příjmový doklad,VPD - výdajový pokladní doklad)
- žák si systematicky zapisuje do pokladní knihy a vypočítá zůstatek příjmů a výdajů
- Vytvoří samostatný modelový příklad, na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při tvorbě, vystavení a evidenci pokladních dokladů, pokladní knihy pro OSVČ
- definuje a určí předmět činnosti podnikání fiktivní firmy
- definuje a určí nakoupený materiál nebo zboží,
- sestaví a vytvoří pokladní doklady a pokladní knihu
- vypočítá, jaký je zůstatek příjmů a výdajů v pokladní knize ve fiktivní firmě
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovacích hodiny pro každou část. Je doporučena i domácí příprava v rozsahu minimálně 1 vyučovací hodina pro každou část.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do 4 dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokladů a jejich vyplnění
3. dílčí část
- souvislý příklad slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky do „pokladní knihy“ zapíše několik pokladních dokladů
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
4. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – v čem bude fiktivní firma podnikat; počet a druh pokladních dokladů, definování a tvorby dokladů a tiskopisů, formu a způsob odevzdání.
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- tiskárna
- MS Word, MS Excel (či obdobné kancelářské programy)
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- živnostenský zákoník
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- ÚZ živnostenského zákona
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci opakují teoretické poznatky společně s vyučujícím
2. dílčí část
3. dílčí část
4. dílčí část
- samostatný modelový příklad
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost tvorby a doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- hodnotí se věcná správnost, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace výsledků před třídou a vyučujícím
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 15 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 1 příkladu
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a vyučujícím
- žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
4. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled : teorie a praxe aktuálně a v souvislostech : učebnice. Zlín: CEED, 2018. ISBN 978-80-87301-23-4.
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.