VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Výpočet mezd a s tím související mzdová agenda
Kód úlohy
63-u-4/AH89
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Soukromá podřipská střední odborná škola a střední odborné učiliště o.p.s., Náměstí Jana z Dražic, Roudnice nad Labem
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
Datum vytvoření
27. 01. 2020 13:03
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
8
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky vypočítávat mzdy a vést mzdovou agendu s tím související. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednosti z modulu „Závazky“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje pojem mzda, složky mzdy
- charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti
- vypočítává mzdu dle zadání
- vede mzdovou evidenci, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. charakterizuje pojem mzda, složky mzdy
- žák samostatně vysvětlí pojem mzda a popíše jednotlivé složky mzdy
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
2. charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti
- žák samostatně vysvětlí pojem náhrada mzdy a uvede příklady náhrad mezd
- žák samostatně popíše způsob výpočtu náhrad mzdy
- žák samostatně charakterizuje pojem pracovní neschopnost a dávky nemocenského pojištění
- žák ve spolupráci s učitelem vysvětlí způsob výpočtu nemocenských dávek
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
3. vypočítává mzdu dle zadání
- žák samostatně vypočítává mzdu dle zadání učitele ručním způsobem
- žák ve spolupráci s učitelem zakládá mzdovou agendu jednotlivých zaměstnanců v účetním programu
- žák samostatně vypočítává mzdu dle zadání učitele v účetním programu
Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.
4. vede mzdovou agendu, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy
- žák ve spolupráci s učitelem vede mzdovou agendu v papírové formě
- žák ve spolupráci s učitelem vede mzdovou agendu v účetním programu
- žák samostatně vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy v účetním programu
Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i předmětech typu Praxe a je rozdělena do dílčích částí:
1. dílčí část – prezentace – pojmy
- prezentace zahrnuje vysvětlení základních pojmů souvisejících se mzdami a mzdovou agendou
- žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Závazky“
- učitel doplňuje jednotlivé pojmy příklady z praxe
- žáci mají prezentaci k dispozici v elektronické podobě, v případě potřeby si sami dělají poznámky
2. dílčí část – pracovní listy
- žáci obdrží pracovní listy se zadáním podkladů pro výpočet mezd
- učitel vede žáky k samostatnému vypracování jednotlivých pracovních listů
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje s žáky případné problémy
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část – práce v účetním programu
- žáci obdrží podklady pro zpracování mezd v účetním programu (zadání v tištěné podobě)
- žáci na základě obdrženým podkladů zpracují mzdy a vyhotoví základní mzdovou agendu (podklady v tištěné podobě si žák zakládá do vlastních učebních materiálů)
Způsob realizace
- teoreticko-praktická
- výuka se realizuje v odborné učebně (učebna pro výuku předmětů Praxe a Účetnictví)
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač pro každého žáka a pro učitele
- účetní program (využíváme Money S3)
- internet
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix
- kalkulačka
Učební pomůcky pro učitele:
- prezentace v elektronické podobě
- pracovní listy v elektronické a tištěné podobě pro všechny žáky ve skupině
- pracovní listy pro učitele se správným řešením
Učební pomůcky pro žáka:
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
- s učitelem řeší případné nejasnosti
- žáci si sami zapisují případné poznámky do elektronické verze prezentace
2. dílčí část
3. dílčí část
- vytištěná mzdová agenda z účetního programu (výplatní listina, mzdové listy, karty zaměstnanců, podklady pro OSSZ a ZP)
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka
- dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtů
- samostatnost při práci s pracovními listy
- celkový počet bodů za 3 pracovní listy 60 bodů, uspěl při dosažení celkem 30 bodů
- pracovní list číslo 1 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 2 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 3 – celkem 20 bodů
3. dílčí část
- hodnotí se samostatnost při práci s účetním programem
- hodnotí se vytištěné výstupy z účetního programu - věcná správnost na základě zadaných vstupních dat
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.