Detail komplexní úlohy Výpočet mezd a s tím související mzdová agenda

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Výpočet mezd a s tím související mzdová agenda

Kód úlohy

63-u-4/AH89

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Vazba na vzdělávací modul(y)

Škola

Soukromá podřipská střední odborná škola a střední odborné učiliště o.p.s., Náměstí Jana z Dražic, Roudnice nad Labem

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence

Datum vytvoření

27. 01. 2020 13:03

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

8

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky vypočítávat mzdy a vést mzdovou agendu s tím související. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednosti z modulu „Závazky“.

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. charakterizuje pojem mzda, složky mzdy
  2. charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti
  3. vypočítává mzdu dle zadání
  4. vede mzdovou evidenci, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

1. charakterizuje pojem mzda, složky mzdy

  • žák samostatně vysvětlí pojem mzda a popíše jednotlivé složky mzdy

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

2. charakterizuje pojem náhrada mzdy a dávky nemocenského pojištění při pracovní neschopnosti 

  • žák samostatně vysvětlí pojem náhrada mzdy a uvede příklady náhrad mezd
  • žák samostatně popíše způsob výpočtu náhrad mzdy
  • žák samostatně charakterizuje pojem pracovní neschopnost a dávky nemocenského pojištění
  • žák ve spolupráci s učitelem vysvětlí způsob výpočtu nemocenských dávek

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

3. vypočítává mzdu dle zadání

 

  • žák samostatně vypočítává mzdu dle zadání učitele ručním způsobem
  • žák ve spolupráci s učitelem zakládá  mzdovou agendu jednotlivých zaměstnanců v účetním programu
  • žák samostatně vypočítává mzdu dle zadání učitele v účetním programu

Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.

4. vede mzdovou agendu, vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy

 

  • žák ve spolupráci s učitelem vede mzdovou agendu v papírové formě
  • žák ve spolupráci s učitelem vede mzdovou agendu v účetním programu
  • žák samostatně vyhotovuje výplatní listinu a mzdové listy v účetním programu

Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i předmětech typu Praxe a je rozdělena do dílčích částí:

1. dílčí část – prezentace – pojmy

  • prezentace zahrnuje vysvětlení základních pojmů souvisejících se mzdami a mzdovou agendou
  • žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Závazky“
  • učitel doplňuje jednotlivé pojmy příklady z praxe
  • žáci mají prezentaci k dispozici v elektronické podobě, v případě potřeby si sami dělají poznámky

2. dílčí část – pracovní listy

  • žáci obdrží pracovní listy se zadáním podkladů pro výpočet mezd
  • učitel vede žáky k samostatnému vypracování jednotlivých pracovních listů
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje s žáky případné problémy
  • učitel zkontroluje správnost výsledků

3. dílčí část – práce v účetním programu

  • žáci obdrží podklady pro zpracování mezd v účetním programu (zadání v tištěné podobě)
  • žáci na základě obdrženým podkladů zpracují mzdy a vyhotoví základní mzdovou agendu (podklady v tištěné podobě si žák zakládá do vlastních učebních materiálů)

Způsob realizace

  • teoreticko-praktická
  • výuka se realizuje v odborné učebně (učebna pro výuku předmětů Praxe a Účetnictví)

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítač pro každého žáka  a pro učitele
  • účetní program (využíváme Money S3)
  • internet
  • dataprojektor
  • plátno na promítání
  • tabule, fix
  • kalkulačka

Učební pomůcky pro učitele:

  • prezentace v elektronické podobě
  • pracovní listy v elektronické a tištěné podobě pro všechny žáky ve skupině
  • pracovní listy pro učitele se správným řešením

Učební pomůcky pro žáka:

  • kalkulačka
  • psací potřeby

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
  • s učitelem řeší případné nejasnosti
  • žáci si sami zapisují případné poznámky do elektronické verze prezentace

2. dílčí část

  • pracovní listy – výpočty

3. dílčí část

  • vytištěná mzdová agenda z účetního programu (výplatní listina, mzdové listy, karty zaměstnanců, podklady pro OSSZ a ZP)

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka
  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka
  • dílčí část se nehodnotí

2. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost výpočtů
  • samostatnost při práci s pracovními listy
  • celkový počet bodů za 3 pracovní listy 60 bodů, uspěl při dosažení celkem 30 bodů
    • pracovní list číslo 1 – celkem 20 bodů
    • pracovní list číslo 2 – celkem 20 bodů
    • pracovní list číslo 3 – celkem 20 bodů

3. dílčí část

  • hodnotí se samostatnost při práci s účetním programem
  • hodnotí se vytištěné výstupy z účetního programu - věcná správnost na základě zadaných vstupních dat

Doporučená literatura

ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2018 – 1. díl. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, 2018. 184 s. ISBN 978-80-88221-14-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Krausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.