VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Distribuce a její využití v marketingové praxi
Kód úlohy
63-u-4/AH85
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Vazba na vzdělávací modul(y)
Distribuce a její využití v marketingové praxi
Škola
Střední škola Klíč - SPoSŠ, Pražská, Česká Lípa
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence
Datum vytvoření
27. 01. 2020 09:48
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
8
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí prezentace, dílčích úkolů a samostatné práce naučit žáky komplexně popsat distribuci, rozlišit maloobchodní jednotky, popsat obchodní triky, orientovat se v problematice maloobchodního mixu, charakterizovat maloobchod, velkoobchod a vyhodnotit vhodnou distribuční cestu. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Distribuce.“ Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v maloobchodních a velkoobchodních jednotkách
- diskutuje o vhodnosti distribučních cest
- popíše obchodní triky a maloobchodní mix
- vysvětlí funkci maloobchodu a velkoobchodu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. orientuje se v maloobchodních a velkoobchodních jednotkách
- vysvětlí pojem intenzita prodeje
- rozčlení maloobchodní jednotky
- vyjmenuje typy velkoobchodů
- definuje agenty a komisionáře
- vysvětlí význam frančízi
- vyjmenuje typy maloobchodních jednotek
- rozlišuje obchodní dům a obchodní centrum
Doporučení časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
2. diskutuje o vhodnosti distribučních cest
- zpracuje všechny možnosti nepřímých distribučních cest
- charakterizuje funkce distribučních cest a danou problematiku konzultuje s učitelem
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
3. popíše obchodní triky a maloobchodní mix
- správně interpretuje získané znalosti maloobchodního mixu
- sestaví vzorový maloobchodní mix
- vysvětlí jednotlivé obchodnické triky
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
4. vysvětlí funkci maloobchodu a velkoobchodu
- charakterizuje velkoobchod a maloobchod
- vysvětlí funkci velkoobchodu a maloobchodu
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodina.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku uvedených oborů vzdělání a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část – prezentace „A - teoretický základ“
- prezentace zahrnuje komplexně problematiku distribuce
- žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Distribuce“
- učitel doplňuje jednotlivé pojmy příkladem z praxe
- žáci si zapisují poznámky do tištěné podoby prezentace
2. dílčí část – prezentace „B – cvičení“
- prezentace vychází z „prezentace – teoretický základ“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti distribuce
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
3. dílčí část - pracovní listy
- pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
- učitel vede žáky k samostatnému vypracování různých forem úkolů
- žáci vyhledávají potřebné informace v prezentaci, na internetu
- učitel vysvětlí úskalí jednotlivých distribučních cest
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
4. dílčí část – kreativní tvorba
- kreativní shrnutí probraného učiva
- učitel seznámí žáky s technikou vytvoření myšlenkové mapy, scrapbooku a lapbooku
- myšlenková mapa slouží ke grafickému uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti
- lapbook slouží k ucelení souboru informací, zajímavostí a aktivit na dané téma
- scrapbook slouží k zpracování textů a obrázků do jedné ucelené podoby
Způsob realizace
- teoretická, průřezová, praktická
- výuka se realizuje v odborné učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač nebo tablet pro učitele a žáka
- Internet, MS Word, PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix, křída
- tiskárna
Učební pomůcky učitele:
- prezentace „A – teoretický základ“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- prezentace „B – cvičení“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- pracovní listy pro žáka – počet odpovídá počtu žáků ve třídě + dvě pare rezervní vyhotovení
- prázdné papíry o velikosti A4 nebo A3
- Zákon o ochranných známkách ve znění pozdějších předpisů
Učební pomůcky žáka:
- učební dokumenty k dané problematice
- Zákon o ochranných známkách
- psací potřeby
- nůžky
- pastelky, fixy, nůžky
- Zákon o ochranných známkách ve znění pozdějších předpisů
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
- pracují s tištěnou verzí prezentace a zapisují si poznámky
2. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci diskutují s učitelem na zadané téma
3. dílčí část
- pracovní listy – doplňování textu, tabulek grafů a obrázků
4. dílčí část
- scrapbook, lapbook a myšlenková mapa – kreativní shrnutí probraného učiva
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka;
- dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
- hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů;
- samostatnost při volbě správné odpovědi
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost doplnění textu, grafů, tabulek a obrázků;
- samostatnost při práci na pracovních listech
- prezentace výsledků před učitelem a třídou
- úprava vypracování pracovního listu
- celkový počet bodů za pracovní listy 60 bodů, uspěl při dosažení celkem 30 bodů.
- pracovní list číslo 1 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 2 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 3 - celkem 20 bodů
4. dílčí část
- učitel poskytne prostor na vytvoření lapbooku, scrapbooku nebo myšlenkové mapy – žák si vybere minimálně jednu z nich
- vybranou aktivitu dopracuje doma
- učitel hodnotí pouze faktickou správnost a dodržení zásad pro tvoření
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Marketing pro střední školy, vyšší odborné školy a veřejnost. Praha: Eduko, 2016. ISBN 978-80-88057-17-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.