Destiláty vinné
65-u-3/AA80
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Nápoje – alkoholické a nealkoholické
Destiláty
Střední škola Brno, Charbulova, příspěvková organizace, Charbulova, Brno
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
07. 03. 2019 18:35
4
2. ročník
skupinové
6
Žák ovládá servis nápojů jejich skladování a ošetřování v jednoduché obsluze, používá vhodný skleněný inventář. Ovládá základní pojmy – alkoholické, nealkoholické nápoje.
Rozpis učiva:
Vinné destiláty
Cílem je, aby žák:
Žák bude připraven převést teoretické znalosti do praxe, bude připraven vykonávat dovednosti spojené se servisem alkoholických nápojů.
Očekávané výsledky učení:
Žák:
Během učební činnosti žák:
1. Vysvětlí rozlišení mezi destiláty:
2. Uvede zásady pro skladování:
3. Provede zařazení destilátů v menu:
4. Vysvětlí pojem inventář a využití v podmínkách praxe:
5. Servíruje nápoje dle zásad restaurační obsluhy:
6. Vysvětlí negativní důsledky konzumace alkoholických nápojů:
Metodika:
Metody slovní – dialog, diskuse
Metody názornosti – pozorování, předvádění
Metody praktické – pracovní činnosti.
Formy:
Organizační – hromadná ve třídě, skupinová a individuální v odborném výcviku.
Organizační forma výuky je teoreticky – praktická a bude probíhat v učebně a v reálném pracovním prostředí.
V průběhu teoretické výuky učitel využívá počítač, dataprojektor a plátno na ukázky prezentací. Žáci používají učební text a pracovní listy.
V praktickém vyučování používají originální lahve s nápoji, skleněný inventář – odměrky, sklenice na destiláty.
Při vyučování jsou využívány formy skupinového vyučování a individuálního přístupu. Vyučování probíhá ve třídě a na pracovištích smluvních partnerů.
Ve výuce učitel využívá didaktické pomůcky – počítač, plátno, dataprojektor nebo interaktivní tabuli. Výukový materiál prezentace je určený pro učitele.
Žáci používají jako pomůcku učební text a pracovní listy.
Na pracovišti používá učitel i žák vybavení pracoviště: jednotlivé druhy destilátů, skleněný a pomocný inventář.
Učitel při výkladu látky používá prezentaci, která koresponduje s učebním textem. V textu jsou místa pro poznámky a kontrolní otázky. Žák si v průběhu výkladu učitele dělá poznámky a poté zapisuje odpovědi na kontrolní otázky.
Žák vypracuje pracovní list – zapisuje odpovědi na otázky.
V učebním textu je zadaný úkol: vypracujte prezentaci k zadané značce destilátu.
Vytvořením prezentace se žáci podrobněji seznámí s probíraným učivem (využívá se metoda: žák učí žáka), dále se učí schopnosti prezentovat svoji práci, komunikovat a reagovat na dotazy od spolužáků.
Je vyžadována 80 % docházka, aby byl žák ohodnocen.
Ověřování znalostí žáků proběhne ústně, písemně.
V odborném výcviku provede servis vinných destilátů.
Teoretické ověřování 40 %
Teoretické ověřování proběhne písemně formou testu.
Hodnocení testů – procentuální:
100-90 % - výborný
89-80 % - chvalitebný
79-65 % - dobrý
64-51 % - dostatečný
50 % - nedostatečný
Praktické ověřování 60 %
Hodnocení praktické části modulu bude probíhat v odborném výcviku.
Žák:
Hodnocení vychází z Pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která jsou nedílnou součástí školního řádu. Průběžné hodnocení je prováděno známkováním.
Stupeň 1 – výborný
Žák ovládá požadované poznatky, pojmy, definice a praktické dovednosti přesně a chápe vztah mezi nimi.
Stupeň 2 – chvalitebný
Žák ovládá učebními osnovami požadované poznatky, pojmy, definice a praktické dovednosti v podstatě uceleně, přesně a úplně.
Stupeň 3 – dobrý
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, pojmů, definic a praktických dovedností nepodstatné mezery.
Stupeň 4 – dostatečný
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků a praktických dovedností závažné mezery.
Stupeň 5 – nedostatečný
Žák si požadované poznatky a praktické dovednosti neosvojil uceleně, má v nich závažné a značné mezery.
MIKŠOVIC, Alexander. Bar: mixologie, historie, management. Praha: Consoff, 2009. ISBN 978-80-254-3983-8.
HARRISON, Joel a Neil RIDLEY. Destiláty: objevte, poznejte a vychutnejte si nejkvalitnější lihoviny světa - od absintu a brandy až po vodku a whisky. Přeložil Jan KOVÁŘ. Praha: Slovart, 2017. ISBN isbn978-80-7529-301-5.
SALAČ, Gustav. Stolničení. Vyd. 2. - dotisk. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdena Predajňová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.