VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Ohýbání dřeva
Kód úlohy
82-u-3/AA76
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Ohýbání dřeva
Škola
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem, Holešovská, Bystřice pod Hostýnem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 03. 2019 08:48
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
48
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
5
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je koncipována jako teoreticko-praktická a má za cíl naučit žáky teoretické základy ohýbání dřeva – příprava nábytkových hranolků – plastifikace a také získat praktické dovednosti při ohýbání dřeva.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje proces ohýbání dřeva
- popíše zásady nutné k získání dovednosti ohýbání dřeva
- teoretické zásady ohýbání dřeva
- praktické zásady ohýbání dřeva
- posoudí kvalitu vstupního materiálu pro ohýbání dřeva
- zná strojní zařízení pro ohýbání dřeva a popíše plastifikaci dřeva a charakterizuje plastifikační zařízení
- zná a umí klasifikovat dovolené a nedovolené vady dřeva
- prakticky umí upnout plastifikovaný hranolek do ohýbacích strojů
- dokáže popsat ruční ohýbání dřeva a vysvětlí fixaci, sušení a klimatizace ohybů
- zná parametry sušení a klimatizace ohnutých dílců
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše teoretické a praktické zásady ohýbání dřeva
- popíše technologické postupy ohýbání dřeva
- učí se používat vhodné strojní zařízení pro ohýbání dřeva
- popíše vady vzniklé při ohýbání dřeva
- popíše plastifikaci dřeva a plastifikační zařízení
- používá zásady bezpečnosti práce při ohýbání dřeva
- sleduje prezentaci a doplňující výklad na dané téma
Doporučený časový rozvrh:
24 vyučovacích hodin:
- odborný výklad s prezentací
- samostatná práce
12 vyučovacích hodin:
- odborný výklad s prezentací
10 vyučovacích hodin:
- vypracování samostatné práce
2 vyučovací hodiny:
- prezentace vypracované samostatné práce a dotazy žáků
Doporučený časový rozvrh – individuální:
- teoretická část samostatné práce žáků
Metodická doporučení
Komplexní úloha Ohýbání dřeva je specifická (teoreticko-praktická) a vyžaduje sociálního partnera. V rámci výuky teoretických předmětů je nutná znalost Materiálů, Technologie, Výrobní zařízení a praktická část je realizována v rámci Odborného výcviku.
Způsob realizace
Realizace je formou teoretické výuky a odborné praxe u sociálního partnera.
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením/ dílně s potřebným vybavením
- teoretická samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- praktická realizace formou praktické výuky ve školní dílně, případně ve školní laboratoři nebo v dílně smluvního sociálního partnera.
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- materiály, nářadí a nástroje k realizace komplexní úlohy
- psací potřeby
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením /laboratoř/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
- nástroje a nářadí pro správnou realizaci úlohy
- vzorky ohybů
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a jednoduchým zápisem
Přímé vyučování:
- výklad s použitím odborné literatury
- obrazové publikace
- praktické ukázky u sociálního partnera
- diskuze
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- teoretickém testu nebo ústním zkoušení
- správné řešení samostatné práce
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Hranice úspěšnosti zkoušky: splnil alespoň polovinu zadaných úkolů ( teoretický test, případně ústním zkoušení nebo samostatné práce)
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Podmínkou je úzká spolupráce se sociálním partnerem například s TON Bystřice pod Hostýnem, kde žáci absolvují v průběhu školního roku odbornou praxi.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.