VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Tvorba vlastních politických stran a školní volby
Kód úlohy
SP-u-4/AF91
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Vzdělávací oblasti
SP - Člověk a společnost
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská, Praha 5
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
15. 12. 2019 21:01
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
20
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
5
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je, aby si žáci prostřednictvím inscenování voleb ve školním prostředí na vlastní kůži vyzkoušeli, jak fungují politické strany, probíhá předvolební kampaň a samotné volby.
Žáci se v rámci komplexní úlohy seznámí s teoretickým úvodem do politiky/politologie. Poté se rozdělí do skupin a vytvoří vlastní politické strany či uskupení. Po splnění základních podmínek vypracují program strany, logo, heslo atd. Vyhlásí se termín konání školních voleb a žáci připraví předvolební kampaň – plakáty, setkání se žáky školy, volební spoty atd. Na závěr proběhnou školní volby a poté diskuze se zapojenými žáky (zpětná vazba).
Obsahový okruh: Člověk jako občan
Probírané tematické celky:
- stát, státy na počátku 21. století
- český stát, státní občanství v ČR ‒ česká ústava, politický systém v ČR, struktura veřejné správy, obecní a krajská samospráva
- politika, politické ideologie ‒ politické strany, volební systémy a volby
- politický radikalismus a extremismus, současná česká extremistická scéna a její symbolika
- občanská společnost a občanská participace na politickém dění
Didaktické metody a formy:
- výklad učitele (teoretický úvod)
- přednáška odborníků (extremismus, politický radikalismus)
- exkurze (Poslanecká sněmovna ČR)
- praktické řešení problému (tvorba politických stran a kandidování ve školních volbách)
- vrstevnická zpětná vazba
- diskuse (v průběhu tvorby kampaně či v průběhu samotných voleb)
- skupinová a individuální práce žáků
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje současný český politický systém;
- objasní funkci politických stran a svobodných voleb;
- diskutuje, proč je nepřijatelné propagovat hnutí omezující práva a svobody lidí;
- orientuje se v českém volebním systému a dokáže ho aplikovat na školní volby;
- popíše rozdíly mezi systémem poměrným a většinovým;
- zná praktické aspekty vzniku a fungování politické strany;
- vysvětlí roli volebních kampaní ve volbách.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Teoretická část: 9 hodin
- výklad učitele (teoretický úvod) – 2 hod.
- přednáška odborníků (extremismus, politický radikalismus) s následnou diskusí – 3 hod.
- exkurze do Poslanecké sněmovny ČR s vyplněním pracovních listů, následná reflexe – 4 hod.
Praktická část: 11‒14 hodin
- sestavení politické strany a vytvoření identity strany (heslo, logo, program atd.) – 4 hod.
- vedení předvolební kampaně (plakáty, setkání se žáky školy, volební spoty atd.) – 4‒5 hod.
- organizace školních voleb – 2–3 hod.
- vyhodnocení voleb, závěrečná diskuse a zpětná vazba – 1‒2 hod.
Metodická doporučení
Cílem je vytvořit fungující politické strany s rozdělenou hierarchií a rolemi. Politické strany jsou schopny kandidovat ve školních volbách, které žáci sami zrealizují.
Po týdenní volební kampani jednotlivých stran budou volit žáci z celé školy. Volební komisi budou tvořit vybraní členové jednotlivých politických stran.
- Učitel nejprve rozdělí žáky do skupin (ideálně tak, aby v každé skupině byli zastoupeni žáci slabší s žáky silnějšími).
- Žáci si ve skupinách rozdělí jednotlivé role – předseda, místopředseda, tiskový mluvčí a řadoví členové; případně jim můžeme také přiřadit nějakou funkci – odborník na školství, sport, finance atd. (podle členů skupiny).
- Společně začnou vytvářet jednotlivé úkoly pro politické strany – název, logo, volební heslo, program a volební video.
- Práci mohou dělat ve škole, případně si něco ponechají jako domácí práci.
- Škola může eventuálně přispět na drobné věci do kampaně (odznáčky, balónky, sladkosti), které mohou žáci zakoupit a nechat potisknout atd.
- Vyhlásí se termín voleb a týden před ním žáci ve škole vyvěsí své plakáty a začnou volební kampaň.
- Den před volbami by ve školním sále mělo dojít k představení všech politických stran před žáky školy. Ti by měli být seznámeni s jejich volebním spotem, programem a měli by mít možnost se kandidátů zeptat na otázky týkající se kampaně.
- Další den by došlo k volbám – k tomu účelu by se měla upravit jedna učebna, příp. knihovna, kde by byla nachystaná volební urna, plenta a min. 5členná volební komise. Ta bude mít vytištěné seznamy žáků školy a bude dohlížet na správnost voleb. Komise zároveň bude mít předtištěné volební lístky a bude schopna vysvětlit způsob volebního systému (který by měl vyučující zmínit i den předem před všemi žáky).
- Po skončení voleb (budou stačit tak 2‒3 vyučovací hodiny) komise sečte hlasy a vyhlásí se vítěz voleb (pro vítěze by byla vhodná nějaká odměna – např. exkurze či výlet na přání).
Přesah do předmětů:
- český jazyk a literatura – tvorba textů pro politické strany, volební kampaň, komunikace a argumentace
- ICT – tvorba dokumentů pro volební kampaň – plakáty, informační letáky, volební spoty atd.
Způsob realizace
Forma výuky – teoreticko-praktická
Místo: školní třída, pro volební kampaň ideálně celá škola, školní sál, ICT/multimediální učebna, Poslanecká sněmovna ČR
Pomůcky
Pomůcky pro učitele:
- materiály pro teoretickou výuku – učebnice a texty politologie a politiky
Co je potřeba zajistit:
- přednášku odborníka
- exkurzi do Poslanecké sněmovny ČR, pracovní list
Pomůcky pro žáky:
- ICT/multimediální učebna pro tvorbu politických stran a jejich volební kampaně – programy, hesla, volební spoty, plakáty atd.; žáci využijí klasický SW, program pro tvorbu a stříhání videí, tiskárny
- běžné kancelářské potřeby:papíry, fixy, tužky, lepenka atd.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- Vyplněný pracovní list z exkurze do Poslanecké sněmovny ČR
- Založená politická strana: heslo, logo, program, organizační schéma atd.
- Materiály pro předvolební kampaň: plakáty, podklady k setkání se žáky školy, volební spoty, fotodokumentace atd.
- Tabulka s výsledky voleb
Kritéria hodnocení
Žák úlohu splní, pokud absolvuje všechny části úlohy a aktivně se účastní praktického úkolu.
Hodnocení žáků:
- Formativně – Hodnotit žáky je žádoucí především formativně na základě průběžného plnění zadaných úkolů při práci ve skupinách a podílení se na učebních aktivitách (učitel sleduje, jak žáci pracují).
- Hodnocení žáků navzájem – Žáci se mohou hodnotit navzájem písemně (bez toho, aby se hodnocení četlo přede všemi), případně ústně v jednotlivých skupinách. Vždy je třeba ohlídat, aby hodnocení bylo konstruktivní – zápory ale i klady.
- Sumativně na základě vypracovaných úkolů – pracovní list z exkurze do Poslanecké sněmovny ČR, výstupy práce ve skupinách – logo, heslo, volební spot, program atd., po teoretické části je možný krátký testík ověřující znalosti (úspěšnost min. 40 %).
Doporučená literatura
Chytilek Jiří, Šedo Jakub, Lebeda Tomáš, Čaloud Dalibor ‒ Volební systémy
Říchová Blanka ‒ Úvod do současné politologie
Köhlerová Tereza, Moudrý Marek ‒ Politologie ‒ Člověk v Mezinárodním prostředí
Odmaturuj! ze společenských věd ‒ nové vydání k 1. 1. 2015
Poznámky
Délka/časová náročnost: 20‒24 hodin
K vypracování úlohy žákům postačí znalosti ze základní školy, případně všeobecný přehled (co jsou politické strany, proč je máme atd.).
Obsahové upřesnění
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Zahrádková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.