Třetí odboj – vznik a budování aktivní rezistence proti komunistickému režimu (odbojová organizace Světlana)
SP-u-4/AF89
M (EQF úroveň 4)
SP - Člověk a společnost
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
15. 12. 2019 20:07
8
3. ročník
skupinové
30
Komplexní úloha si klade za úkol seznámit žáky s politickou rezistencí po roce 1948. Prostřednictvím kopií autentických dokumentů mohou žáci pracovat se „skutečnou historií“. Komplexní úloha je postavena nejenom na seznámení s fakty (historiografická data, politické a místní reálie), ale počítá také s tím, že se žáci seznámí s konkrétními osudy konkrétních aktérů odbojové skupiny Světlana, která operovala v širokém rádiu od Jeseníků a Valašska až po Uherské Hradiště.
Součástí úlohy je dokument natočený Střední školou průmyslovou, hotelovou a zdravotnickou Uherské Hradiště, který dokumentuje příběh zakladatele odbojové organizace Světlana-Makyta Rudolfa Lenharda a jeho milenky. Žáci mají možnost následně pracovat s protokoly, životopisnými daty a autentickými důkazy, které byly léta ukryty v soukromém archivu Marie Vajdové a STB je tak nikdy nezískala (dopisy psané tajným inkoustem aj.). Žáci se dále účastní besed s osobami, které mají přímou souvislost s třetím odbojem, a navštěvují objekty spojené s třetím odbojem (věznice v Uherském Hradišti). Pracují také s vyšetřovacími materiály STB (protokoly), vyhledávají podstatné informace, které převádějí do konkrétních paragrafů, pracují s Listinou základních práv a svobod a vyhledávají v ní, která práva byla v konkrétních případech porušena.
Žáci studují jednotlivé případy odbojové organizace Světlana, hledají styčné body a zobecňují jednotlivé případy, vytvářejí tak ucelený obraz ideologické základny třetího odboje.
Úloha propojuje poznatky z dějepisu, občanské výchovy a českého jazyka a literatury (práce s texty atd.).
Žák:
1. dílčí část (přípravná): 2 hodiny
Žáci získají základní informace o politickém vývoji v roce 1948 a jeho dopadech. Pracují s učebnicemi a úryvky z literatury (Český vězeň, Zdivočelá země, Byly jsme tam taky)
2. dílčí část: 2 hodiny
Žáci zhlédnou dokumentární film Světlana a diskutují o něm. V diskuzi se promítají informace o dalších odbojových skupinách, diskutuje se o motivaci členů ke vstupu do odboje, příp. rodinných příslušnících angažovaných v odboji.
3. dílčí část: 2 hodiny
Žáci jsou rozděleni do skupin po 5‒10 žácích. První skupina pracuje s protokolem Marie Vajdové: mapuje její motivace, činnost pro skupinu, způsoby konspirace. Pracuje také s dalšími materiály z archivu, tvoří časovou osu. Závěrem diskutuje výši trestu a pracuje s Listinou základních práv a svobod a debatuje, které její body byly porušeny.
Druhá skupina pracuje s informacemi z Ústavu pro studium totalitních režimů. Studuje jednotlivé příběhy, porovnává je a hledá společné body jednotlivých aktérů. Společně hodnotí výši jejich trestů a opět používá Listinu základních práv a svobod.
Třetí skupina má k dispozici poslední dopis Antonína Janošíka, popraveného člena Světlany. Přepisuje jej a diskutuje o posledních myšlenkách mladého člověka před popravou.
V závěru tohoto bloku seznámí jednotlivé skupiny ostatní se svou prací a svými závěry.
4. dílčí část: 2 hodiny
Žáci navštíví komentovanou prohlídku věznice v Uherském Hradišti, kde se seznámí s jednotlivými částmi vězeňského bloku, samotkami, celou smrti, vyšetřovnami… Získají autentický prožitek z prostředí věznice. Zcela dobrovolně mohou položit květiny k památníku popravených v 50. letech před věznicí.
Komplexní úloha tvoří součást teoretického vyučování, nicméně vyučována je především praktickými aktivitami, které aktivizují žáky. Projekt má značný přesah – zahrnuje občanskou výchovu, dějepis a český jazyk a literaturu.
Forma výuky – teoreticko-praktická
Místo: školní třída, školní prostory, věznice v Uherském Hradišti
Technické vybavení:
Pomůcky učitele:
Pomůcky pro žáka:
Výstupem projektu bude prezentace, kde žáci zúročí všechny své nabyté znalosti.
SPLNIL – žák se orientuje v problematice 50. let 20. století, zařadí odbojové skupiny (Světlana) do tohoto období. Je schopen vysvětlit důvody vzniku odbojových skupin, dokáže argumentačně podložit rozdíly mezi vnímáním lidských práv v 50. letech a nyní. Je schopen pracovat s dokumentací, orientovat se v ní a vyhledávat informace.
NESPLNIL – žák se neorientuje v problematice, nedokáže shrnout důvod vzniku odboje a jeho činnost, není schopen argumentovat v otázkách lidských práv a svobod v 50. letech a nyní.
Podklady pro žáky:
Boháč, L.: Partyzáni opět v boji. http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=113&clanek=031108
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště: Dokumentární film Světlana. https://youtu.be/OHEwIFQYY68
Literatura:
Pospíšil, J.: Hyeny v akci
Bartošek, K.: Český vězeň
Šimková, D.: Byly jsme tam taky
Stránský, J.: Štěstí
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Tománková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.